Paleo

Paleo - recenze
Paleo - recenze
15:00, 06.08.2023

Paleo je kooperativní hra pro 1-4 hráče od 10 let, kteří představují pravěký kmen z doby kamenné, co se snaží přežít v nehostinné zemi a neustálém boji proti přírodě vzkvétat a eventuálně se vyvinout do lidí, kteří o svých největších životních zápasech budou sedět v domově vyhřívaném technologií, jejíž fungování neumí vysvětlit ani někteří naši vrstevníci. Jedna partie zabere necelou hodinku. Tak hu-hů (byť v době kamenné měli pravděpodobně už rozvinutou řeč a zpívali písně) a jdeme na to.

Klik pro zvětšení (Paleo - recenze)

Zpracování a pravidla

Hra je zpracovaná hned na první pohled naprosto parádně. Po vymačkání všech komponent se dáte do skládání stojanu na vynálezy, do kterého se umisťují karty a žetony nástrojů, jež váš kmen dokáže vyrobit. Karty jsou hodně kvalitně udělané s parádními obrázky, symboly na všech komponentech snadno čitelné. Dohromady se skládá i hřbitov, kam odkládáte vyřazené karty ze hry, opět tematicky vypadající. V krabici dál najdete 3 hezky ilustrované herní desky, dřevěné žetony surovin – jídla, dřeva a kamení – žetony nástrojů a vynálezů, lebek, malby, 222 karet a 2 kostky. Hodně pravěké muziky.

Klik pro zvětšení (Paleo - recenze)

Po vybalení je nutno nejprve všechny karty roztřídit, protože nikdy ve hře nevyužijete všechny. Kromě základních, jichž je 32, tam máte karty pralidí, snů a nástrojů, ty se dostanou do každé hry bez ohledu na to, jaký scénář jdete. Následně si před začátkem vyberete dva až tři různé moduly A-J, které obsahují karty úkolů. Během přípravy postupujete podle Dodatku k pravidlům, kde jsou vysvětlené i ošemetněji sepsané karty, se kterými se během, hry můžete setkat, a jejichž výklad by se mohl v závislosti na čtenáři lišit. Příprava hry a zejména sklízení po partii jsou malinko delší než je normálně zvykem, protože je potřeba všechny karty modulů vytřídit a rozdělit do pytlíků (které jsou samozřejmě součástí krabice). Pravidla sice nejsou moc jednoduchá na pochopení, ale díky skvěle zpracované textové příručce, která je doplněna jasně znázorněnými možnostmi, se budete po osvojení si základů jen velmi zřídka vracet k listování. Doporučuje se prvních pár her projet ve dvou až třech, protože v plném počtu čtyř lidí se to od podlahy učit by bylo zdlouhavé, protože těch možností, co dělat, je spousta, a prvních pár scénářů byste mohli zbytečně prohrát.

Klik pro zvětšení (Paleo - recenze)

Jak hrát

Na začátku jsem zmínil, že hra je kooperativní, všichni společně představujete pravěký kmen a jste rozděleni do skupin pralidí, které musí zajistit přežití celého kmene. Na začátku si každý vybere dvě karty postav, vyloží se úkoly a zamíchají a rozdají karty. Každý hráč má svou hromádku, a ta představuje prakticky čas, který máte na denní činnosti. Hodně zajímavá mechanika, se kterou jsem se setkal vůbec poprvé, je to, že ze svého balíčku máte dostupné pouze vrchní tři karty a svou činnosti vybíráte podle jejich zadní strany, takže i když víte, že jdete do lesa, dopředu nemáte tušení, co vás tam může potkat. Pro výhru je potřeba notná dávka strategického plánování, a to nejen o tom, kam půjdete, ale taky kam nepůjdete. Když víte, že bude soukmenovec potřebovat pomoc, asi se nevydáte čelit nebezpečí, které by vám v tom zabránilo. Na mamuta vás bude potřeba co nejvíc, a nejenom lidí, ale taky nástrojů a zbraní. Ve dvou hráčích se spíš vyplatí naverbovat pár pralidí navíc, ve více lidech je lepší orientace na výrobu nástrojů a vzájemnou spolupráci.

Paleo skutečně otestuje vaše schopnosti týmové práce, bez komunikace se šance na úspěch rapidně snižuje

Ve hře je předpřipravené doporučení pro celkem 7 scénářů, které vytváříte kombinací jednotlivých modulů. Po odehrání těchto scénářů a dobrém obeznámení se s hrou můžete pak jednotlivé moduly kombinovat dle libosti, a navíc máte v krabici několik prázdných karet, na které si můžete vymyslet vlastní události či nebezpečí. Hra nabízí také zlehčující a přitěžující úpravy podle toho, jak se vám který scénář daří plnit. Paleo se dá hrát i v jednom, i když to není ono, protože nemáte na koho dělat hu-hů, ale jinak hrajete stejně, jenom váš den trvá dlouho, protože máte k dispozici celý balíček karet jen pro sebe.

Klik pro zvětšení (Paleo - recenze)

Prazávěr

Paleo je bombastická hra. Trochu závisí na štěstí, ale mnohem víc na spolupráci a dobré strategii a komunikaci. Variabilita a znovuhratelnost jsou na vysoké úrovni a zpracování karet, žetonů a doplňků se nedá vytknout ani hů.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Albi

Klik pro zvětšení (Paleo - recenze)

95%