Králíkovství - Dlouhá cesta za Novým světem

Králíkovství - Dlouhá cesta za Novým světem - recenze
11:13, 04.07.2023

Králíkovství je hra do vydavatelství Albi pro 2-4 hráče, kteří si obují chlupaté pracky a připlují k břehům Nového světa, kde se rozhodli usadit. Hra je to kompetitivní, bodovací a strategická, se značnou měrou náhody, zábavy a přemírou králičích hlášek. Tak konec dupání kolem a jdeme na to.

Zpracování

Klik pro zvětšení (Králíkovství - Dlouhá cesta za Novým světem - recenze)

Králíkovství sestává z herní desky, která je parádně ilustrovaná a obsahuje rovnou i bodovací stupnici, 182 karet průzkumu, 144 plastových figurek králíků a 39 figurek měst, a 24 žetonů staveb. Figurky králíků a měst jsou plastové, ušáci jsou malí a pěkně barevní tak, aby se v Novém světě dali hezky poznat. Každé město obsahuje prostor, do kterého králík pěkně zapadne, a i žetony, staveb jsou vyseknuté tak, aby v nich nuníci pěkně seděli. Některá pole přirozeně produkují suroviny, což je zaznačeno přímo na herním plánu, na jiných jsou města, pláně nebo hory. Příprava hry je malinko delší, protože musíte jednak rozmístit všechna města na herní plán a pochytat králíky, aby se nerozutekli po stole, ale nejnáročnější je zamíchat všech těch 182 karet tak, aby vás z toho netrefil šlak. Díky pytlíčkům a sympatickým přihrádkám jsou úklid a organizace podstatně jednodušší.

Jak se králíci hrají

Hra probíhá v celkem čtyřech kolech, rozdělených do tří fází – hraní karet, stavění a sklizeň. Jakmile si pravidla a postupy, kterých není mnoho, hezky zažijete, hra bude odsýpat až překvapivě rychle. Napomáhá tomu fakt, že fáze hrajete zároveň, protože se vzájemně nemáte jak blokovat ani napadat. Dostanete do ruky karty, dvě z nich vyberete a zahrajete, předáte karty dál. A tak, dokud máte co předat dál. Když zahrajete kartu políčka, jednoduše na něj dáte svého králíka. Zároveň můžete hrát hlavně proto, že pro každé políčko existuje jenom jedna karta, to znamená, že jediný konflikt mezi hráči může nastat, když obsadíte pole, na které se těšil váš protihráč. Po zahrání karty druhého typu - stavby - ji vyložíte před sebe a čekáte na další fázi. Posledním typem karet jsou pergameny, které se ke slovu hlásí až v samém závěru hry – obsahují totiž spoustu zlatých mrkví navíc, když splníte podmínky na nich uvedené.

Jakmile vám dojdou karty, které jste si před začátkem kola rozdali, začíná fáze stavění. V té opět všichni zároveň na svá území rozmisťujete stavby z první fáze. Zde jsou důležité dvě věci – může být pouze jedna stavba na jednom poli, a nemusíte postavit všechno v tom kole, kdy jste zahráli kartu. Města posilují vaše léna a tím vám zajišťují body potřebné k vítězství, navíc můžete stavět extra farmy, tábory nebo magické portály, které spojí dvě vaše území v případě, že byste neměli štěstí na karty.

Třetí fáze se v důvěryhodné společnosti dá hrát taky zároveň, protože tam jenom počítáte body, které vám v tom kole přibyly. Ze začátku jsem se docela zasmál, proč je na stupnici bodů i položka 100 a 200+, jak kdybych to měl zvládnout, když po prvním kole mám 7 bodů, ale už druhé kolo, kdy se moje území solidně zvětšilo a hlavně sjednotilo, mě přesvědčilo o opaku. Po 4. kole, kdy proběhne finální sklizeň, navíc hráči odhalí všechny karty pergamenů a určí se vítěz.

Králíci se stejně jako v realitě množí jako vzteklí a vaše území se rozrůstá raketovou rychlostí každé kolo

Kromě toho, jak rychle hra odsýpá tím, že hrají všichni zároveň, se mi na Králíkovství líbí, že až do poslední chvíle skoro nikdy není jasné, kdo vyhraje, protože může přijít jedna rozhodující karta, co spojí léno, někdo zabere tábor, postaví trojkové město, cokoliv, co najednou přinese kotel bodů, a najednou je králík úplně na jiné stupnici. Zároveň mám vždycky radost, když nenajdu zaručený nebo očividný recept na vítězství. Musíte se přizpůsobovat tomu, co vám jde za karty. To je sice dvojsečná zbraň, protože se pak může zdát, že hra je jenom o štěstí na to, co vám přijde na ruku, ale když si vezmete, že z těch 182 karet využijete ve hře tří hráčů 144 (a při hře čtyř dokonce 160), jde fakt jenom o to, jestli náhodou nepůjdete po tom stejném, jako protihráč. To pak dopadne, že dva se poperou a třetí, který si jel celou dobu svoje, se jim vysměje. Často se dá celou hru soustředit spíš na to dobré, rozšiřovat svoje nory, stříhat ušima, když někdo zabere území vedle vás, a nemyslet, že ve skutečnosti by to bylo asi jak v Daleké cestě za domovem.

Závěrem

Králíkovství je krásně zpracovaná hra, která je sice složitější na přípravu, ale jednoduchá k pochopení, záživná, parádně rychle odsýpá tím, jak hrají všichni zároveň, a skoro až do konce nevíte, kdo si nakonec urve prvenství. Na první pohled se zdá, že jde jenom o to, jaké přijdou komu karty, ale dobrým pozorováním se dá rychle odhadnout, co budou hrát soupeři, a přizpůsobit svou strategii. Tematicky super a některá do králičího slangu převedená jména zavání seriózním talentem na poli hlášek.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Albi

92%
Výborná tematická hra se sympatickými ušáky, kde si skoro nejde škodit a člověk si promrská sčítání a násobilku, stejně jako budovatelské schopnosti, a není až tak o štěstí v kartách, jak se může zdát