Belaad: Země učenců a bojovníků

Belaad: Země učenců a bojovníků - recenze
12:49, 29.07.2023

Belaad je týmová hra pro 2-6 hráčů, kteří se přenesou do zlatého věku islámského světa, kde učenci zažívali největší rozmach a svými vynálezy ohromili celý svět. I když se tehdy chápalo, že ve vědění je síla a budoucnost rozkvětu civilizace, ve hře Belaad je realita mnohem krutější. S doporučeným minimálním věkem 10 let by vám hra měla v maximálním počtu zabrat maximálně 60 minut, což ze zkušeností odpovídá. Protože učedníci neotáleli, nebudu ani já, a rovnou se mrknu do krabice.

Klik pro zvětšení (Belaad: Země učenců a bojovníků - recenze)

Zpracování

Nejlepší na hře Belaad je rozhodně to, jak úžasně zpracovaná je. Ať jde o vynikající ilustrace, a to karet, pravidel, přiložené literatury nebo hráčských desek. Neověřoval jsem podobnost reálných historických postav s ilustracemi, ale jestli tak někteří ti borci nevypadali, určitě by měli. Za ty roky, co jsem hry recenzoval, bych řekl, že se kvalita ilustrací podstatně zvedá. V tom Belaad rozhodně nezaostává, naopak mám sto chutí si z karet učenců udělat koláž a pověsit je na stěnu. Dvojí měnu tehdejší doby - peníze a čestné slovo (pečetě), reprezentují žetony, ty zlaté jsou v hodnotě 1 a 3 a jsou hezky na omak rozlišitelné od sebe navzájem i od žetonů pečetí. Kostky přívrženců jsou sice malé, ale viditelně označené a dobře se s nimi manipuluje. Plastový insert na všechny herní komponenty přímo v krabici je dělaný tak, aby se do něj všechno hezky veško a dobře se s krabicí manipulovalo, všechny karty se vměstnají do jedné zužující se přihrádky, žetony ani není potřeba dávat do sáčků, protože mají svoje místečko, na které pak položíte hráčské desky jako pokličku.

Pravidla jsou sepsaná srozumitelně, jsou jednodušší, než jsem si původně myslel, a pořád jsem v nich hledal nějakou kulišárnu, zejména ve hře lichého počtu hráčů. Ale nic jsem nenašel. Hra je doplněná o naučnou příručku obsahující ty neznámější vědce, kteří tam historicky působili, a kdybych měl vymyslet jednu věc zkvalitňující všechny deskové hry plošně, tak to, aby se u nich hráči něco nového a zajímavého (ideálně taky ke hře relevantního) dozvěděli.

Hratelnost

Překvapivě jednoduchá. Hra je připravená během pár minut, rozdělí se hráčské desky, připraví hromádky karet a žetonů, a zasedne ke stolu. Ve dvou hráčích sedíte naproti sobě, v případě většího počtu musíte sedět tak, abyste se střídali a neseděli vedle člena svého týmu. Je fakt, že se to teoreticky dá hrát tak, že sedíte vedle sebe a hrajete na přeskáčku, což je i lepší, když ještě neznáte zpaměti texty na všech hráčských deskách, jen si musíte pořádně ohlídat, kdo je zrovna na tahu. V případě sudého počtu hráčů se proti sobě postaví Království a Lid, pokud je vás 3 nebo 5, jde do hry ještě Řád. Ten nějaké najímání učenců nezajímá, chce jimi totiž plnit hřbitovy. Pokud se Řádu povede zabít dost učenců, než je Království nebo Lid naverbují, vítězí.

Hlavním cílem je naverbovat co nejvíc učenců, za něž máte vítězné body. Vaše strategie je dost ovlivněná náhodou, zejména pokud jde o najímání spojenců, které si taháte z pytlíku náhodně, a taky kartami, které máte před sebou na stole, z nichž si vždy dobíráte. Není to tak, že jste na náhodu vysloveně odkázaní, což je při takové hře naprosto zásadní, ale ne vždycky můžete zahrát tak, jak jste si naplánovali. V ruce máte 4 karty, z nichž vždycky jednu zahrajete a vykonáte akce na ní vyobrazené. Jedna hlavní je vždycky zadarmo, druhá po zaplacení peněz nebo pečetí. V případě, že je karta zaplacená celá, můžete akce vykonat v různém pořadí.

Ve dvou se raději rovnou pohádat

Ve dvou je hra dost přímočará, protože máte každý jen jednoho soupeře, jasně vidíte, co je na stole za karty a lehce se vám pamatuje, co si vzal kdo do ruky, takže můžete tušit, jak asi bude hrát. Navíc když vás někdo okrade, je to pořád jeden a tentýž člověk, takže veškerou frustraci si vybíjíte na něm. Ve čtyřech je hra o něco záživnější a plném počtu, tedy pěti nebo šesti, už je to úplně jiná dimenze než v počtu minimálním. To si kolikrát připadáte jak na nějakém bazaru a častokrát mezi vyjadřováním lidu ani království žádný rozdíl není, protože v ohni hádky zapomenou na vybíravá slova.

Závěrem

Belaad je dobrá hra, krásně ilustrovaná, lehce pochopitelná a následně dost rychle odsýpající. Pro dva bych Belaad asi nebral, ale při hře 4-6 hráčů má hra úplně jiný rozměr. Tím netvrdím, že hra ve dvou není zábavná, jenom se podstatně zlepšuje s počtem hráčů.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Blackfire

85%
Nádherné zpracování a velká přidaná hodnota v zisku zajímavých vědomostí, nicméně při hře dvou hráčů lehce pokulhává, mnohem lepší zážitek je až v maximálním počtu, kdy si k hodnocení klidně přičtěte +10