Mortal Kombat 11 (Ultimate upgrade)

Mortal Kombat 11 - recenze (Ultimate upgrade)
11:42, 17.12.2020
Ultimate

Kvalitných "fight" značiek nebolo nikdy dosť a to teraz myslím v komplexnom ponímaní celej videohernej histórie. Tento žáner bude vždy stáť na okraji a o to viac je v očiach jeho výhradných milovníkov vysoko cenený. Jednou zo stálic na scéne ostáva aj naďalej séria Mortal Kombat, ktorú sme v minulom roku obdržali pod radovou číslovkou jedenásť a aká sa naopak tohto roku, v konfrontácii s príchodom nového next-gen hardvéru, dočkala takzvanej ultimátnej verzie. Čo všetko tento prívlastok vlastne prináša?

Prináša predovšetkým chaos a bordel do pochopenia, ktorý dodatok v sebe obsahuje konkrétne DLC balíčky a ktorý naopak nie. V tomto sú však klasické bojové hry štandardom, veď sa stačí pozrieť na žiarivý príklad, pre MK, konkurenčnej série Street Fighter, ktorá si každý jeden svoj regulárny diel rozdelí na desať separátnych a potom aby sa v tom divá sviňa vyznala. Spomínaný Mortal Kombat 11 Ultimate som spustil prostredníctvom PlayStation 5 a to s podporou nových bojovníkov (Shang Tsunga, Sindela a Sheevy), ktorých mená pochopiteľne spadajú do tradičnej rodiny značky MK, ale keďže spoločnosť NetherRealm rovnako rada ozvláštňuje výber postáv aj návštevami z iných IP, v prípade tejto verzie som si preto mohol vybrať ďalších zaujímavých bojovníkov. Išlo konkrétne o komiksového Spawna, hrdzavého Terminátora a dokonca aj zákon brániaceho Robocopa. Všetky postavičky sa pochopiteľne dajú dokúpiť do základnej verzie MK11 prostredníctvom čiastkových expanzií. Kto sa však rozhodne až teraz investovať do jedenástej časti tejto komplexnej bojovej hry, získa týmto jedným ťahom všetky dostupné mená. Celkovo ide o 37 bojovníkov, medzi akými nechýba ani milovník praktickej módy Rambo, ktorému na výlet do Kauflandu stačí aj obyčajné vrece od zemiakov.

Ak dáme bokom spomínaných hrdinov, najväčší prínos next-gen verzie sa klasicky skrýva v kratších časoch načítania, kde sa pomocou SSD môžete prepracovať cez kampaň danej postavy v oveľa rýchlejšom tempe. Rozprávame sa tu doslova o sekundách, čo vo finále môže pomôcť eliminácii jemnej frustrácie, ktorá sa niesla spolu so staršími verziami MK11. Ed Boon ale nechcel aby sa ten modernejší upgrade nezasekol len na postavách či odstráneniu nápisu Loading a tak sa svojou partiou odhodlali zobrať tú povestnú handru a poriadne vyleštili aj grafickú stránku. Animácie sú po novom o dosť plynulejšie a detailnejšie, čo asi najviac doceníte pri klasických spomaľovacích sekvenciách či bedlivom skúmaní okolitých kulís. Mortal Kombat 11 sa vo verzii s prívlastkom Ultimate postaral o navýšenie svojej už tak vysokej kvality a opäť tu platí, že ak ste o jedenástku doteraz nejavili žiadny záujem a čakali ste na jej finálnu verziu, tak práve teraz nastal ten čas vytasiť peňaženku a zadovážiť si domov oslavu konceptu, ktorý toto univerzum reprezentuje už takmer tridsať rokov.

Autor: Filip Voržáček

Klik pro zvětšení (Mortal Kombat 11 - recenze (Ultimate upgrade))

Nasleduje recenzia pôvodnej verzie MK11 z roku 2019

Někdy má člověk prostě chuť do něčeho nebo někoho praštit, ale kromě toho, že se to v dobré společnosti nedělá, by jeden taky mohl dostat pěkně po tlamě. Naštěstí tu máme ty naše zlé videohry, ve kterých se můžeme pořádně vybít, dát někomu solidní nakládačku a stát se mistrem bojových umění i když by jeden skutečnosti ani nevěděl jak si obléct kimono. Jen je potřeba si vybrat správnou hru,hmm..třeba nejnovější pokračování kultovního Mortal Kombatu.

Jedenáctkrát a stále poprvé

Pokud je pro sérii MK něco typické tak především explicitní násilí, jež se s ní táhne od úplných začátků. A v jedenácté inkarnaci se samo sebou nic nemění, takže slabé povahy mají stále smůlu, tady se jednoduše pro zlomenou páteř a utržené kontčtiny nejde daleko. Polemizovat nad tím, proč je v pohodě, aby Johnny Cage mohl soupeři vytrhnout páteř z těla, ale nemůže říct ani slovo Fuck, nemá valný smysl, i když mě to stejně vždycky zarazí. Stejně jako absence jakýchkoliv nahotinek, protože ženské bojovnice by se v pánských magazínech rozhodně neztratily.

MK11 obsahuje většinu oblíbených postav a mám pocit, že ty které momentálně ve hře nejsou, přijdou později v DLCčkách, aby ze hry něco málo káplo i po vydání. Z těch nejikoničtějších nám tu chybí princ Goro, Mileena, Sheeva nebo Cyrax, ale popravdě, zas tak moc mi to nevadilo. Goro byl na můj vkus vždycky moc pomalý a kyberbojovníky jsem potajnu tak trochu hejtil, chápu ale, že někomu jejich absence rozesmutní. Na druhou stranu tu máme několik nováčků a například Geras je Gorovi typově hodně podobný, takže pokud netrváte na tom, že správný válečník musí mít alespoň dva páry rukou, jste v pohodě.

Všechny zápasníky, kteří se ve hře objevují můžete potkat v příběhovém módu. Jak je u scénáristů z NetherRealm zvykem, připravili si pro nás story, ve které se dočáte velké hromady inengine cutscén plných absurdního gore násilí, cheesy hlášek a samozřejmě bitek. Osobně mám normálně pro tyhle béčkově věci celkem slabost, ale nějak mi připadá, že v MK11 se snažili to vzít o trochu vážněji než normálně, což není úplně to pravé ořechové a některé scény jsou k smíchu, ačkoliv to asi vývojáři neplánovali . Ale třeba jsem to nepochopil já. Ale i tak se to dá v klidu přežít, pokud nečekáte nějaké spisovatelské veledílo.

Tentokráte se vše točí kolem Kroniky, paní a strážkyně času, které se nelíbilo, že starý dobrý Raiden je mocnější než by měl být. Takže se rozhodne, že promíchá různé časové linie a navrátí vesmír do rovnováhy, tedy alespoň dle svých představ. Ve hře se tak objeví postavy, které v minulých dílech v rámci příběhu zemřely, případně mají trochu jinou osobnost, což je pro milovníky Mortal Kombatího universa fajn, nicméně pro většinu hráčů jde stejně spíše o lepidlo mezi jednotlivými bitkam, takže si to neužijí.

Art of Kombat

Herní mechaniky nepřináší v rámci žánru nic nového a víceméně se drží momentálního bojovkového standardu. Takže můžete čekat skálopevných 60 FPS i kdybyste hráli na tom nejsilnějším megapočítači na světě komba a damage scaling, juggling, blocking, special cancely a tak dále. Pokud výše zmíněným termínům rozumíte méně než lidem, co se dobrovolně oblékají za My Little Pony a nechcete MK11 hrát stylem “Budu mačkat všechny čudlíky a ono to nějak dopadne”, určitě doporučuji projít si tutorialovou sekci a pak pochopíte, proč je pevných šedesát snímků na vteřinu tak důležitých.

Výuka obsahuje všeobecné základy, volný trénink i sekce pro jednotlivé charaktery a než ji projdete celou, bude vám to chvíli trvat (a hlavně při cvičení kombíček se asi trochu potrápíte). Škoda jen, že ve volném tréninku, kde si můžete vyřádit na statickém či jinak omezeném protivnikovi, nemůžete zapnout třeba asistenta na timing, který by pomohl až se budete učit jak správně načasovat údery v kombech ani sledovat active frames. Vzhledem k tomu, že v obecných lekcích se tyto fičury objevují, je to trochu smutné a učení tak dá zabrat víc než by bylo nezbytné.

Faktem ale je, že Mortal Kombat nikdy nebude numero uno kompetitivní figtning game, ačkoliv mechaniky poskytují dostatečnou hloubku, aby vás hra zabavila na poměrně dlouhou dobu. V čem ale MK11 před konkurencí jednoznačně exceluje je vizuální zpracování. Grafika je jako vždy top notch, až by jeden nebál říct, že je vážně fotorealistická. A pokud jste jeden z těch co si při popíjení krvavě rudého vína z vypreparované lebky pouštíte záznamy z pitevny, tady budete v sedmém nebi. Jasně, to, že v rámci Fatal Move Scorpion svému nebohému protivníkovi propíchne oči, a pak onen neštěstník stejně dál v klídku bojuje, nedává žádný smysl, ale co, dívá se na to sakra dobře. A těm co designovali jednotlivé Fatal Moves, Fatality a Brutality zkrátka nejde nevzdat hold, protože tolik brutální kreativity se jen tak opravdu nevidí.

Stay kool

Jenže všechno má své pro a proti. Aby si vás hra udržela co nejdéle, obsahuje spoustu dodatečných odemykatených věciček, které slouží převážně ke customizaci postavy. Na ně můžete narazit buď při hraní příběhové linie, dobývání věží anebo slíděním a vykrádáním beden na Shang Tsungově ostrově. K otevírání potřebujete herní měny, jež získáváte buď obyčejným hraním či plněním různých výzev, ale je faktem, že třeba srdce (pod tím si nepředstavujte sladká červená srdíčka, ale lidská srdce vyrvaná z těla) přibývají pomaleji než finance na spořícím účtu a za zápas je můžete získat víceméně pouze tím, že budete dělat fatality či brutality. Jenže když vidíte tu samou animaci po padesáté, přestane vás bavit, ačkoliv jste se u ní poprvé smáli až jste se za soupeřovo rozpárané břicho popadali. A přeskočit to nejde, jak jinak.

Z toho vyplývá, že pokud chcete získat všechny oblečky a jiné blbinky, čeká vás buď tvrdý grind nebo výzva pro vaše bankovní konto, protože herní měny můžete koupit i za reálné peníze. Tohle veřejnost vidí opravdu nerada a autorům to hráči dávají pěkně sežrat, stačí se podívat na agregátor Metacritic, kde se MK11 může pyšnit nelichotivým uživatelským hodnocením 2.8. To je sice ve výsledku trochu nefér, protože hra je to opravdu dobrá, ale na druhou stranu rozhořčení chápu.

Moc nepomáhá ani hodně slabý online obsah, který je v současnosti nabízí pouze klasické, privátní či ranked zápasy a mód King of the Hill, kde ale většinu času čekáte a koukáte jak bojují ostatní, tedy pokud čirou náhodou nejste tak dobří, že každého ze skupiny s přehledem podrtíte. V budoucnu má přijít další content, ale momentálně je to bída s nouzí.

Nejzábavnější jsou tak ve výsledku Towers of Time, což je variace klasických věží, avšak s tím, že vaši protivníci mají často různé výhody (například, že když se přiblížíte k protivníkovi tak obrazovka takřka kompletně zčerná a nic nevidíte nebo že po vás může střílet rakety, které mu přidávají život atd.) . Misky vah můžete vyrovnat použitím různých předmětů, ale frustraci se občas nevyhnete a kdybych u paření vypil víc piv, asi bych ovladač už tak desetkrát vyhodil z okna. Každopádně jde o nejrychlejší způsob jak se dostat k herním odměnám, takže si jich stejně určitě pěkných pár projdete i kdyby vás to zrovna dvakrát nebavilo.

Mortal Kombat je jednou z těch her, které se hodí vždy když máte doma nějakou návštěvu a chcete si zahrát něco proti sobě. Výtečné audiovizuální zpracování napomáhá tomu, že i když budete jen tak zběsile mačkat všechna tlačítka, bude to ve výsledku vypadat pořád dobře a to se lidem prostě líbí. Pokud ale chcete hrát hlavně sami, může to být trochu horší. Online módů není zatím není mnoho a získávání vybavení skrze grind po čase omrzí a je otázkou jestli s tím NetherRealm budou něco dělat (kromě toho, že připravují velký turnaj v roce 2020). I tak ale můžu MK11 doporučit (hlavně pokud nemáte předchozí díl), protože během těch cca 15 hodin co mám momentálně nahrát jsem se dobře bavil a věřím, že v budoucnu po ní ještě mnohokrát sáhnu.

75%
Jedenáctý Mortal Kombat je skvostně brutální podívanou, ale hlavně je to skvělá rubačka. Sráží ji jen nedostatek online obsahu a prapodivný systém odemykání odměn napojený na mikrotransakce.