Heroes over Europe

Heroes over Europe - recenze
Heroes over Europe - recenze
07:37, 09.10.2009

Co musíte udělat než vzlétnete s letadlem? Samozřejmě jej umět pilotovat, což není lehké, dále zkontrolovat všechny systémy, nastartovat motor, atd... Jaká to byla radost, když jste si mohli na stařičkém počítači zahrát první hru s letadly. Nyní neznám lepší letecký simulátor než Microsoft Flight Simulator X a to i přes své stáří. Pokud jste jej již hráli, určitě mi dáte za pravdu, že udržení letadla v klidné poloze je na klávesnici spíše štěstím, než úmyslem. Nyní přichází Heroes Over Europe, nástupce Heroes of the Pacific. Hra, kterou klidně ovládnete klávesnicí, popřípadě myší.

Vše se odehrává, jak již název napovídá, nad Evropou, a to za druhé světové války. Zalétáte si například nad Londýnem, Paříží či Berlínem. Města jsou velmi hezky zpracována, sice lze nalézt nejeden stejný dům, ovšem každé město je naprosto jiné a pokud jste jej již navštívili v reálném životě, tak ho určitě poznáte. Nepřítelem je samozřejmě Hitlerem zmítané Německo. Hra probíhá v časovém úseku od června 1940 do ledna roku 1945 a v základu je vše zpracováno podle známé historie. Můžete se tedy těšit třeba na bitvu o Británii, či bombardování Berlína.

Klik pro zvětšení (Heroes over Europe - recenze)Klik pro zvětšení (Heroes over Europe - recenze)

Takže, stojíme na letišti, motor si pobrukuje a dostáváme první pokyny ke vzletu. Začátky jsou vždy těžké, první mise slouží jako tutoriál, seznámí vás se základními vlastnosti hry a zbytek se již musíte naučíte sami. Válka je drsná a její drsná atmosféra sálá z každého rohu (kdyby tedy ve vzduchu nějaké byly). Už menu je zpracováno velmi zajímavým způsobem. Hra se snaží o navození opravdové atmosféry války, a to hlavně dobovými záběry, zpravodajstvím, či přiblížením pilota, za kterého hrajete. Mírně však ze všeho čiší malý rozpočet na vývoj, ale ve výsledku vše zapadá do docela vkusného celku.

Samotné létání je velmi zábavné. Ve hře dostanete spoustu volného prostoru, ovšem pokud se přiblížíte k pomyslným okrajů mapy, hra s vaším letadlem nenásilně zatočí. Krajina je velmi pěkně vymodelována a většinu objektů je možné zničit na napdrť. Stromy před kulkami ochotně zmizí a takový průlet špičkou zalesněného kopce je velmi efektivní. Textury jsou vcelku povedené, zvláště u objektů. Třeba u Big Benu v Londýně.

Hra je naprosto čistá arkáda, a na nic jiného si nehraje. V singleplayeru zamrzí někdy přehnaná obtížnost, jindy nudné úkoly. „Bezva! Zničil jsi bombardéry! A jejda, támhle jsou další tři skupiny!“ Podobných momentů je v celé hře více. Většinu času budete něco nebo někoho hlídat. Ovšem vyjímky zde naleznete, zaujme potápění lodí za pomoci torpéda, či průlet s bombardérem uličkami Berlína a sestřelování raket dlouhého doletu. Zklamáním je i že se všechna letadla chovají skoro stejně. Je jedno jestli řídíte bombardér nebo lehký dvouplošník. Zvládáte pilotovat první? Zvládnete i to druhé!

Během mise sestřelíte kolem stovky cílů, již z tohoto plyne, že asi nebudete mít jenom omezený počet munice. Kulomety se po dlouhém nepřetržitém střílení zastaví, rakety či bomby se znovu objeví pod letadlem. V offline hře máte možnost používat vylepšení AceKill (volně přeloženo "Eso-zásah"). Pokud udržíte protivníka určitou dobu v zaměřovači bez výstřelu, budete odměněni možností přesného zaměření zranitelných částí protivníkova letadla. Po úspěšném zaměření a výstřelu následuje pěkná scéna, kde si můžete vychutnat sestřeleného protivníka. V každé misi máte několik hlavních úkolů a jeden bonusový, za jehož splnění získáte například nové stroje z nepřátelské stáje.

Umělá inteligence protivníků je na velmi slušné úrovni, což poznáte hlavně při soubojích s veliteli. Jakmile vzduch ztěžkne olovem, je jen otázkou času než uvidíte první explozi. Exploze i zvuky letadel či případných výbuchů jsou pěkné, ovšem někdy nejsou zcela dotaženy dokonce. Stejné je to s poškozením letadla. Z některých jde udělat síto, kterým přímo prohodíte kámen, jiné se zmůžou na "okousanou" směrovku a díru ve křídle.

Singleplayer zabere kolem 6 hodin hraní. Ovšem ty pravé bitvy začínají teprve v multiplayeru. Letadlo zde již nevydrží vše a není výjimkou nahánění dvou letadel, které zabere několik minut než jeden udělá chybu a dostane se před kulomety nepřítele. V multiplayeru otestuje opravdu celou nabídku všech letadel, od pomalých vrtulových vybavené pouze kulometem, až po proudové vybavené raketami.

V multiplayeru jsou téměř čtyři mody. Proč téměř? Je zde klasický deathmatch tedy všichni proti všem a team deathmatch - tým který získá nejvíce zabití vyhrává. Druhou dvojicí je boj o přežití a jeho týmová varianta. Název říká skoro vše - kdo zůstane poslední ve vzduchu vyhrává. Je zde možnost hrát až v 16 lidech. Bohužel je multiplayer zatím celkem chudý na hráče. Za dobu testování jsem hrál nejvíce s 8 lidmi najednou, ale to se snad postupem času zlepší, hra je na pultech obchodů jen pár dní. Ovšem i v takovém počtu byl problém zůstat na živu delší dobu.

Hardwarová náročnost je na nízké úrovni. Hru lze rozjet v běžném rozlišení na téměř nejvyšší nastavení i na dědečkovy jménem 8600GT s frameratem kolem 30FPS. Engine určitě nepatří na špičku, ovšem pro hru se hodí velmi dobře. Odlesky na křídlech vypadají velmi pěkně, ovšem zpracování stínů není zrovna nejlepší a kostičkoy jsou zde pravidlem. Grafika též využívá hojně blur efektu.

Jednoduché ovládání, spousta výbuchů, skvělá hratelnost, a to vše si můžete užít i na klávesnici a myši. Obrovská rozloha herního světa zabaví, ale pokud nejste velký fanda letadel, vaše nadšení po několika hodinách v multiplayeru ochladne. Hardwarová náročnost je v průměru dnešních her. Celkově je hra nadprůměrná a nekazí ji žádná velká chyba. Konečné hodnocení 70%, zarytí fandové letadel druhé světové války si ale můžou klidně přidat 15% k dobru.

70%
Dobrá hra, nabízí působivé prostřední druhé světové války. Fandové ocelových ptáků nemůžou minout.