Born of Bread

Born of Bread - recenze
Born of Bread - recenze
10:16, 04.01.2024

Poznáte hernú sériu Paper Mario? Táto exkluzívna Nintendo značka sa behom dvoch dekád dočkala sedem regulárnych častí a v aktuálnom roku nás čaká už ôsma s podtitulom The Thousand-Year Door. Dôvod prečo spomínam predmetnú IP v súvislosti s recenziou na indie projekt Born of Bread je zakorenený v niekoľkých bodoch - Born of Bread, rovnako tak ako papierový svet známeho talianskeho inštalatéra, využíva koncept oddychovej RPG s ťahovými súbojmi, ktorý je poháňaný krásnou a ručne kreslenou grafikou. Tieto body majú spoločné a preto je vhodné aj z mojej strany na celú podobnosť jasne poukázať, ostatne spoločnosť WildArts Studio Inc. sa zdrojom inšpirácie pre svojho hrdinu zrodeného z chleba nijako zásadne netají, ba naopak. Pozývam vás preto na jedno relaxačné, ale po technickej stránke nie úplne dotiahnuté dobrodružstvo sprevádzané chutnou vôňou čerstvého pečiva, s ktorým som strávil príjemných dvanásť hodín čistého času.

Život je jedna veľká náhoda

Klik pro zvětšení (Born of Bread - recenze)

Veľa vecí v našom živote začína a končí u prostej náhody. Rovnako tak by sa dal charakterizovať príbeh v hre Born of Bread, kde sa partia prieskumníkov potuluje v útrobách starovekej ruiny a nešťastnou náhodou sa im podarí prebudiť niekoľko agresívnych démonov. Súbežne s touto udalosťou sa v neďalekom kráľovstve, priamo v tamojšej pekárni, zrodí skutočný hrdina z múky, vody a zlatého vajca. Ako už asi tušíte, je to práve tento netradičný kus obživnutého pečiva, ktorý sa má postarať o záchranu bežných ľudí pred démonmi. Scenár sa cielene snaží operovať na humornej nôte, čo ste ale dokázali aj bez mojej nápovedi vyčítať už zo samotného názvu, každopádne, sám som nečakal, že autori v tomto duchu pôjdu často až za hranicu absurdnosti. Ak sa preto rozhodnete si Born of Bread zaobstarať, či už na PC alebo jednu z konzol, pripravte sa na bizarnú zápletku, rozhovory plné chlebových vtipov a v neposlednej rade aj maximálne gýčovo spracované NPC postavy.

Rýchlo vpred

Uvedomujem si, prečo sa vývojári vzdali akejkoľvek snahy o hĺbku pri samotných hrdinoch, ale predsa len si mohli dať trocha práce s vykreslením ich motivácie, pretože takto to celé pôsobí až prehnane prvoplánovo - všetci sa ponáhľajú zachraňovať, ale zabúdajú na svoju vlastnú minulosť. Ono sa to dosť ťažko opisuje, každopádne, už behom pár sekúnd hrania, sa vám dokáže počet hrdinov naplniť na maximálny stav a ani si nestihnete zapamätať ich mená. Nejaký čas mi trvalo, než som si rovnako zvykol na úroveň absurdnosti humoru zakoreneného do dialógov, avšak nakoniec som sa ani ja neubránil častému smiechu a úškrnov, špeciálne pri rozhovoroch medzi kladnými a zápornými postavami. Dobre, už viete, že sa tu operuje s absurditou humoru na úrovni populárnych Anglických seriálov a rovnako tak je vám jasné, že tempo je cielene zrýchlené. Ako je však na tom mapa? Mapu môžeme rozdeliť do témou špecifických a na sebe nezávislých oblastí, ktoré na moje prekvapenie ponúkajú dostatok priestoru pre skúmanie a zbieranie bonusových predmetov.

Boj

Dostatočná veľkosť a rozloha mapy je pre milovníkov RPG určite pozitívom, avšak v prípade Born of Bread sa treba pripraviť na nie úplne dobre zvládnuté značenie trás a časté narážanie do virtuálnych stien. Cesty sú v drvivej väčšine skôr prázdne a nepomáha im ani občasné spestrenie v podobe plošín kam sa dá vyskočiť. Valnú časť z hracej doby tak budete páliť práve pri hľadaní správneho smeru, čo nie je úplne pozitívna vizitka hry samotnej. Tak či onak, akonáhle vstúpite do boja a ste milovník jeho ťahovej formy, razom sa budete cítiť ako doma. V tomto bode autori jasne vykrádajú všetky známe série a využívajú tak poznatky nie len z Paper Maria. Čím dlhšie bojujete s hrdinami o to viac druhov útokov a rôznych úskokov pre nich získate - samotný boj stojí a padá na dostatku mana bodov, čo je rovnako známa a využívaná barlička na komplikovanie aj jednoduchších súbojov. Každý jeden útok si potom môžete vylepšiť pomocou zvládnutia primitívnej mini-hry, ktorá celej realizácii predchádza. Z počiatku je to v celku zábavné, ale neskôr vás aj tento druh spestrenia začne skôr nudiť a otravovať. Boj má však cez to všetko jednu špeciálnu a z mojej strany doteraz nevidenú zaujímavosť, o ktorej vám poviem viac v ďalšom odstavci.

Online publikum

Keďže absurdita sveta hrdinu zrodeného z chleba nepozná hraníc, vaše kroky pri záchrane kráľovstva sleduje aj živé online publikum. V praxi to vyzerá tak, že akonáhle sa vám v boji prestáva dariť, môžete skúšať rôzne úskoky na ktoré reaguje živé publikum v chate, a ak ich dokážete zaujať, získate späť toľko cenné mana body pomocou ktorých nakoniec dokážete zvrátiť nepriaznivý vývoj v boji. RPG systém vylepšovania štatistík hrdinov ovplyvňujete udeľovaním bodov do troch kategórií, kde vás aj tak bude zaujímať hlavne zväčšovanie priestoru inventára a navyšovaní atribútov zbraní. Za predpokladu, že budete mať chuť plniť aj postranné misie, získate špeciálne odznaky, ktorých aktiváciou dokážete jednotlivým hrdinom pripnúť rôzne výhody - ide o prvok dobre známy z mnou už vyššie veľakrát spomínanej série Paper Mario. Páčilo sa mi však ukladanie predmetov do batohov hrdinov systémom Tetrisu tak aby ste ušetrili čo najviac miesta, začo dávam vývojárom palec hore. Už menej nadšenia som prežíval pri sledovaní hromady technických nedostatkov a to teraz hovorím doslova o fatálnych zásekoch a nutnosti reštartovať hru a skúsiť šťastie od posledného save bodu. Uvidíme, či sa autorom podarí časom všetky tieto triesky odstrániť.

Príjemná oddychová RPG

Projekt Born of Bread sa cielene snaží do seba vstrebať čaro známej Nintendo série Paper Mario a ak dáme bokom jeho technickú nedokonalosť a nie úplne dobre zvládnutú hĺbku postáv, či spracovanie mapy, z väčšej časti sa mu to aj darí. Ide o príjemnú a oddychovú RPG s ťahovými súbojmi, kde hnacím motorom ostáva očarujúci audiovizuál, absurdný humor a v istom ohľade aj zábavný súbojový systém.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Dear Villagers

68%
Cítim chrumkavý chlebík