Fae Farm

Fae Farm - recenze
Fae Farm - recenze
18:51, 16.10.2023

Od čias prvého Harvest Moonu, nekorunovaného kráľa farmárskych simulácií, sa toho v tomto žánri udialo už skutočne veľa. Dnes preto nemôžete prebehnúť hernú sekciu Kickstarteru bez toho aby ste nenarazili na ďalší pokus o skĺbenie nápadov iných, v rámci koncepcie hospodárskych adventúr, už dávno vydaných hier. Asi najžiarivejším príkladom pretrvávajúceho úspechu predmetného konceptu je stále Stardew Valley a práve naň, pridávajúc navrch zopár noviniek, chce nadväzovať projekt Fae Farm od spoločnosti Phoenix Labs. Nám sa do redakcie nedávno dostala verzia pre Nintendo Switch a teraz vám o jej kvalitách čo to poreferujem ja, čoby skúsený virtuálny farmár.

Necítim hnoj, ale niečo tu smrdí.

Klik pro zvětšení (Fae Farm - recenze)

Prekliatím a zároveň jedným z najväčších pozitív tohto žánru je efekt návyku. Vraciate sa do hry aby ste zožali úrodu a následne svoju tvrdú prácu premenili na zdroje alebo peniaze. Cyklus pestovania plodín je však len prvým stupňom, pokračovať by som mohol staraním sa o hospodársku zver, rozširovaním farmy a jej priľahlých oblastí, socializovaním sa v mestečku a ak osud dá, tak aj nejakým tým sobášom. Ten recept je tu a je pevne daný. Akonáhle do neho, pokojne aj začínajúca indie spoločnosť, napumpuje pár svojich vylepšení a nezabudne všetko zaobaliť do ako tak príjemnej audiovizuálnej stránky, razom máme na scéne ďalší potencionálny hit. Hra Fae Farm v tomto ohľade splňuje väčšinu vyššie vymenovaných bodov na zozname a skúša to celé okoreniť napríklad aj bojovými sekvenciami. Než sa však dostanem k ich hodnoteniu, rád by som autorom zatlieskal za krásnu atmosféru a celovo spracovanie prostredia Azorie. Komerčný záujem o Fae Farm síce asi nebude dosahovať úspechu iných, oveľa slávnejších farmárskych simulácií, avšak to neznamená, že kraj Azoria by ste kvôli tomu mali obchádzať, špeciálne ak milujete a vyhľadávate daný koncept.

Relax je základ

Klik pro zvětšení (Fae Farm - recenze)

Hlavný príbeh, rozdelený do niekoľkých kapitol, vám síce zaberie niečo málo cez dvadsať hodín čistého času, ale ani jedna hodina z toho vám nezvýši tlak alebo nepridá percentá denného stresu. Fae Farm je predovšetkým relaxačnou hrou, kde vás žiadna neviditeľná ruka príbehovej mechaniky netlačí do nekomfortnej zóny. Postupne sa učíte základné princípy fungovania vašej farmy, oboznamujete sa s používaním náradia na jej obrábanie a odomykáte si vylepšenia fungujúce na báze motivácie. V čom je hra od Phoenix Labs o niečo iná než tie ktorými sa inšpiruje? Ak dám bokom nie zrovna zaujímavé súboje (viem, trocha ich hodnotenie odkladám, ale dostane sa aj na tie), veľmi dobre a efektne využíva prvky mágie prepojené so zvyškom bežného farmárčenia. Áno, určite je vhodné spomenúť projekty ako My Time at Portia, Story of Seasons a Sun Haven, ktoré rovnako s participovali na využívaní fantasy a mágie, avšak Fae Farm to robí s oveľa väčším citom a nenecháva hlavnú ťažobu hrateľnosti stáť len na nejakom tom rozprávkovom pozadí. Každodenná rutina však stojí a padá na zbieraní zdrojov, či už tých povaľujúcich sa okolo vášho pozemku, alebo tých skrývajúcich sa hlboko v horách.

Jedno tlačidlo vládne všetkému

Klik pro zvětšení (Fae Farm - recenze)

U väčšiny farmárskych hier podobného razenia ako Fae Farm sa môže u hráčov po čase vytvoriť nechuť opakovania dennej rutiny, či už do nej zahrnieme spomínané získavanie zdrojov, alebo socializáciu s cieľom navyšovania sympatií u konkrétnych NPC postáv. Fae Farm sa pri používaní nástrojov nesnaží veci komplikovať a na jednotlivé suroviny vám stačí jedno jediné políčko interakcie - vami vytvorený hrdina si predmety prehadzuje automaticky, čo šetrí nie len čas, ale aj potláča spomínanú rutinu. Alfou a omegou však ostáva status bar s energiou, ktorý sa míňa na základe vykonanej aktivity a ktorý si viete obnoviť konzumáciou potravinových balíčkov, alebo špeciálnych energetických orbov. Každú jednu tvrdo získanú surovinu je v praxi možné skombinovať s inou, alebo ju priamo využiť na výrobu cenných predmetov. Za týmto účelom si preto časom začnete okolo farmy budovať svoje vlastné továrne a ani si nestihnete zotrieť svoj prvý virtuálny pot z čela, a už vás okolie bude považovať za adepta na farmára mesiaca. Stačí len otvoriť receptár s návodmi ako postupovať, bez toho aby ste museli hádať, čo s čím skombinovať, a motivácia na získavanie tej či onej suroviny je razom na mieste.

A čo tie súboje?

Klik pro zvětšení (Fae Farm - recenze)

Na súboje dôjde výhradne v podzemí, kde sa musíte často oháňať svojou magickou drevenou palicou a likvidovať tak dotieravé a tam prežívajúce príšerky. Uvedomujem si, prečo autorom prišlo zaujímavé spestriť zber a ťažbu drahokamov práve týmto prvkom, avšak už po pár hodinách opakovaného sekania tým istým štýlom a do tých istých protivníkov, to prestane niesť ovocie a nastupuje prevracanie očí v stĺp. Oveľa viac zábavy si užijete napríklad pri rybárčení, ktoré vám dáva dostatok motivácie pátrať svojou udicou po vzácnych druhoch vodných živočíchov a predstavovať si tak ďalší chutný recept aký zrealizujete z daného úlovku. Veď nie je nič lepšie než pozvať na večeru svojho favorita alebo favoritku z pomedzi dedinčanov a dostať sa až do samotného finále, čiže k manželstvu - autori dokonca prostredníctvom kooperácie umožňujú spojiť do jednej mapy súčasne až štyroch online hráčov. Mimo spomínanej nudy z bojov tu mám ešte jedno negatívum na margo technickej stránky testovanej verzie na Nintendo Switch. Hra sa príliš dlho nahráva, počas konverzácií dochádza neraz ku spomaľovaniu snímkovania a v niektorých momentoch som dokonca musel Fae Farm natvrdo reštartovať. Verím však, že sa autorom tieto nedostatky časom podarí vyladiť, ak sa tak už nestalo, keďže Fae Farm spadá v rámci farmárskych simulácií, medzi to lepšie, čo si dnes môžete zadovážiť.

Podarená farmárska simulácia s pekným audiovizuálnym kabátom, ktorej musím pripnúť pomyselnú zlatú medailu za vysoký stupeň relaxu a poučenia sa z chýb iných, podobne koncipovaných videohier. K dokonalosti chýbalo už len vykašlať sa na zbytočné súboje a sem tam vysvetliť veci, ktoré nie vždy hráč dokáže vyčítať z pár viet textu vznášajúcich sa v malých bublinách.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

Klik pro zvětšení (Fae Farm - recenze)

87%