Live A Live

Live A Live - recenze
Live A Live - recenze
11:26, 08.08.2022

Nintendo zase raz trafilo rovno do stredu môjho vkusu. Po boku spoločnosti Square Enix, sa totižto rozhodlo, že vzkriesi jeden z mnohých klenotov zlatej éry konzole Super Famicom, respektíve Super Nintendo Entertainment System. Zhodou okolností som si nedávno kúpil dvojdielny Omnibus, doslova obrovskú encyklopédiu mapujúcu všetky videohry vydané na spomínanú 16Bit mašinku, a pri obracaní tých stoviek a stoviek vecne podaných listov som spomínal na časy minulé. Spomínalo aj Nintendo a preto si dnes máme možnosť zahrať niečo, čo v roku 1994 vyšlo len v krajine vychádzajúceho slnka - taká menšia metafora. Toho času sa na scéne objavila netradičná akčná RPG s ťahovým bojovým konceptom menom Live a Live, ktorá svojou dejovou linkou, rozkúskovanou do niekoľkých časových epizód, bodovala na celej čiare. Dnes sa tak spoločne porozprávame nie len o kvalite remake spracovania na Switch, ale hlavne o hre samotnej.

Ten správny začiatok môže byť zároveň aj koniec

Klik pro zvětšení (Live A Live - recenze)

Aby som zachoval istú faktickú presnosť, tak Live A Live vyšiel v originálnej verzii aj na Nintendo WiiU (v roku 2015 cez Virtual Console) a rovnako tak aj na Nintendo 3DS o rok neskôr. Avšak plnohodnotný remake so všetkým čo si pod týmto pojmom predstavujete a teda najlepší spôsobom ako si Live A Live užiť, prichádza až s aktuálnou verziou na hybridný systém Nintendo Switch. Dejová linka, čo ostatne spomínam vyššie, je rozdelená do niekoľkých časových období z čoho každá jedna časová os predstavuje jedného hrdinu. V úvode si tak môžete vybrať akúkoľvek postavu z ponúkanej šestice s tým, že krátky opis časových súvislostí vám naznačí, do akého obdobia sa to vlastne chystáte vkročiť. Môžete začať v dobe mamutov a až skončiť tam, kde je robot viac než len nástroj na vysávanie a umývanie riadu. Každá jedna táto epizóda ponúka niekoľko hodinovú linku a má svoj samostatný začiatok ako aj koniec, ak však postupne prežijete všetky ponúkané osudy, čaká vás vyvrcholenie a akási spojnica prezrádzajúca súvislosti. Viac vám na margo konca prezradiť nechcem a vlastne ani nemôžem, pretože by som vám tým výrazne pokazil zážitok a verte mi, že hranie Live A Live je nadpriemerne dobrým zážitkom.

Ambiciózny projekt

Už v roku svojho vydania (1994) bol Live A Live nesmierne ambicióznym projektom, ktorý rúcal akékoľvek zavedené JRPG konvencie. O rok skôr síce prišla rovnako nezabudnuteľná akčná RPG Illusion of Gaia, tá však s myšlienkou skokového vývoja ústrednej postavy len koketovala a o nejakom preklenutí časových dekád ani len nechyrovala. Live A Live preto suverénne a v rámci svojho žánru môžeme brať ako prototyp overený časom, ktorý až v roku 1995 rozvinul epický Secret of Evermore (áno, všetky vymenované diela mali súvislosť s firmou Square). Remake Live A Live a teda príchod hry ako takej na západ, so sebou prináša štýl HD2D, ktorý sme v posledných rokoch mohli veľakrát vidieť pri dielach ako Triangle Strategy a Octopath Traveller. Tentokrát sa však, našťastie, vývojári rozhodli nepodľahnúť až prehnanému efektu šablóny a výsledný vizuálny art Live A Live je preto oveľa detailnejší a krajší, než u vyššie uvedených videohier. Keby ste si teraz vedľa seba posadili pôvodnú verziu a remake, doslova by vás ten rozdiel odrovnal. Áno, stále sa tu rozprávame o 2D hre a stále sa tu rozprávame o základe vytvorenom pred takmer dvoma dekádami, avšak toto konštatovanie nijako neuberá na kvalite príbehu a hrateľnosti, respektíve na kvalite jednotlivých scén.

Vždy zmysluplná a logická interakcia

Ako vám najlepšie opísať jedinečnosť samostatných kapitol v Live A Live? Za predpokladu, že ste niekedy už hrali aspoň jednu štandardnú Japonskú RPG, si dnes viete predstaviť tú konceptuálnu súdržnosť - dobro proti zlu, príbeh na sto hodín, hrdina cestuje krajom po boku kamarátov a zlepšuje svoj status, to všetko aby sa na konci mohol postaviť pred finálneho bossa a uspieť. Live A Live je však úplne inou hrou. Jednotlivé epizódy, ak sa to tak dá nazvať, sú samostatnými a originálne poskladanými stavebnicami, ktorých pointu hráč objavuje pozvoľna - miestami ako keby bádal. Hrateľnosť by sa preto dala rozdeliť do dvoch vetiev. Na jednej sedí klasický ťahový boj s vývojovým stupňom (nič nové a vlastne vec držiaca sa až prehnane predlohy) a na tej druhej prieskum mapy. Práve prieskum pri ktorom sa jednotlivé postavy môžu definovať ako samostatné jednotky (majú nejakú zásadnú schopnosť, ktorú okolie nemá) dáva Live A Live jedinečný náboj. Skúmanie je vlastne alfou a omegou celej hrateľnosti a boj odsúva na druhú koľajnicu. Jednotlivý hrdinovia majú doslova pohnuté osudy a ich pochopenie si vyžaduje absolvovanie veľkého množstva rozhovorov a samozrejme aj unikátnej interakcie. Pokiaľ ste si pri hraní 2D projektov zvykli ignorovať textové bubliny, tak v tomto prípade by ste takýmto konaním zabili celú pointu Live A Live.

Odlišný bojový štýl a vyššia náročnosť

Boj je rozhodne výzvou a nie je to tak, že by ste naprieč týmto projektom preleteli, ako mokré pečivo cez tráviaci trakt kačice, to ani náhodou. Je však nutné sa naučiť isté postupy pri pohybe na malej šachovnicovej mape, ktorá vám, minimálne v úvode, môže robiť menšie problémy. Akonáhle však prijmete ten archaický 2D systém a naučíte sa využívať prednosti bojujúcich postáv, nebudete mať problém prejsť všetky epizódy a následne zvládnuť aj veľkolepé finále. Tak ako očarujúcou je vizuálna stránka tak rovnako podmanivá je audio linka. O ňu sa postarala Yoko Shimomura, autorka mnohých populárnych soundtrackov, ktorá pre remake nemusela nič meniť - dokonalosť je raz dokonalosť. Čo sa však v rámci audio sekcie menilo, bola samozrejme technická stránka a prispôsobenie pre moderný hardvér. Rovnako kvalitný je aj anglický lomeno japonský dabing, ktorý pomáha dotvárať tú špecifickú selektívnosť dejovej výpravy a správne budovať atmosféru. Čo viac ešte dodať? Live A Live je jedna z mnohých SNES produkcií, ktorá si plne zaslúžila remake a je úplne jedno, či ide o návrat v pôvodnom druhom rozmere, alebo v novom treťom rozmere. Daný projekt by sa dal používať ako samostatný príklad jedinečnosti zrodenej z často monotónnej JRPG koncepcie, ktorým by sa mohli inšpirovať aj súčasný tvorcovia hier. Dnes totižto často vidím, že nájsť vo videohrách nejakú originalitu a sviežosť je priam nadľudský výkon.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

90%
Masterpiece z deväťdesiatych rokov sa vrátil