recenze
Octopath Traveler

Octopath Traveler - recenze
Octopath Traveler - recenze
12:00, 30.07.2019

Je priam ikonické, že za veľkým návratom k tradíciám žánru Japan RPG stojí v posledných rokoch firma, ktorá to celé takpovediac stvorila a odštartovala. Gigantický koncern Square Enix si síce za posledných desať rokov prešiel často oprávnenou kritikou v súvislosti s nie príliš ideálnym smerovaním slávnej série Final Fantasy, aby nám aktuálne prinášal akési pilulky nostalgie prostredníctvom moderných herných prístrojov. Tou poslednou čerešničkou sa v tomto zmysle ukázal byť artom jedinečný Octopath Traveler pre Nintendo Switch, na ktorý sa dnes pozrieme trošku bližšie.

Po časovej exkluzivite na Nintendo prichádza aj port pre PC.

Klik pro zvětšení (Octopath Traveler - recenze)

Pomocou príbehu, ako aj koncepcie vrstvenia deja, sa Octopath môže pochváliť netradičnou inováciou v podobe akejsi nesúrodej viazanosti. Začínate výberom jednej z ôsmych postáv a vašou úlohou je postupne preskúmať obrovský svet a takpovediac pozbierať ostatných hrdinov do jednej skupinky. Každý pritom disponuje svojou jedinečnou schopnosťou interakcie s okolím, ktorý je zároveň hlavnou pointou hrateľnosti, mimo klasických ťahových súbojov. Hrdinovia sú roztrúsení a vopred viditeľní na mape tak, aby ste sa mohli vybrať ich smerom a pritom klasicky cez grind vylepšovať používanú postavu a zbierať hromadu bonusov. Tento konceptuálny prístup k výprave značne osviežuje už dávno strnulú éru JRPG z 90-tych rokov a musím autorom zo štúdia Acquire zatlieskať za jeho uvedenie do praxe. Aj keď pochopiteľne nejde o nejaký prevratný nápad, v takomto prevedení, a za asistencie tradičnej 2D grafiky s HD filtrom, to vo výsledku prináša istú chuť hrať a baviť sa hrou.

Efekty s vysokým rozlíšením primiešané do 2D pixelartu sú tým správnym korením.

Klik pro zvětšení (Octopath Traveler - recenze)

Na stole vám teda leží otvorená kniha s ôsmimi poviedkami, ktorých finále stojí a padá na postupnom zlúčení. Potechou pre oko je navyše krásna a, ako som už niekoľkokrát spomenul, aj efektná ilustrácia, ktorú už nebolo problém obohatiť o príjemnú zvukovú kulisu a v celku obsiahly, profesionálne zvládnutý dabing. Square Enix teda naplnil očakávania v zmysle silného producenta a aj keď niekomu, s klapkami na očiach, príde samotný art Octopath Traveler ako spiatočnícky, jeho jedinečnosť tkvie v správne nastavenom zrkadle voči súčasným herným trendom. Je to, ako keď si po dlhej zime otvoríte ráno okno a vymeníte tak zatuchnutý vzduch v priestore, kde vás nemôže už nič prekvapiť. Dosť však bolo poetiky na grafiku a plávajúce noty, poďme späť k hrateľnosti a jej možnostiam. Osmička hrdinov sa od seba, ako som uviedol vyššie, odlišuje zaujímavými schopnosťami. Jeden je schopný kradnúť s vysokým percentom úspešnosti, iný naopak dokáže zverbovať do boja aj zanieteného pacifistu. Ako sa to však prejavuje v boji?

Taktika nespočíva len v banálnej dvojke obrany a útoku.

Klik pro zvětšení (Octopath Traveler - recenze)

Akcia, vždy realizovaná v uzatvorenej aréne, sa tradične spúšťa bez nejakého upozornenia. Koncepcia bojov je už však značne inovovaná a oproti nám dobre známym postupom, ako a kedy aktivovať silný či obranný postoj, sa v prípade Octopath Traveler dá hovoriť o širokej a zábavnej palete možností. Každý charakter totižto fakticky zbiera body na základe nečinnosti. Celkovo tak môže prísť až k piatim nahromadeným bodom, ktorých investícia do útoku rozhoduje o výške poškodenia súperov na druhej strane. Aby som uviedol pregnantný príklad, tak hrdina "A" si v boji vsadí na defenzívu a sústredí sa tri kolá na klasické ničnerobenie. Následne pri svojom ťahu investuje tri získané body do útoku mečom (tu si môžete zvoliť dva odlišné gardy, teda z ľavej a pravej strany) a spustí akciu. Po nej sa protivník "B" musí brániť trom zásahom naraz a často tak príde k väčšej úhone než pri klasickom útočení v jednotkách. Toto sa však netýka len sečných zbraní a samotné body sa dajú prideliť aj v iných kategóriách používaného arzenálu.

Prejsť len základný príbeh vás okradne o cca 60 hodín života.

Klik pro zvětšení (Octopath Traveler - recenze)

Ďalšou zaujímavosťou, v zmysle boja, je akási informačná tabuľka pri hrdinoch a súperoch. Tá združuje jednoduchou ikonkou všetky správne zvolené útoky vás ako aj protistrany tak, aby ste pri opätovnom boji nemuseli loviť v pamäti, čo a na koho platí. Toto krásne prispieva k plynulosti akcie, ktorá by sa inak zasekla na stereotypnom opakovaní boja počas prechodu rozľahlou krajinou. Bojov si tu ostatne užijete do sýtosti, keďže len základný príbeh vám zaberie viac ako šesťdesiat hodín a kto by chcel zároveň splniť hromadu separátnych misií a nájsť každú jednu vzácnu truhlu, môže si k tomuto údaju pokojne pripočítať ešte deň hrania naviac. V časovej osi sa teda Octopath Traveler radí do starej dobrej JRPG školy, ktorá je však s ohľadom na jeho celkové kvality vítaná. Z doterajšieho textu by ste však mohli nadobudnúť pocit, že sa tu rozprávame o nejakej dokonalej projekcii snov každého milovníka tohto žánru. Opak je však pravdou, keďže samotné skĺbenie kapitol týkajúcich sa všetkých hlavných hrdinov je totálne bez nejakého pozadia a pri prvých dobrodružstvách si tak hráč musí zvykať na podivné situácie bez kontextu. Akonáhle však dáte onú základnú osmičku akejsi "stretávky", mapa sa vám dokonalo otvorí a zábava môže začať.

Ani tu nie ste ušetrení od klasického JRPG klišé.

Po prvých desiatich hodinách sa tak Octopath Traveler rozbieha na plné obrátky a ponúka zmes príjemnej hrateľnosti a krásneho vizuálneho umenia. Sledovať pochod cez lesnatú časť, nech už svieti slnko, prší, alebo padá sneh, je úžasným zážitkom. Kto teda má doma Switch/PC a chce po dlhšej dobe skúsiť nejakú tú osviežujúcu RPG z krajiny vychádzajúceho slnka, nemá v tomto prípade prečo váhať.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti JRC

Klik pro zvětšení (Octopath Traveler - recenze)

Recenzovaná verze: Nintendo Switch

SKVĚLÉ
80%
CZECHGAMER
Vizuálne podmanivá, hrateľnosťou osobitá JRPG

CGwillWin