Fire Emblem Fates

Fire Emblem Fates - recenze
Fire Emblem Fates - recenze
10:00, 04.05.2016

Neexistuje snáď ani jedna časť zo série Fire Emblem, na ktorú by sme tu v Európe nemuseli čakať viac ako rok. Jubilejný dvanásty zárez tejto ťahovej RPG ságy toto pravidlo takmer na deň dodržuje a pod názvom Fates prináša, exkluzívne na handheld Nintendo 3DS, prvý pokus vykročiť mimo vychodenú cestičku, ktorá jej budovala slávu už od roku 1990. Fire Emblem Fates si teda treba dnes pekne zoradiť pred svojich predchodcov a porovnať s ich obsahom, aby sme si v aktuálnej recenzii spoločne dokázali zhrnúť, v čom je práve tento diel iný a či má cenu do neho vložiť vaše ťažko vydreté financie. Stane sa ona dvanástka v tejto značke tou osudovou!?

Rozpoltenosť príbehu je tu riešená dosť radikálnym spôsobom

Klik pro zvětšení (Fire Emblem Fates - recenze)

Úvod hry by sa pritom dal jasne označiť ako klasický diel z tejto série. Hráč je v rýchlosti zasvätený do navonok banálneho osudu hlavného hrdinu, ktorý dosiahol vek dospelosti a ako poslušný syn svojho kráľovského otca sa pomaly rozhodne začať preberať onú povestnú zodpovednosť a pripravovať sa na vládnutie svojmu kraju. V rýchlosti si môžete vybrať vlastné meno pre spomínaného princa, upraviť mu účes a nastaviť do vhodnej výšky či objemu proporcie jeho telesnej schránky. Toto je v rámci série Fire Emblem prvá novinka, ktorej dopad na hrateľnosť by sa dal pokojne zrovnať s nulou. Kto však obľubuje neustále menenie farby účesu u svojich videoherných hrdinov, môže ho nový Fire Emblem poprvýkrát plnohodnotne uspokojiť. Poďme ale späť od podružných noviniek k tým oveľa zásadnejším. Po šiestich kapitolách, ktoré hráča zasvätia do konceptu celej hry (opäť tu je reč o ortodoxnej ťahovej RPG na šachovnicovom poli), príde ďalší "úder" na zvon hlásiaci novinky. Premiérovo totižto hra ponúka šancu vybrať si vlastný osud, a to z dvoch ciest. Hlavný hrdina môže nasledovať osud svojho tyranského otca alebo prejsť na stranu zradcov a skúsiť šťastie vo vedľajšom konkurenčnom kráľovstve. Po tomto rozhodnutí je už vymaľované a až do konca hry nie je možné ho nejako zvrátiť.

Budete môcť hrať za dobro alebo zlo. Čo si vyberiete?

Priznajte sa, kto z vás by niekedy nechcel hrať ústrednú postavu v zápornom stane namiesto toho, aby neustále bojoval za ono proklamované dobro!? Nový Fire Emblem vám skutočne ponúka šancu zahrať si za temnú stranu mince, ktorá v podtitule Fates dostala názov Conquest (moja hracia doba cca 40 hodín). Kto sa naopak nechce účastniť neférových taktík a zlomyseľných rozhovorov, tak dá prednosť voľbe Birthright (moja hracia doba cca 35 hodín). Jediným rozdielom medzi týmito dvoma osudmi sú samozrejme len textové prestrihy a s nimi súvisiace rozhovory postáv, ktoré z oboch uhlov v podstate konajú identicky. Táto novinka je určite príjemným spestrením a niekto by mohol argumentovať faktom, že v podstate sa tým násobí čas strávený u hry ako takej. Avšak kto nepotrebuje vstrebať každé jedno slovíčko, ktoré autori do hry vložili, nemá dôvod hrať za obe frakcie. Hlavným ťahákom totižto v tejto časti série Fire Emblem je stále len a len onen strategický prvok a bojový systém. Ten prešiel opäť len kozmetickými úpravami, pretože vylepšovať dokonalosť je vec naozaj ošemetná, a to hlavne z pohľadu zobrazovania štatistík a podrobností na spodnej dotykovej ploche u handheldu 3DS. Tá doznala zmeny v rámci interakcie, a tak si hráč môže priamo počas boja nechať vyhodiť všetky možné aj nemožné čísla, ktoré by potreboval na rýchlu kalkuláciu a stanovenie taktiky.

Založ si vlastné mesto. Chráň ho a zveľaďuj.

To, do akej miery vás nový FF môže pohltiť, určite závisí aj od stupňa náročnosti, ktorý si pred jeho pustením zvolíte. Tri druhy obtiažnosti a hlavne podstatné nastavenie, či chcete aktívne strácať bojovníkov počas akcie po tom ako sú formálne usmrtení. Kto by nedokázal prijať ich ceduľku na prst, môže pristúpiť hneď k trom odlišným stupňom (regenerácia ešte počas boja je prekvapivou novinkou v tejto sérii), z ktorých si vyberie ako nováčik tak starý harcovník. Garantujem vám však, že akonáhle počas boja máte život vášho obľúbenca doslova na vlásku, prežívate samotné hranie úplne iným spôsobom než keby sa mal do ďalšej misie jednoducho zotaviť! Každý jeden z členov vášho bataliónu disponuje vlastným vývojom (zbiera exp body počas akcie), a to ako na báze akčných atribútov tak rovnako v sociálnej sfére. Najväčšou novinkou v časti Fates je rozhodne možnosť spravovať vlastné mestečko, budovať v ňom komunitu a tú následne ochraňovať ako rodinu. Každé úspešné dokončenie hlavnej kapitoly alebo len postrannej misie vám zvýši atribút staviteľstva. Z neho je možné čerpať rôzne druhy budov (aréna, hostinec, obchody...) a tie umiestňovať do poddajnej prírody podľa svojich predstáv. Poprvýkrát v histórii série Fire Emblem je tak možný pohyb s postavou v reálnom čase a to pri presúvaní sa vaším mestečkom. Všetko je videné z výšky cez izometrickú kameru, avšak stačí len rýchly povel a hráč môže všetko sledovať cez TPS uhol priamo z blízka. Táto novinka v spojení s faktom, že je umožnené navštevovať mestá hráčov po celom svete a merať si s nimi sily, je zaujímavým spestrením a sviežim vetrom v rámci série. Do akej miery je však životaschopnosť série závislá na takýchto pokusoch, to ukáže až čas a hlavne aktívna komunita. Za mňa je to pekný prvok, ktorý sa musí ešte preveriť v online hraní.

DLC, DLC všade kam sa pozrieš...

Ústredný dej selektovaný znova cez kapitoly dostane už po vydaní zástup expanzií. Niektoré bude Nintendo šíriť cestou nulových alebo minimálnych investícií a iné, tie väčšie, si nechá samozrejme poriadne zaplatiť. Nebudem tu teraz vyplakávať nad súčasným trendom v online obsahu, ktorým si vývojári snažia prilepšiť nad rámec vydaného produktu. Ostatne Nintendo by bolo na chvoste môjho zoznamu a skôr vám podtrhnem potencionálne nevyčerpateľnú pridanú hodnotu, ktorá sa s hrou Fire Emblem Fates ponesie v nasledujúcich mesiacoch. Kto naplno prepadne hre ako takej a prejde ju za obe strany, bude u nej aj vďaka DLC balíčkom pretrvávať naďalej a užívať si dokonalý bojový systém, ktorý vo svete handheldov nemá konkurenciu. V krátkosti a na záver našej recenzie si musím ešte nechať nejaký ten komentár k technickej stránke hry.

Tá je od časti Awakening (2012) v miernom posune vyššie, aj keď je tu naozaj ten dôraz na slovo "mierny", ale oveľa viac ma potešila hĺbka 3D efektu, ktorej som takpovediac prepadol a ani neviem, či som počas hrania mal niekedy 3D vypnuté. Veľká poklona letí rovnako k animovaným prestrihom, ktoré sú už kvalitou vysokým štandardom tejto série a aj vďaka nim je budovanie atmosféry oveľa intenzívnejšie než by tomu bolo v opačnom prípade. Zvuková stopa stále absentuje s poriadnym a komplexným dabingom a nie, stále ma nedokáže uspokojiť jedno začiatočné slovo v texte, ktoré herci vyslovia a ostatné už znie za účasti hrobového ticha. Toto sa snáď už naplno eliminuje s príchodom novej generácie prenosných hracích zariadení od Nintenda, ktoré budú mať priestor a výkon na prepracovaný dabing. Ten je totižto u hier z tohto žánru dosť podstatným atribútom.

Je to plnohodnotný Fire Emblem alebo len pokusný diel?

Nie, netreba mať strach. Fates je opäť tým klasickým dielom svojej série, ktorá vie ako dostať hráča do pozície, kedy sa hra vypína len s veľkou námahou. Aj cez zástup noviniek, ktoré sú možno na prvý pohľad nepodstatné voči predchádzajúcim dielom tejto IP, sa tu bavíme o vysoko návykovej zábave, s ktorou sa nikotín nemôže ani rovnať. Či už ste nováčik alebo znalec, Fire Emblem Fates by nemal chýbať vo vašej kolekcii na systéme Nintendo 3DS. Ďakujem za pozornosť a kto by ma chcel preskúšať a napadnúť moje mestečko, stačí len napísať do recenzie a zrovnáme si naše sily.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti ConQuest entertainment a.s.

Recenzovaná verzia: Nintendo 3DS
90%