hw
Resident Evil: Village VR

Resident Evil: Village VR - recenze
Resident Evil: Village VR - recenze
16:36, 05.03.2023

Od vydania radovej osmičky v rámci série Resident Evil, ktorú nám Capcom idylicky pomenoval podtitulom Village, už ubehli pomaly celé dva roky. Cez to všetko sa tento akčný survival horor môže stále pýšiť dostatočne atraktívnou porciou temnej atmosféry, ktorá vie reálne fungovať aj po dvoch či troch prejdeniach. Na rozdiel od predchádzajúcej časti, ktorá svojho času prišla súbežne s prvou helmou na virtuálnu realitu od SONY a teda si mohla dovoliť ponúknuť automaticky aj vlastný VR modus, si Village na niečo takéto musel počkať až do dnešných dní. Aktuálne, ak vlastníte PlayStation VR2 a súbežne máte v knižnici aj RE: Village, je však možnosť si stiahnuť free VR update a prejsť príbehovú kampaň z úplne novej a ešte o kus pohlcujúcej perspektívy. Stojí to však za váš čas?

Nové pocity

Klik pro zvětšení (Resident Evil: Village VR - recenze)

Predne by som rád podotkol, že už Resident Evil 7: Biohazard ponúkal natoľko kvalitný zážitok z VR kampane, aj keď ovládanie cez PlayStation Move bolo aké bolo, že sa dodnes dielo samotné považuje za jednu z najkvalitnejších VR hier pre prvú PSVR helmu. Očakávania, ktoré som preto mal pred testom virtuálnej reality v hre Village neboli vôbec malé, ba naopak. Musím povedať, že tentokrát som však z virtuálnej reality v spojení s obsahom stále poslednej radovej časti Resident Evil nebol v až takom vytržení ako pri sedmičke. Dôvodov je tu hneď niekoľko a ešte sa ku nim dostaneme. Predne však opäť musím Capcom pochváliť, že si vôbec dal tú prácu a dodatočne VR modus do tak starej hry implementoval a náležite otestoval - nejde totižto len o nejaký doplnok bez pointy, ale o plnohodnotný spôsob ako si užiť už tak kvalitný základ. Vo VR môžete v tomto prípade hrať len príbeh z prvej osoby a navyše bez možnosti prenosu vylepšení zbraní, ktoré ste si v prípadných predchádzajúcich prechodoch nahromadili. Musíte jednoducho začať pekne od nuly a všetko si odomknúť nanovo. Už v úvode je nutné absolvovať rozsiahli tutoriál, kde budete oboznámený s novým spôsobom ovládania ako aj samotnou interakciou.

Viacero noviniek

Vývojári si pri prechode z bežného konceptu na VR uvedomovali, akú silu tu bude mať práve manipulácia s arzenálom a preto pridali napríklad možnosť nasadiť bodák na pušku M1897. Veľkou zmenou však prešla schéma vyberania zbraní a súčasne predmetov. Tak trocha som si zaspomínal na dnes už kultový štvrtý diel série Alone in the Dark, kde bolo nutné neustále otvárať kabát hlavného hrdinu. Aj tu totižto musíte Ethana Wintersa odhaliť na hrudi len aby ste si mohli vybrať napríklad baterku (tá však funguje aj samostatne, ale pri interakcii, zatiaľ čo s ňou svietite kam sa vám zachce, je to jednoducho väčšia zábava keď ju máte v ruke). Ťahanie arzenálu sa tentokrát realizuje pomocou siahnutia si pravou alebo ľavou rukou na konkrétne miesta na tele (brokovnicu máte na chrbte, ostreľovačku po ľavej strane, automatickú pušku zase pri páse). V menu je viacero bodov na tele, kde si môžete postupne pripínať konkrétne zbrane a počas akcie ich ťahať podľa poradia - interakcie je síce dobre nastavená, avšak pri hektických situáciách sa mi neraz stalo, že som vytiahol niečo čo som nechcel a preto aj následne Ethan skonal. Tej reality tu jednoducho bolo až príliš a oveľa lepšie by bolo, ak by som zbrane prepínal jednoducho klasicky. Veľkou výhodou však je, že tentokrát ani tie silné zbrane nemusíte držať oboma rukami (samozrejme môžete ak chcete) a počas bojov je preto možné súčasne útočiť dvoma spôsobmi, ako kovboj. Výhodou je tak isto aj nôž ktorý hlavný hrdina nosí v puzdre na ruke a ktorý sa nedá zničiť, takže ho môžete donekonečna hádzať po tajných predmetoch v diaľke alebo s ním zabíjať slabších súperov.

Päsťou rovno do čela

Vedeli ste o tom, že v pôvodnej verzii sa dalo brániť pred fyzickými útokmi? Predpokladám že ak hej, tak ste to aj tak využívali len minimálne, ak vôbec. Pri VR režime je však intuitívnosť obrany oveľa prirodzenejšia, pretože po novom stačí len zdvihnúť ruky pred svoju tvár a je vybavené. Otváranie šuplíkov, vkladanie kľúčov, hranie na klavíry, nabíjanie zbraní, hádzanie granátov, toto a mnohé ďalšie úkony sú vďaka presnému motion ovládaniu oveľa zábavnejšie práve vďaka VR a ja osobne som ti to všetko užíval. Asi vám nemusím hovoriť, aké je to stretnúť Lady Dimitrescu v jej zámku zatiaľ čo sa hráte na skutočného Ethana - hraničí to s novou úrovňou strachu zmiešaného so vzrušením. Cez to všetko si dovolím menšiu negatívnu poznámku na margo proporčnej mierky všetkého v tejto hre. Je to o pár percent menšie než realita a niekedy to kazí atmosféru, hlavne keď majú postavy hlavičky ako makovičky. Rovnako tak nedotiahnuté sú animácie nekontrolovateľných pohybov hlavného hrdinu, kedy vaša hlava nemení smer, ale telo sa vláči kade tade po scéne - vytvára to ďalší stupeň komickosti a neprirodzenosti, ktorá atmosfére vôbec neprospieva. Grafická stránka je však stále nádherná a sám som sa pristihol ako pri návšteve zámku obdivujem z blízka niektoré izby, tá ich detailnosť a prepracovanosť, jednoducho úžasné. Opisované pozitíva, kedy sa pozeráte jedným smerom a obdivujete aktuálnu scenériu, však môžu súčasne degradovať aj vopred vybrané miesta strachu - v bežnej verzii ste sa totižto museli pozerať tam kam to autori chceli, ale tentokrát sa mi neraz stalo, že som čumel opačným smerom a nevidel toho či onoho nepriateľa, ako sa mihol v tieni zakrádajúc sa mi za chrbát.

Stojí za vyskúšanie

Resident Evil: Village VR odporúčam každému, kto si zadovážil PlayStation VR2 a túži po novom zážitku uprostred dobre známej videohry. Ak máte to šťastie, že ste doteraz Village nehrali a súčasne máte doma PS5 a PS VR2, nemali by ste váhať a kampaň si na prvú dobrú skúsiť práve cez VR, ten zážitok bude výrazne hutnejší, akokoľvek tu samozrejme hrá dôležitosť vaša odolnosť voči negatívnym dopadom virtuálnej reality na ľudský organizmus. Pohyb sa totižto realizuje tradičným spôsobom, čiže pomocou páčky a jediné čo vám môže ako tak zmierniť nevoľnosť, je sekvenčná kamera. Treba si rovnako zvyknúť na nie úplne prirodzené ovládanie, ktoré vám aj po dlhom hraní môže narobiť pár problémov, ale celkovo sa jedná o free doplnok, ktorý vo finále musím hodnotiť viac ako kladne.

75%
Nový spôsob akým si užiť známy obsah