Risen Remastered

Risen Remastered - recenze
Risen Remastered - recenze
12:16, 18.02.2023

Je potreba asi začať tým, že som milovníkom trilógie Gothic. Skutočne som s týmito hrami prežil neskutočné množstvo hodín a bol to pre mňa vo finále takmer vždy náramný zážitok. Titul Risen v originálnej podobe bol pre mňa v dobe vydania obrovským lákadlom, ale z nejakého dôvodu som sa k hre nikdy poriadne nedostal. Pripomínam, že titul vyšiel ešte v roku 2009 a to na platformu PC a Xbox 360, a dnes sa budeme baviť o verzii s prívlastkom Remastered, ktorá vyšla pre konzole PlayStation 4, Xbox One a Nintendo Switch. Osobne som hru recenzoval konkrétne na konzole PlayStation 5.

Po úvodnom zapnutí sa mňa zmocnila okamžitá depresia, pretože už som jednoducho zvyknutý na iný štandard hier, hlavne po audiovizuálnej stránke, a mal som obavy, či budem vôbec schopný niečo také zrecenzovať. Zaťal som však zuby a po pár hodinách som dospel k záveru, že som sa čiastočne vlastne vrátil do detských čias k titulu pôvodnému Gothic. Je to skutočne tak, Risen je v podstate Gothic, len s iným príbehom, čo by aj korešpondovalo so slovami mnohých kolegov, ktorí mi tvrdia, že štúdio Piranha Bytes sa jednoducho zaseklo v čase Gothicu a len veľmi obťažne sa adaptuje na aktuálne video herné trendy.

Vzhľadom na to, že hra je už stará, ako časť našich čitateľov, nemá moc veľkú cenu sa zaoberať konkrétnymi jej detailmi a preto si zhrnieme to najdôležitejšie. Risen je akčné RPG vytvorené štúdiom Piranha Bytes a aktuálne vydané spoločnosťou THQ. V hre sa ocitnete po stroskotaní vašej lode na tajomnom ostrove Faranga, ktorý je, do značnej miery, inšpirovaný skutočným ostrovom Sicília. Hra sa odohráva v otvorenom svete s dvoma hlavnými mestskými lokáciami Harbor town, v ktorých vládne krutý bandita Don Esteban a Monastery, a kde zase pre zmenu nájdete mníchov a mágov, študujúcich tamojšie čary. Je vám dovolení pridať sa k jednému z troch klanov, ktorý zásadne ovplyvní vašu celkovú hru – používanie zbraní, brnenia atď, preto na začiatku hry je veľmi dôležité, akou cestou sa vydáte. Budete neohrozený bandita, ktorý nemá rád pravidlá a proste si rád robí veci po svojom? Alebo máte radi poriadok a nejaký rád? V druhom prípade je vašou jasnou voľbou Warrior of the Order, no ak ste skôr magicky založený človek, jasná voľba sú pre vás práve mágovia.

Dokonca by som povedal, že táto hrá má výbornú znovu hrateľnosť, pretože každá z frakcií má svoje úlohy, ku ktorým sa proste dostanete len voľbou danej frakcie a nikdy inak. Samozrejme, nájdete tu stále niektoré hlavné misie napevno zakotvené v príbehu.

Čo však pre mňa bolo veľkým prekvapením bol fakt, že ma hra naozaj bavila. Aj napriek tomu, že všetko okolo vás pôsobí, ako z minulého desaťročia a ono tomu skutočne vlastne tak aj je, tak som si po chvíli zvykol a naskočil som na určitú vlnu nostalgie. Vďaka tomu, že predmetná hra je aktuálne dostupná v remastered verzií, všetko beží krásne plynule a v určitých momentoch sa mi na ňu vlastne aj dobre dívalo. Dokonca som si zvykol aj na pomerne primitívny bojový systém, ktorý je tak blbý, až vás začne skôr či neskôr zabávať.

Intenzívne som si užíval úlohy, ktoré mi NPC postavičky v jednotlivých lokáciách zadávali, niektoré boli síce nudnejšie ale iné zase naopak zábavné a nápadité, ale ak sa na túto časť pozriem obecne, nenudil som sa viacej než by som sa bavil. Príbehová časť pekne graduje a myslím, že ponúka zaujímavý príbeh nie len pre milovníkov RPG.

Máme ale 21 storočie a je čas sa vrátiť nohami na zem. Priznám sa, že nepoznám moc hráčov, ktorí by si hru kúpili a s chuťou sa do nej intenzívne ponorili tak ako ja. Ak by sa niekto taký našiel, jednalo by sa asi o človeka podobného práve mne. Čiže človeka, ktorý už má viac ako 30 rokov a má nejakú predchádzajúcu skúsenosť práve so spomínaným titulom Gothic. Inak si myslím, že pre dnešných konzumentov je hra prakticky nehrateľná a rovnako si myslím, že po pár minútach by bola z ich disku násilne odinštalovaná. Bohužiaľ takto vidím realitu dnešných dní práve pri pohľade na titul Risen Remastered. Hra je proste pre dnešné publikum nezaujímavá a vlastne už v dobe svojho vydania recyklovala ešte starší Gothic. Dnešné štandardy na akčné RPG sú absolútne niekde inde. Nejde ani o grafickú stránku, ale skôr o celkové prevedenie obsahu, ktoré skutočne pôsobí veľmi archaicky a v dnešných dobách nemalé množstvo indie scény ponúka ďaleko uspokojivejší zážitok.

To, že štúdio Piranha Bytes stále tvorí podobné hry ale znamená jedno. Hráčov, ako som ja je na svete asi dosť a sme ochotní pri hraní aj chvíľami trpieť. Elex a Elex II sú toho krásnym príkladom, kde je vidieť, že vývojári nechcú opustiť svoju zabehnutú formulu a cielia na konzumentov staršieho veku, ktorí si užívali ich hry už v minulosti.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti THQ Nordic

Klik pro zvětšení (Risen Remastered - recenze)

50%