The Plague Doctor of Wippra

The Plague Doctor of Wippra - recenze
The Plague Doctor of Wippra - recenze
09:20, 10.10.2022

Jeden vývojár a jedna krátka adventúra schopná ťať do živého, ako nič iné v tomto období. Alexander Leps sa aj za pomoci veteránov v oblasti vydavateľstva (Application Systems Heidelberg) nedávno postaral o vypustenie point-and-click klasiky s názvom The Plague Doctor of Wippra, v ktorej sa zhostíte neľahkej úlohy; obhájiť racionálny a vedecký postoj v konfrontácii s náboženským fanatizmom a pseudovedou.

Vopred prehraná bitka?

Klik pro zvětšení (The Plague Doctor of Wippra - recenze)

V hlavnej úlohe preberáme vzdelaného lekára menom Oswald Keller, ktorý príme prácu v malom nemeckom mestečku Wippra, kde sa začína intenzívne šíriť "čierna smrť". Mor ako taký dnes pochopiteľne nemôžeme priamo porovnávať s Covidom, každopádne isté podobnosti nikomu so zdravým rozumom určite neuniknú a zvlášť v sekcii spochybňovania choroby samotnej, o čo sa vehementne starali naši spoluobčania v súčasnosti ako aj ľudia v minulosti. Dielo The Plague Doctor of Wippra je tradičnou klikačkou na pár hodín. Oswald má len obmedzené miesto v inventári a tak sa jeho najväčšou zbraňou v boji proti moru stáva lekárska kniha a už spomínané vzdelanie. Bojuje však nie len proti chorobám, ale aj proti obmedzenému mysleniu služobníkov božích, ako sa inkvizícia, ale vlastne aj rádové sestry v kláštore kde Oswald ošetruje nemocných, nazývajú.

Diagnóza je základ

Ak dám teraz bokom štandardné používanie predmetov, tak ako to u point-and-click produkcie býva bežné, to zaujímavejšie, čo vám predmetná hra môže ponúknuť, je simulovanie lekárskej práce v stredoveku a medicínsky ladené puzzle. Pri liečení pacientov si tak najprv hráč musí pomocou múdrej knihy zadefinovať diagnózu a následne stanoviť proces liečby. Sonda do postupov stredovekej medicíny vo vás dnes môže vyvolávať zdesenie, ostatne vtláčanie mince do umelo vyrobenej diery v lebke, alebo tradičné púšťanie žilou, to všetko sa dnes už nepraktikuje. Tak či onak, vývoj lekárskej vedy nebol záležitosťou desaťročí a preto okrem uvedených postupov budete pripravovať aj špeciálne masti z bylín a prikladať krvilačné pijavice. Všetky hádanky majú príjemnú a nenásilnú postupnosť, začo autorovi tlieskam a sú akýmsi zábavným medzistupňom v pomere medzi zápletkou a príliš krátkym finále.

Sparťanský pixelart

Päťsto rokov rozdielu a človek si pri hraní tejto adventúrky začne uvedomovať, že ľudská rasa je nie len nepoučiteľná, ale súčasne aj nesmierne seba deštruktívna. Scenár sa opakuje a podobnosť je až mrazivo krutá. Zo šírenia moru sú účelovo obviňované menšiny a majoritná časť verejnosti sa radšej uchýli pod krídla fantastickej literatúry tej doby (náboženstva), len aby nemusela čeliť tvrdej realite a priznať si svoje chyby. Aby ste mohli presadiť zdravý rozum, musíte v hre skúšať postranné metódy a dokonca sa uchýliť ku protekcii - aj týmto spôsobom autor krásne definuje podobnosť medzi minulosťou a súčasnosťou. Hádanky sú viac či menej nenáročné a skúsená časť veteránov point-and-click žánru nimi preletí bez nejakého zásadného záseku. O to viac si však užijú dobre napísaný scenár, ktorému sekunduje sparťanské pojatie pixelart grafiky. Mne osobne sa vizuálna stránka diela páčila, avšak uvedomujem si, že v tomto smere môžem byť skôr výnimkou.

Plná podpora

The Plague Doctor of Wippra má mnoho predností, aké stoja za vašu pozornosť. Jeho dejová linka vás dokáže pozvoľna pripútať k sebe a jednoducho budete chcieť zistiť, ako ten príbeh skončí. Veľkou prednosťou je rozhodne aj krásny orchestrálne ladený soundtrack, či plná podpora pre Steam Deck, cez ktorý som hru samotnú recenzoval. Ak máte radi klasické klikačky a chceli by ste si spraviť krátky výlet do zamoreného stredoveku z pozície lekára, The Plague Doctor of Wippra je pre vás presne tým pravým projektom.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Electrocosmos

Recenzovaná verze: PC/Steam Deck
81%