Wonder Boy: Asha in Monster World

Wonder Boy: Asha in Monster World - recenze
12:00, 06.09.2021

Pri písaní recenzie na staronovú časť série Wonder Boy som si musel do ruky zobrať ono symbolické archeologické náradie, keďže bolo nutné kopať až do roku 1986. V jeho polovici sa totižto výhradne pomocou arkádových automatov zrodil prvý diel celej IP, ktorá ich dodnes však dostala v úvodzovkách len osem. V podtitule tejto večnej plošinovky, čiže za názvom Asha in Monster World, však nehľadajte nič nové, ale naopak remake regulárnej štvrtej časti z roku 1994 - toho času prišla von exkluzívne na konzolu Sega Mega Drive. Vývoj Wonder Boy: Asha in Monster World mala na svedomí známa spoločnosť Monkey Craft, ktorá sa evidentne nechcela nijako výrazne odkloniť od originálu. O tom si však povieme viac prostredníctvom textu nižšie.

Stará škola nehrdzavie?

Klik pro zvětšení (Wonder Boy: Asha in Monster World - recenze)

Sám som ten posledný, kto by zhadzoval pod stôl akékoľvek retro nálady pretavené do videohernej kultúry, avšak aj keď si cením každý pokus vzdať hold skutočných začiatkom celej gaming kultúry, nie vždy som ochotný prehliadať isté nedostatky v samotnom prevedení. Ešte než sa však pustím do trocha prísnejšej kritiky, určite je nutné povedať, že už od prvého ponorenia sa do atmosféry tohto návratu sa vo mne hromadili rôzne, prevažne pozitívne, spomienky na detstvo. Wonder Boy: Asha in Monster World ide totižto na vlne jednoduchého príbehu o jednej jedinej hrdinke (v našom prípade má meno Asha), ktorá istého dňa započuje hlas duchov apelujúci na jej dobré srdce. Ten hlas, respektíve majiteľ hlasu, potrebuje pomoc a pre Ashu, ktorá chcela byť už od svojho útleho veku veľkou a hrdinskou bojovníčkou, je práve toto prosebné volanie tým pravým impulzom na štart prvého veľkého dobrodružstva. Asha si zbalí kufre, vypadne za brány svojho rodného mesta a začne pátrať po tajomných bytostiach prosiacich ju o pomoc.

Príliš skostnatelé

Dejová linka si od hráča skutočne nevyžaduje nijakú zásadnú pozornosť, ostatne je to len o postupnom zachraňovaní duší a súčasne aj oslobodzovaní menších či väčších miest od teroru rôznych monštier (videné v ére 16bit konzol a zažité viac, než by bolo možno zdravé). To pravé orechové by sa však malo spájať so zábavnou hrateľnosťou, a teda s možnosťami už spomenutej hlavnej hrdinky. Tu vám Asha umožňuje skákať, oháňať sa ostrou šaľbou, odrážať útoky súperov, za určitých okolností dokonca čarovať a v neskoršej fáze hrania sa skamarátiť s podivnou lietajúcou príšerkou. Vďaka nej ste schopní prepracovať sa na zdanlivo nedostupné miesta a tým pádom aj riešiť zmes rôzne náročných hádaniek - nepredstavujte si tu ale nejaké kruté puzzle, ide skôr o klasické putovanie z bodu A do bodu B, len aby ste sa zase mohli vrátiť do bodu A. No a presne v tomto systéme vidím osobne najväčší problém celej hry. Ak dáme bokom vynovenú a na oko peknú grafickú stránku, tak Wonder Boy: Asha in Monster World je port 1:1 a ako taký môže dnes sotva niekoho ohúriť.

Náznaky RPG schémy

Hlavná hrdinka si vo väčšom meste môže u obchodníka kúpiť niekoľko druhov mečov s tým, že každý jeden disponuje odlišnou silou a rovnako tak odlišnou rýchlosťou dobíjania mágie. Tento aspekt môžeme definovať ako jeden z prvých náznakov RPG schémy ako takej a v roku, kedy Monster World IV prišiel na scénu, to bolo dozaista cenným spestrením. Problém však je, že dnes a na základe skúseností hráčov sa niečo takéto nemá prečo stretnúť s pochopením. Náročnosť diela samotného si ani náhodou nevyžaduje nutnosť kalkulovať s arzenálom a stačí, ak si vyberiete akúkoľvek zbraň a pri dobrom časovaní útokov alebo obrany hrou prebehnete bez väčším problémov. Nasledujúca nepríjemnosť sa spája s manuálnym ukladaním pozícií bez toho, aby vás systém priebežne kryl nejakým automatickým uložením. Ďalšou a zďaleka nie ešte poslednou prekážkou, prečo si túto inak príjemne vyzerajúcu 2D akciu nemôžete naplno vychutnať, je otravný systém lietania pomocou už spomínanej bytosti menom Pepelogoo.

Nepresvedčivé

Lietajúci kamarát Pepelogoo v hre fakticky supluje predovšetkým dvojitý skok. Ten Asha jednoducho nezvládne od začiatku hrania až po sotva epické finále, kedy pomocou svojej šable skolí záverečného bossa. Aby ste mohli skočiť vyššie a na vzdialenejšiu plochu, je nutné dookola privolávať vášho spoločníka, čo sa časom stane vyložene otravné. Pritom nevidím dôvod, prečo vývojári nemohli pri produkcii tohto návratu pôvodnú ideu mechaniky pohybu trocha upraviť a ten dvojitý skok hlavnej hrdinke dať už v základe. A kde ešte vidím zakopanú tú pomyselnú zdochlinu? Level dizajn nepredstavuje nič vyložene originálne, z čoho by ste mali chuť prehľadávať každý jeden kút mapy, ba naopak chcete mať všetko čo najskôr za sebou. Veľkou výhodou je skutočnosť, že Wonder Boy: Asha in Monster World je v zmysle náročnosti skutočne prostou hrou, akú prebehnete behom pár hodín a ani sa u toho výrazne nezapotíte (v čase, keď píšem tento text, je vonku 39 stupňov Celzia, a tak je otázka potenia čisto subjektívna). Asi bude vhodné celý tento až cez príliš autentický remake označiť za slabý priemer a ďalej neplytvať vaším drahocenným časom.

Nie práve dokonalé ovládanie

Avšak ešte než sa v súvislosti s touto nie práve podarenou hrou rozlúčime, bol by som nerád, ak by vás jej kvalita odradila od prípadnej chuti skúsiť nejaký ten starší diel. V tomto ohľade môžem odporúčať takmer všetko, čo sa za posledné roky dokázalo pod jej názvom reinkarnovať a čo tak séria Wonder Boy ponúkla.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ININ Games

50%
Retro plné nelogických chýb, aké sa do tohto návratu nemali dostať