Death Stranding

Death Stranding - recenze
Death Stranding - recenze
08:01, 01.11.2019

Tlačí sa mi na jazyk množstvo úvodných viet, ale ani jedna si nezaslúži publikáciu. Je to hlavne z dôvodu, že v porovnaní s pointou a obsahom novej hry od Hideo Kojimu sú to len prázdne frázy, aké ste už určite čítali u stoviek iných, pravdepodobne dávno zabudnutých, projektov. Tak či onak, dnes sa tu pokúsim vám čo najpresnejšie reflektovať moje osobné dojmy z najočakávanejšej videohry roku 2019, ktorú pokojne, a už takto v úvode, môžem nazvať unikátom a originalitou, aká tu nikdy doteraz nebola.

Kojima pritom kombinuje jednoduché princípy, ktoré samo o sebe neznejú zaujímavo, avšak...

Klik pro zvětšení (Death Stranding - recenze)

V prípade, ak si potrpíte na striktné škatuľkovanie a presné radenie žánrov, Death Stranding by som vám mohol predstaviť ako simulátor povolania kuriéra, zasadeného do tajomnej postapokalyptickej kulisy. Nebolo by to však vôbec fér k hre samotnej, a to hlavne z dôvodu, že ono toľko proklamované nosenie balíčkov na chrbte je len jeden z mnohých pilierov hrateľnosti ako takej. Ostaňme teda u oficiálneho popisku "akčná hra", ktorý sa možno časom vykryštalizuje do niečoho oveľa konkrétnejšieho. Fakticky akcia vlastne nie je úplne netrefné, keďže Norman Reedus, ako hlavný hrdina, si jej užíva dostatok od začiatku tejto sanbox koncepcie až po jej šťavnatý záver s otvoreným koncom. Príbeh, na moje prekvapenie, nie je pritom vôbec vykladaný nejako nezrozumiteľne, tak ako sme to počas trvania PR kampane vnímali. Pochopiteľne vám však neprezradím nič, čo by vás vo výsledku ochudobnilo o mrazivý efekt postupného prenikania k pointe.

Máme tu kúsok z histórie, štipku skutočných faktov okolo náboženstva a to všetko ohnuté do mystického hada, čo hryzie vlastný chvost.

Je nesmierne dôležité, pred začiatkom hrania, si položiť sám sebe otázku. Som jedinec schopný doceniť umelecký aspekt akýchsi hypotetických teórií o dualite nášho sveta? Mám v sebe kúsok milovníka absurdnosti, schopného vidieť ďalej než za horiace torzo vlastného tela? A to najdôležitejšie; nevadí mi, ak je videohra viac než len prostriedok na zabíjanie času, u ktorého netreba neustále premýšľať, kalkulovať a hrať akési virtuálne šachy? Ak vám z tohto malého dotazníku vypadnú samé kladné odpovede, vaše nahé chodidlá práve pohltil čierny olej smrti. Svet, v ktorom dávno neplatí kauzalita strachu zo zomierania ako jediného úniku pred svojím ťažkým osudom, je svet, kde toľko spomínaný strach donútil zvyšky populácie skrývať sa pod zemou. Vznikli tak mestá stovky metrov pod povrchom, ktorých závislosť na doručovaní surovín posunula povolanie kuriérov na prvé miesto pracovnej hierarchie. Je len málo ochotných a schopných a z toho už tak malého množstva sa časť psychicky zrútila a utrhla do vlastnej svorky renegátov.

Naplánuj cestu, vyrob si náradie, nalož na chrbát a choď.

Vašou úlohou je pokúsiť sa samotné menšie a väčšie mestá prepojiť pomocou akéhosi virtuálneho lana, nazývajme to internetom 2.0, ktorý je schopný doteraz nevídaných zázrakov. Aby toto spojenie však bolo úspešné, musíte na dané miesta skutočne prísť a prekonať divokú prírodu v jej rôznych podobách. Na prvom mieste sú hory, kopce a strmé steny plné ostrých hrán. Ďalšou veľkou prekážkou je nebezpečie v podobe entity VV, ktorá je akýmsi trestom za ľudské hriechy páchané na prírode. No a aby toho nebolo málo, prekonať tieto problémy je nutné so stovkami kilogramov naložených na vašom chrbte. Šerpovia v Nepále sú najbohatšie etnikum v danom regióne, ktorých nebezpečná práca vymedzila do úzkeho kruhu žiadaných služieb. Rovnako aj u nás je stále unikátnejšie pozorovať horských nosičov, ako sa v prostredí nevyspytateľných hôr lopotia s obrovským nákladom na tie najvyššie položené stavby. Aj preto si myslím, že Kojima do svojej hry vložil priam geniálny odkaz na akési vracanie sa k tradíciám tohto smeru, ktoré za určitých podmienok nedokáže zastúpiť ani vizionársky a moderný svet technológií.

PP

Norman, alias Sam ako suverénny nástroj na vykonanie spomenutého prepojenia miest, spadá do ďalšej záhadnej evolúcie ľudského genofondu. V jeho DNA totižto koluje istý efekt nesmrteľnosti, čo vo výsledku znamená, že Death Stranding vás nebude otravovať nápisom Game Over. Aby však motivácia nezomrieť mala dostatočnú váhu, strach z prehry je spojený s neúspešným doručením balíkov, respektíve ich zničenia a odcudzenia renegátmi (organizovaná skupina popletených kuriérov, ktorým závislosť na vlastnení čo najväčšieho počtu zásielok pomútila mozog). Veľkou pomocou tam vonku, kde ju naozaj doceníte, je PP. Nevyvinutý plod novorodenca, ktorý bol vybraný z tela matky za účelom rýdzo pragmatickým. PP je z časti ukotvené na takzvanom druhom brehu (duchovný aspekt), čím dokáže detekovať prítomnosť vražednej entity VV. V praxi to potom vyzerá nasledovne. Ak v prípade obrovskej mapy vkročíte na územie nebezpečných VV, aktivuje sa mechanické rameno ovládané schopnosťou k vám pripojeného novorodenca (PP). Toto rameno potom názorne ukazuje smer a intenzitu nebezpečia.

Humor ako odľahčenie ťažkej témy.

Nebol by to Kojima, ak by do svojej hry nevložil jeho osobitý humor a vtip. Nechcem však prezrádzať nič konkrétne, snáď len fakt, že boj proti spomínaným VV, ak sa preň samozrejme rozhodnete, sa vykonáva pomocou revolučných granátov, ktorých výroba vyčaruje úsmev na tvári každého z vás. Akcia sa však viaže hlavne na manipuláciu s nákladom a bojom s reálnou fyzikou. Sam si na seba môže postupne naložiť poriadnu váhu, každopádne od vás sa vyžaduje taktické rozmiestnenie pomocných predmetov (automatické rebríky, kotvy, laná atď) ako aj zásielok. Všetko má nejaké kilogramy a čím viac si ich naložíte, o to horšie sa vám pochopiteľne bude kráčať. Istá forma pomoci, ako sa rýchlejšie dopraviť do cieľového miesta, sa spája s používaním dopravnej a podpornej techniky. Tu je však nutné kalkulovať s už veľakrát spomenutým problematickým terénom, ktorý nie vždy umožní sadnúť na motorku/auto. Zabudnite teda na nejaký ten GTA efekt transportu, v Death Stranding je toto skôr len doplnkom pre akési logické spestrenie hrateľnosti. Osobne som dával prednosť klasickému zničeniu topánok (áno, aj boty podliehajú rozpadu), čo má spojitosť s úžasnou atmosférou vybudovanou grafickým a hudobným partom.

Zdieľanie skúseností s celým svetom alebo izolácia pod nápisom offline?

Môžete si vybrať. Koncept Death Stranding je symbolom budovania nového sveta a ten je oveľa jednoduchší s nápisom online. Ak sa rozhodnete zdieľať svoj postup vpred s ostatnými hráčmi, spoločne si tak môžete pomáhať vyrobenými stavbami (od obyčajných rebríkov až po obrovské mosty) alebo stručnými odkazmi zanechanými v prírode. To je však len začiatok. Kuriéri dostanú šancu uzavrieť akési kontrakty, ktoré zase len otvoria jednoduchšiu cestu ako byť lepším a výkonnejším. To ma privádza k progresu vás, ako hlavného a vyvoleného nositeľa internetu 2.0. Každá splnená zákazka podlieha hodnoteniu kvality. Od rýchlosti, stupňa poškodenia až po kreatívnosť doručenia. Objednávateľ vám takto vyhodnotí službu a zaplatí pomocou dôležitých surovín a palcov (áno, Like ako na Facebooku). Na zdvihnutých palcoch stojí a padá celý sociálny aspekt tejto netradičnej koncepcie. Ľudia sú jednoducho radi, ak ich niekto docení a vo svete, kde už peniaze dávno stratili svoj význam, je citová a duchovná mena konečne na výši. Nehovoriac o ďalších prepojeniach na pointu samotného príbehu. Tu sa nebudem púšťať do väčších detailov z pochopiteľných dôvodov vyzradenia dejového pozadia.

Čím častejšie idete po tej istej ceste, jej terén sa mení a vzniká tak jasne vyhradená trasa.

Ak by som vám tu mal spísať všetky podrobné detaily možností ako si Death Stranding užívať a prijímať jeho nekonečné a originálne nápady, tento text by bol bez konca. Preto prejdem k záveru, kde sa skrýva opis neuveriteľne krásnej grafickej stránky. Nikdy, opakujem nikdy, som doteraz nehral tak vyšperkovanú videohru, ktorá nepotrebuje ani jeden opravný balíček v čase, kedy vlastne ešte ani nie je na trhu. Nenájdete tu žiadnu formu poklesu snímkovania, doskakovanie textúr, očividné chyby okolo interakcie a neviem čo ešte. Všetko ide ako dokonale naolejovaný stroj a funguje nezávisle na komplikovanej hrateľnosti, ktorej pochopenie nemusíte v úvode len tak jednoducho vstrebať. Je to konieckoncov aj postupné objavovanie a chápanie všetkého, čo sa okolo vás deje, v čom sa skrýva čaro tohto konceptu. Kto by si zakladal na pomalom a tichom postupe vpred, DS mu to plne umožní. Kto by naopak chcel vo veľkej miere využívať boj ako zbraň (nemyslím to samozrejme doslova), aj takáto cesta tu je prítomná, avšak zase podlieha istým zákonitostiam. Aj keď to tak možno nevyzerá a hlavný hrdina je vlastne nesmrteľný, stratiť toho môže skutočne dosť, čo pochopíte postupom času a jeho osud vám nebude vôbec cudzí.

Ten pocit, keď som zostúpil do údolia, kúsok odo mňa sa valil horský vodopád a kamera nabrala výšku, hudba ako keby hrala po celý čas a nikdy neskončila...

Unikátna atmosféra, ktorá zhmotnila aj moje finálne percentá, sa nedá opísať nijako inak než s vlastnou umeleckou licenciou. Pokiaľ sa tešíte na smršť nových nápadov z hlavy Hideo Kojimu, bude pre vás DS stelesneným snom. Kto však od hry očakáva históriou podporené herné tradície, bude asi jemne sklamaný. Škatuľka tu proste nepasuje na nič konkrétne a Kojima stvoril svoj vlastný svet bez overených pravidiel. Kreativita je ale samozrejme len jedna vec, dôležité je, aby bola funkčná a zábavná, čo z môjho pohľadu a v takomto spracovaní bolo naplnené. Mohol by som sa ohradiť voči nie práve ideálne stvárnenému jazdnému modelu vozidiel, avšak to je vec pramálo dôležitá, zvlášť ak dáte prednosť vlastným nohám, ktoré podopierajú nosný pilier zábavnosti a návyku. Kapitolou samou o sebe je potom soundtrack, ktorý spustí svoje tóny vždy v tom správnom a ideálnom momente tak, aby vyobrazenie situácie dostalo umelecký ráz. Presne z tohto dôvodu som si Death Stranding zamiloval a zaradil ho do prvej desiatky najoriginálnejších videohier celej histórie. Dúfam vo vznik priameho pokračovania, ktoré rozvinie už tak hlboko komplexný príbeh, keďže by si zaslúžil sfilmovanie, a to nielen na základe dokonalého predstavenia svetovo známych hercov a režisérov.

Nechcem pochopiteľne odsúdiť nikoho z vás, komu príde táto hra nudná, ale nikdy asi nebolo tak dôležité zdôrazniť, že v tomto prípade rozhoduje vkus a povaha hráča viac než všetko ostatné.

Úplným záverom ešte osobná poznámka pod čiarou. Úvodné kapitoly hry sú možno voči zbytku pod ťarchou pomalšieho tempa, ostatne spomenul to pred časom sám autor, čo má však zásadné opodstatnenie na čiastkové vstrebanie všetkých možností a orientáciu v enviromentálnych zákonoch. Ak by vás niekto hneď na štarte hodil do akejsi priehrady s hĺbkou niekoľkých kilometrov, len aby ste sa čo najrýchlejšie naučili plávať, pripravil by vás o väčšinu tých menších a väčších prekvapení, ktoré z DS robia výnimočné a unikátne dielo. Jeho podobenstvo, kde voda znamená život a olej naopak smrť, berte len ako prvú vrstvu mohutnej cibule plnej nových chutí a pocitov. Mimochodom, ak nevládnete cudziemu jazyku, DS prešiel lokalizáciou do CZ textu, v ktorom som rovnako neobjavil zásadnej chyby, čo je v pomere k tomu množstvu interného textu ďalším palcom smerom k nebesiam.

Ceny hry Death Stranding srovnáte na Zboží.cz.

☆ TOP ☆
100%