Prototype - PS3 recenze

Prototype - PS3 recenze
Prototype - PS3 recenze
22:28, 08.07.2009

Prototype! Dlouho se o něm mluvilo, dlouho se na něj čekalo. Bohužel dobře nastartovanou reklamní kampaňí dosti otřásl titul inFamous, jenž se nenápadně přihnal z dílen Sucker Punch a i přesto že byl exkluzivním titulem pro konzoli PS3, prodával se více než dobře a sklidil nevídaný úspěch. Prototype, těžko mohl reagovat na toto dílko a o pár týdnů déle vychází, přesto tento souboj bude nelítostný a jen jeden titul může kralovat ve svém oboru.

Píše se den 18tý a Manhattan vypadá jako peklo. Polorozpadlé domy, převrácená a poničená auta, lidé nakažení virem, který se právě během 18ti dní rozšířil po celém ostrově a na vše dohlížíte vy. Tato zkáze je zčásti také vaším dílem. Jmenujete se Alex Mercer, jediné co vás před třemi týdny nutilo dále žít, byla pomsta. Vy jste, Prototype! Díky němuž hra získala své jméno. Alex se během posledních dní pokusil zlikvidovat všechny, kteří stáli za jeho příšernou proměnou. Na začátku hry vidíme okamžik, kdy se Alex chystá na posledního z nich. Po větě „ K tomu jsem byl stvořen“ se hra začne převíjet zpět a vy se ocitáte v době nazvané den první.

Klik pro zvětšení (Prototype - PS3 recenze)Klik pro zvětšení (Prototype - PS3 recenze)

Dále bych nerad pokračoval ve vyprávění příběhu, a tak vítejte ve městě. Ihned po pár prvních okamžicích si uvědomujete, že jste jiní než dříve. Pravda slovo jiní má tolik významů že jsem sotva vystihl vaši situaci, abych byl přesnější, disponujete nadlidskými schopnostmi. Ze zatím neznámých důvodů dokáže Alex běhat po stěnách budov, bez jakékoliv pomoci, skákat z nich dolů, aby po dopadu zjistil, že jeho kosti jsou naprosto v pořádku, což se zrovna nedá říkat o vašem blízkém okolí. Tímto však výčet schopností nekončí. Každého člověka, kterého potkáte, můžete chytit a mrštit jím vámi vybraným směrem a poté už se jen koukat, jak bezmocně letí a při dopadu umírá. Nejen lidé, kteří okolí vás neustále pobíhají, ale i předměty včetně aut, můžete zdvihnout a mrštit jimi. Potřebujete převlek žádný problém. Stačí k někomu zezadu nenápadně přijít, vrazit mu ruku do zad, následně ho do sebe pohltit a díky nově získanému DNA se v něj proměnit (trochu zvláštní je, že proměna sebou přináší i šaty oběti).

Ve hře se samozřejmě jako tradičně vyvíjíte postupně. Díky speciálním orbům, které lze získávat z padlých obětí, nyní nemluvím o lidech, si můžete vylepšit schopnosti, které jsou dostupné v nabídce. V pozdější fázi se dostanete k meči, brnění a dalším různými vychytávám, díky nimž jste silnější, děsivější a krutější. Mezi lidmi, které se vám podaří „sežrat“ se občas najdou i takový, co ve svých biologických vzpomínkách nosí informaci, která vám pomáhá rozluštit zapeklitý příběh. Celkově je zde příběh opravdu složitě vyprávěn a pro mnoho z vás bude příběhová linie dosti složitá.

Během pobíhaní městem náhle zjistíte, že na rozdíl od hry inFamous, kde se můžete stát mesiášem, nejste ve městě příliš vítáni. Ozbrojené síly po vás neustále pasou a jsou opravdu na každém rohu. Často potkáte oddíl ozbrojených vojáků, čítající zhruba 10 členů. Každý voják je vybaven nějakou zbraní a velkou výhodou je, že Alex nemusí nutně využívat pouze svých schopností, ale dokáže obsluhovat i střelné zbraně. Postupem času budete na ulicích potkávat i tanky, které se snaží zastavit všechnu tu havěť, která se po městě potuluje. Pokud jste momentálně v kůži vojáka (a to doslova), můžete do tanku nastoupit bez problémů. Pokud se však odvážíte tento krok učinit ve svém standardním těle, okamžitě po vás půjde armáda a někdy je opravdu zázrak, že se vám podaří utéci. Nejbezpečnější způsob pohybu po městě je přes střechy, bohužel i na obloze bez ustání létají helikoptéry, ale i ty vám můžou v pozdější fázi hry dobře posloužit a zároveň zjistíte, že pilotování helikoptér je zde poměrně snadné.

Abychom stále jen nepátrali po lidech, kteří vám způsobili toto prokletí, jsou zde i vedlejší mise. Zde máte většinou za úkol někoho vcucnout do sebe a poté se v limitu dostavit za další „laskonkou“, dále máte vyznačenou dopadovou plochu, kterou se snažíte trefit po seskoku z nejbližší budovy, infiltrovat tajně základu a jim podobné. I přesto se u hry začnete po delší době nudit a ani prostředí vás už nedokáže nadchnout, vše působí stejně a vaše rozbolavělé prsty si žádají odpočinek. Stejně jako u hry Ghostbusters bych raději doporučil hraní po menších dávkách, protože během chvilky vás Alexovo brutální chování omrzí a počáteční nadšení je pryč. Pro brutální chování? Bohužel musím říct, že tvůrci se buďto zbláznili a nebo si v tom libují. Každopádně při vašich hrátkách, všude okolo vás stříkají, až téměř proudí hektolitry krve. Někdy mi přišlo opravdu zbytečné, téměř až ubohé, dupat na hlavy ležících lidí, či je trhat vejpůl.

Pokud jde o grafiku, rovnou mohu říci, že o nic revolučního nejde, ale na vaše sadistické kousky to stačit bude. Nedočkáte se zde parádních odlesků či dokonale vybroušených detailů na hrdinových zádech. Přesto hra nevypadá nějak špatně, ale i tak mi opravdu vadil pohled do daleka, kde je pouze šedivý opar a působí to, jako by celé město bylo v nějaké izolaci. Co ale musím pochválit je zpracování při bojích, kdy se kamera ohleduplně zastaví a vy se můžete kochat tím, jak kusy těl létají stranou. Jak už jsem si ale výše postěžoval, mě to děsilo.

Asi si říkáte, koupi nebo nekoupit. Opravdu těžko říct. Pokud máte rádi brutální a násilné akce, Prototype je ta správná volba, kdo od něj však čekal více, bude velmi zklamán, zejména když se kvůli tomuto projektu rozjela ohromná reklamní kampaň. Závěrem nutno říci, že pokud bychom se měli rozhodnout, zda dělat druhý díl, či nikoliv, raději ne.

70%
Nemastné, neslané. Prototype je spíše oddechovkou při nudných chvilkách.