INDIKA

INDIKA - recenze
INDIKA - recenze
12:14, 22.05.2024

Narodil som sa do kresťanskej rodiny. Keď zaznie takáto veta, bez toho aby ste mňa bližšie poznali, tak si môžete na prvú dobrú predstavovať, ako od mala navštevujem kostol a pri nedeľnej polievke recitujem súhrn toho, čo nám náš pán farárko zase nového povedal. Takáto predstava by však bola maximálne lichá, keďže ja osobne som síce naozaj vyrastal v kresťanskej rodine, ale s dosť laxným prístupom k samotnému náboženstvu. Viac než do kostola som chodil do cukrárne a viac než papagájovanie na oko vznešených fráz panákov v sutane som sa snažil neupínať k imaginárnym modlám. Môj otec bol ostatne rovnaký a kresťanstvo vnímal ako konverzačný prívesok, s ktorým môže mávať pred nosom tej ortodoxnej časti rodiny, ktorá to brala úplne inak a robiť si z nich srandu. Cez to všetko ako na náboženstvo ja osobne celkovo nazerám dnešnou optikou a ako dokážem rešpektovať názor iných, je mi kresťanstvo v jeho podstate stále vyložene ukradnuté. O to viac som bol zvedavý, ako dopadne už na oko originálne postavená adventúra s názvom INDIKA, ktorá je doslova prešpikovaná náboženskou témou.

Iná doba

Klik pro zvětšení (INDIKA - recenze)

Dejová linka surrealistickej adventúry INDIKA nás zavedie do devätnásteho storočia v Rusku - ak je moja kalkulačka presná, tak devätnáste storočie v tejto krajine je v skutočnosti kvalitou života skôr na úrovni osemnásteho, však? Tak či onak, dielo štúdia Odd Meter vás prevtelí do postavy mladej a čo do tváre sympatickej mníšky a už v úvode vás začne, v istom slova zmysle, nudiť a to prvou banálnou úlohou ohľadom služby pánovi. Je dosť pravdepodobné, že práve úvod hry INDIKA bude pre mnohých, čo ju váhavo skúsia, konečnou a už nikdy sa k nej nevrátia. Osobne si však myslím, že by to bolo chybou, keďže sa tu, z pohľadu komplexnosti, rozprávame o skutočne premyslenom spôsobe výpravy s odkazmi na temné skutky náboženstiev všetkého druhu, ktorá dokáže zasahovať až do súčasnosti. Všetko sa krúti okolo hlavnej hrdinky, ale ona samotná je skôr predobrazom nás, hráčov. INDIKA je síce v realite svojho bytia adventúrou z pohľadu tretej osoby, ale akonáhle naša mníška zaspí, vizualizácia sa prepne do 16-bit grafiky - práve metafora na SNES éru je simulovaním vracania sa do minulosti. Akokoľvek vám to teraz môže znieť až prehnane komplikovane, tak opak je pravdou, keďže náročnosť tejto videohry je takmer na nulovej úrovni a ide skôr o prechádzku po jednej lineárnej cestičke.

Rozhovory s diablom

Klik pro zvětšení (INDIKA - recenze)

Z miesta na miesto, z domu do domu, z kláštora do kláštora, z jedného sna do druhého. INDIKA napreduje bez výrazného spomaľovania a stíha vďaka vám plniť vyložene banálne puzzle hádanky. Ten proces jej pohybu je však nedôležitý, keďže vašou úlohou je dávať dobrý pozor na príbehové party a špeciálne rozhovory so samotným diablom. Dosť ťažko sa to opisuje, každopádne, INDIKA si vo svojej hlave diskutuje so samotným satanom a práve interakciou v zmysle slov dokáže meniť svet okolo seba. Existenciálne otázky duševného rázu striedajú banálne diskusie s humorným podtónom a ten prienik medzi nimi je v istom smere jedinečný a vo svete interaktívnej kultúry ojedinelý. Nejde o to ako ľahké sú puzzle, či už v spomínanej SNES vizualizácii alebo priamo v 3D grafike, oveľa dôležitejšie je, čo všetko sa pri nich dozviete a aký ďalší črep z príbehu hlavnej hrdinky, alias vás samotných, odhalíte. Ten, kto nikdy nemal rád surreálne vizualizácie v hrách, nemá ako v sebe objaviť sympatie voči tomuto bizarnému projektu, každopádne, pre mňa osobne to bolo požehnaním skúmať dušu hry INDIKA, akokoľvek to voči úvodu recenzie teraz môže pôsobiť vlastne ironicky.

Hluché miesta

Klik pro zvětšení (INDIKA - recenze)

INDIKA sa mi v istom smere dostala pod kožu a to tak, že som sa po jej dohraní (štyri hodinky šušťania ladných nôh v tmavom habite) začal zamýšľať nad mnohými otázkami života ako takého. V tomto smere predmetná adventúra jednoducho exceluje a je jasne vidieť, že autori si počas konštruktu scenára dali vyložene záležať a mnoho vecí účelovo naškálovali tak, aby vás v istom momente zaskočili a nahlodali. Pri tvorbe však zabudli na celistvosť tempa a výsledkom je niekoľko hluchých miest. Miest kde atmosféra razom upadá a nepomáha ani inak fantastický zvuk a grafika so zmyslom pre detail. Kto vie, čo by autori dokázali s väčším rozpočtom a rovnako tak časom. Cez to všetko je výsledok ich práce nečakane originálnou sondou do duše nás, ľudí, žijúcich v súčasnom svete. Vo svete, kde už dávno vieme vypozorovať temné chápadlá tiahnuce sa z prastarých náboženstiev a to teraz nemám namysli vyložene len kresťanstvo, ale náboženstvo ako také.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti 11 bit studios

Klik pro zvětšení (INDIKA - recenze)

70%