![](/pics/ramecek-sefRedaktor.png)
Celosvetovo populárny projekt Overcooked zasadil pred tromi rokmi nečakane sľubné semiačko takzvanej "gaučovej zábavy pre viacerých hráčov" a je preto logické, že sa jeho základy z času na čas snaží niekto cielene napodobniť. Aktuálne sa tak deje s dielom Manic Mechanics, ktoré vytvorilo štúdio 4J a súčasne ho aj vydalo na rôzne platformy. Ja som mal možnosť sa pred časom pozrieť na verziu pre PlayStation 5, z ktorej vám teraz poreferujem ohľadom jej kladov a záporov.
Netreba z toho robiť nejakú veľkú vedu. Kulinársku tému v zmysle hektického života kuchárov a čašníkov pohybujúcich sa v interaktívnom prostredí rýchleho občerstvenia tentokrát striedajú automechanici. Vývojári jednoducho prepli témy a miesto krájania paradajok vytvorili koncept umývania karosérií, dofukovania pneumatík, opravu motorov a ďalších pridružených akcií aké bežne vídať v skutočných autodielňach. Cieľom vás a ďalších troch kamarátov (či už v rámci jedného off-line gauča alebo nekonečného online sveta) je v čo najrýchlejšom časovom okne poraziť oveľa skúsenejších majstrov vo svojom obore. Obsah Manic Mechanics je rozdelený do šiestich kapitol v rámci prostredím rozdielnych častí ostrova, kde je primárne nutné opravovať rôzne mašinky - nie vždy ide o automobily a nájdu sa tu aj také stroje ako helikoptéry, traktory alebo dokonca ufo s ponorkami. Celkovo je v hre štyridsať levelov, ktoré by vás a vašich spolu-mechanikov mali zamestnať na zhruba tri hodinky čistej a hektickej zábavy.
Hovoriť explicitne o čistej zábave je silno relatívne, keďže na môj vkus autori v rámci interakcie a kombinatoriky správneho postupu jednoducho pritlačili príliš na ten pomyselný pedál. Na rozdiel od už spomínanej kuchárskej predlohy to však neraz pôsobí až prehnane chaoticky a hrať Manic Mechanics osamotene proti a po boku AI, je vôbec ten najhorší scenár aký by ste si po zaplatení (cca 23 Euro) mohli želať. S nástupom kompletnej živej kooperácie sa zábava pochopiteľne dostaví a minimálne v tých štyroch kapitolách zo šiestich som sa, aj po boku svojich blízkych, dokázal zaujato ponoriť do toho interaktívneho bordelu. Stačí len, aby sa vám a vaším mechanikom začala rovnako (ne)dariť a razom sa dokážete zasmiať už len na tom, že sa váš avatar dookola hádže o zem tam kde niekto vylial motorový olej. Koncept pochopiteľne využíva hlavne časový pres a núti vás robiť veci rýchlo a nekvalitne, z čoho práve dokážu vybublať rôzne situácie. Pointou je spolupráca a správne rozdelenie úloh v tíme, čo je však logicky zase len opakovanie schémy z Overcooked.
Čo musím oceniť, mimo už spomínaného výseku 3/4 kapitol, je príťažlivá audiovizuálna stránka a rovnako tak dobre zrealizované ovládanie na gamepadoch. Skutočne, nech už som do projektu zapojil akokoľvek neskúseného hráča, ovládanie jeho postavy mu nerobilo žiadny problém, čo sa však nedá hovoriť o už spomínanej a prehnanej komplikovanosti konkrétnych pracovných postupov. Mimo spolupracovania pod jedným tímom je možnosť sa skúsiť zabaviť aj v moduse verzus, kde môžete vyzvať skutočných hráčov z celého sveta alebo prípadne z celej vašej obývačky a skúsiť ich poraziť ziskom najvyššej úrovne v rámci skóre. Manic Mechanics je stelesnením nenáročného lavírovania okolo oveľa známejšej a komplexnejšej predlohy. Nemám samozrejme nič proti tomu sa inšpirovať u konkurencie, ale nech to vo výsledku prináša aspoň čiastočný nápad a nejakú invenciu. Štúdio 4J síce v prvom kroku dokázalo napodobniť Overcooked, ale skoro všetko to, čo do svojej hry pridali aby ju aspoň trocha odlíšili od uvedenej inšpirácie, vo finále musím označiť za krok vedľa.
![](/resize.php?width=500&height=500&pic=41223_dizajn-bez-nazvu-8-1719563544.jpg)
![](/resize.php?width=500&height=500&pic=41214_mkt-fit3-productkv-white-black-horizontal-psd-rgb-eu-1719333244.jpg)
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme 4J Studios