Skull and Bones

Skull and Bones - recenze
Skull and Bones - recenze
00:11, 18.03.2024

Když píšu tyto řádky nechce se mi skoro ani věřit, že to není jen pouhý sen, vyvolaný snad horečkou nebo mořskou nemocí, ale přísahám na samého Neptuna, že to co Vám budu vyprávět se skutečně stalo. Hrál jsem Skull and Bones.

Je tomu už více než 10 let, kdy poprvé vyplula informace, že se pracuje na námořní hře, kterou Ubisoft původně zamýšlel jako součást Assassin´s Creed IV: Black Flag, ale která postupem času přerostla v samostatný titul. Titul, který se odkládal a odkládal až získal skoro stejnou pověst jako Černá Perla nebo Bludný Holanďan. Všichni o nich slyšeli, ale jen málokomu se podařilo ji aspoň na okamžik skutečně vidět. Časem to zašlo tak daleko, že společně s množícím se zprávami o finančních problémech společnosti, začaly vznikat pochyby jestli vůbec někdy opustí doky a vypluje brázdit širá moře našich strojů a internetu.

Klik pro zvětšení (Skull and Bones - recenze)

Osobně jsem se o hru ze začátku vůbec nezajímal a dostal se k ní až později, ale o to více jsem se popravdě těšil a poté mě mrzela nesčetná odkládání. Chvíli jsem měl pocit, že chtějí vývojáři konkurovat kolegům ze Star Citizen a budou testovat čí hráčská základna vydrží déle. Po vydání hry však vyvstává otázka, zdali nás nemohli napínat ještě o chvíli déle. Napněte plachty, vyplouváme.

Pokud jste spali poslední dekádu na dně moře, nebyli na světě nebo jste z nějaké důvodu neslyšeli o Skull and Bones tak jde shrnutě o námořní RPG, kde se ujmete role piráta, který se z obyčejného pohůnka postupně propracovává až k vládci všech moří, kterého se bojí i sám Kraken. Nebo alespoň něco takového asi Ubisoft a jeho legie studií, které na hře dělali zamýšlela. Ve výsledku jde však o ne moc smysluplnou kombinaci všeho možného. Ale k tomu se dostaneme později. V rámci téhle recenze si zkusme titul představit jako krásný nablýskaný koráb. Něco jako měli Angličané v Pirátech z Karibiku nebo jedno z těch moster ježící se děly v rámci eventů v Black Flag. Alespoň takhle nám ji společnost představuje (Nelze zapomenout na silná slova CEO Ubisoftu, že jde o AAAA titul). No uvidíme jak obstojí proti výstřelům chyb z nabitých děl.

Příběh začíná hezky zostra. Aby byla správně navozená atmosféra, ocitl jsem se se svou lodí hned uprostřed obrovské bitvy, která samozřejmě nedopadla vůbec dobře. Nalezen na kusu dřeva, byl hrdina dopraven na malé loďce na nejbližší ostrůvek, kde už ztroskotal zbytek posádky a neměl z jeho příchodu úplně radost. A popravdě jsem ji neměl ani já. Vždy jsem tvrdil, že neumím moc ohodnotit grafiku, a pokud byla jen trochu hezčí býval jsem spokojen tam, kde jiní zdvihali kriticky obočí. V případě tohohle kousku mi však obě obočí vystřelují až na zátylek zatímco ostatní mlátí hlavou nevěřícně o hlavní stožár. Slovy Julia Caesara v Asterixovi v Británii “Přišel jsem, viděl jsem a nevěřil jsem vlastním očím”. Je jasné, že když něco děláte dlouho, což je nepochybně i tento případ, tak to musí poté nutně vypadat zastarale, a tak trochu se s tím i počítá, výsledek, ale i tak dost zamrzí. Při plutí na moři si ještě můžete říct, ok všude voda, vidím, jak se vlní, je tu i pěna od vln, je to ok. Pokud bychom chtěli fakt reálné moře v takovém rozsahu zřejmě by nám to roztavilo stroje, ale u Neptunovejch vousů, co ty postavy a co ty ostrovy proboha? Zub času se nekompromisně zahryzl a z nablýskaného korábu se začíná odlupovat barva ukazující nehezkou pravdu o stáří trupu této vychvalované AAAA lodi.

A hned si na ní vystřelíme znovu. V rámci jednoho z úkolů jsem se totiž měl vydat do vraku lodi a najít deník a mapu s polohou ostrova pirátů, kde bychom mohli zakotvit v bezpečném přístavu a zachránit se. Radoval jsem se, že si mohu prozkoumat loď a říkal si, že to je fajn nápad prolézat staré vraky a že v nich určitě budou schované truhly s vylepšeními, ke kterým bude nutné se nějakou oklikou dostat, jak bývá u Ubi her zvykem. No, tak to byl omyl a šlo o první a poslední průzkum trupu v celé hře. Proč se piplat s nějakým interiérem i kdyby náhodně generovaným, když mám na vývoj jen 10 let, že? Vraků lodí je k prozkoumání sice dost a dost a dokonce se v nich doplňuje kořist, ale vše je řešeno minihrou jako většina věcí okolo lodi. Nabít, namířit a pal. Loď AAAA má první díry v trupu.

Po krátké plavbě jsem se nicméně dostal na kýžený ostrov, kterému velí jeden z pirátských bossů, takzvaných Kingpinů. Ostrov není ani kdo ví jak velký, respektive jeho část, kde je umožněn pohyb, což mě upřímně dost překvapilo vzhledem k rozsáhlosti mapy, která také není kdo ví jak moc zaplněna. Člověk si až říká, co se teda takovou dobu tvořilo. Většina dostupných ostrovů totiž sestává pouze z malé nebo větší základny za kterou se dál než pár metrů prostě nedostanete, takže o nějaké propracovaném prostředí nemůže být zkrátka řeč a v kombinaci s ucházející grafikou přímo vybízí abych se vrhnul zpět na loď a odplul co nejdál to půjde.

Jenže kam a čím? Na tuhle otázku mi vcelku odpověděli místní kovář a loďmistr. V rámci jakéhosi tutoriálu jsem si nakonec nechal postavit lepší loď na které už jsem mohl mít dělá místo jednoho obyčejného oštěpu a vyrazit na svou první misi kterou mi zadal kovář a průzkum moří může začít. Abych hru jen nekritizoval, tak musím zmínit přípravu před vyplutím. Možná to některé zdržovalo, ale mně se líbilo, že před samotným naloděním hra nabídne zkontrolovat zbraně, zásoby, pomocné doplňky nebo vzhled lodi. Nutilo mě to mít přehled o tom co sebou vozím a kolik toho vozím. Pokud jsem měl děla na klasické koule, byly mi rakety nebo šípy do harpuny prozatím vcelku k ničemu a na lodi akorát zabíraly místo, které mohla zabrat kořist z lupu. Po nutných přípravách jsem tedy zkoušel svoje první mise, které převážně spočívaly v potápění konkrétních typů lodí. Systém soubojů Vám popíšu nejsnadněji asi tak, že jde o to samé jako v případě AC a pokud si dobře pamatuji nedošlo k žádným výrazným odchylkám snad až na počet a typy možných zbraní. Takže žádné velké inovace ani po tolika letech. Nabít, zamířit a PAAAAAAL. Loď AAAA právě získala několik nových děr v trupu.

Na druhou stranu i přes všechny dosavadní výtky se mi plavení po moři vcelku líbilo.Říkám po moři. Kdyby to bylo jen trochu možné, vůbec bych se na ostrovy nevracel a kupoval vše potřebné buď přímo z paluby po zakotvení nebo bych si to ukradl na některé z napadených lodí. Jak už bylo několikrát řečeno, grafika vás do kolen nedostane, ale to kroužení lodí okolo sebe nebo slalom mezi přesilou nepřátel za zběsilého pálení na všechny strany má prostě něco do sebe. Co se vývojářům aspoň trochu povedlo je navození atmosféry, když dáte posádce pokyn, aby začala zpívat, jak už známe z dřívějších AC dá se i plout v pohodě přes větší vzdálenosti. A souboje v bouřích jsou asi vrcholem celé hry, který korunují tsunami, které dokáží při neopatrnosti těžce poškodit loď. Při bitvách vcelku nepříjemná zkušenost.

Stejně jako příběh. Je pravda, že volné potulování jsem si vcelku užíval, ale časem jsem zjistil, že s malou lodí toho prostě více nesvedu a abych získal větší musel jsem kromě získávání tun materiálu, chtě, nechtě získávat zkušenosti a levelovat i díky plnění úkolů a postupování příběhem. Tady bych si dovolil poplakat nad nevyvážeností hry. Splnil jsem na prvním ostrově pár úkolů a plul přes širé moře a dělal to co pirát dělá, loupil, zabíjel atd. až jsem se dostal na druhou nejvyšší hodnost ve hře a přitom jsem na story skoro ani nesáhl a má loď taky nebyla z nejlepších. Takže jsem se dostal do situace, kdy nepřátelé byly zkrátka moc silní a já se musel vrátit k příběhu. Ne, že by tam nějaký extra byl, ale čekal bych postupné levelování vázané na jeho průchod a ne pak zpětné dohrávání nečeho, co by mělo teoreticky být hlavní náplní hry.

Ve finále je to ale spíše utrpení. Příběh se smrskne na zadávání úkolů od pár lidí, kteří omílají klišé o zlých nepřátelích a potřebě je potrestat, a jedině náš pirát je ten vyvolený, kterému lze tento úkol svěřit. Přiznávám, že chvílemi jsem pak už postavy nenechával ani domluvit, jen jsem rychle přečetl co měly na srdci a nemilosrdně je skipnul. Sorry NPC, ale neměli jste co říct, poděkujte scénáristům nebo někomu kdo monology psal. Podle výsledku asi banda opic za trs banánu. Postavy jsou celkově nezajímavé až nesympatické a jejich příběhové úkoly ještě více. A to jsem zapomněl dodat, že hlavní hrdina opět nemluví, jak bývá u Ubisoftu zvykem. V případě úkolů bylo jako bonus navíc často třeba doplout do velkých dálek a plahočit se přes kus mapy, která sice působí velkým dojmem, ale je až hříšně prázdná. Samozřejmě je možné, cestovat rychle, ale to jen z přístavu do přístavu a ještě za nemalý obnos. To je vcelku novinka oproti AC, ale rozhodně ne vítaná. Takže po špatné grafice a minimu inovací tu máme průměrný až podprůměrný příběh. FIRE AT YOUR WILL. Loď AAAA právě přišla o kormidlo a nezbývá jí než se nechat unášet proudy v moři emocí hráčů. A vypadá to, že se blíží bouře.

Skull and Bones jsou zkrátka a jednoduše v mých očích hrou s ambicemi, které jsou ale ve výsledku jen naznačeny a ani zdaleka nemohou ukojit očekávání hráčů, roky masírovaných sliby pohlavárů od Ubi. A přitom vývojáři si mohou za hromadu věcí sami. Už na začátku jsem zmínil o jediném vraku, který šlo prolézt. Zbytek ztroskotaných lodí vypleníte jednoduše tak, že se přiblížíte, zmáčknete tlačítko a spustí se minihra v rámci které musíte stiskem dalšího tlačítka trefit na liště barev zelenou část. To si několikrát zopakujete a poklad je Váš. Stejným způsobem je řešeno i sbírání materiálů přímo z lodi, ať už jde o kácení stromů, sběr dalších druhů rostlin nebo kutání nerostného bohatství. Chápu, že asi nikoho by nebavilo se vylodit a jít kopat šutry nebo řezat stromy, ale aspoň to prolézání vraků by mohlo hru udělat v očích hráčů snad i lepší. A to ani nemluvím o plenění pevností a ostatních lodí. V rámci Black Flagu jste po určité době odstřelování měli možnost se nalodit na nepřátelskou loď nebo se vylodit u napadené pevnosti a hezky povraždit posádku vyloupit co se dalo. No tak na to fofrem zase zapomeňte. Ve Skull and Bones prostě zmáčknete tlačítko a nalodění na cizí loď proběhne automaticky načež se ukáže výsledek co jste dostali navíc oproti obyčejnému zničení lodi a následnému sbírání zbytků.

Co se pevností, vesnic a měst týká, lze s nimy obchodovat nebo je vyplenit. Po zahájení rabování se ukáže ukazatel, kolik strážních věží nebo lodí je v radiusu města, a tedy kolik jich je třeba zničit. Jakmile tak učiníte začne se doplňovat ukazatel a na základě jeho postupu jsou Vám postupně na lodičce poblíž shromažďovány suroviny, zatímco napadení vysílají světlice jako žádost o pomoc. Ty jsou někdy vyslyšeny okolními loděmi a někdy ne. Jakmile někdo připluje na pomoc, opět ho zničíte a čekáte dál. Je to občas akční, zajímavé a chvílemi i zábavné, ale proč proboha? Proč se společnost odklonila od zábavnější verze části hry a nahradila jí její o dost okleštěnější verzí? Pokud bychom se celou hru pohybovali pouze na lodi, tak bych se podivil, ale chápal bych to, ale naše postava je nucena se pohybovat i mimo a tak tenhle krok v mých očích nedává absolutně žádný smysl i s ohledem na skutečnost, že ještě před pár lety vydaný AC: Valhalla lákal na plenění a nájezdy na vesnice, které bylo možné částečně i vypalovat.

V rámci nepříběhové části hry vývojáři, ale přeci jen přidali novinku, kterou je černý trh. V rácmi toho můžete nakupovat vylepšení pro loď a další radosti, za speciální měnu, kterou získáte pašováním, pálením kořalky a dokonce i získáváním regionů s palírnami, které Vám následně vydělávají něco jako body prestiže nebo vlivu, které pak můžete utratit například na vylepšení získaných palíren. Systém to byl vcelku zajímavý než jsem zjistil, že si ty body musím vyzvedávat lodí osobně a palírna funguje jen hodinu reálného času, než ji budu muset zaplatit znovu. Pokud by se moje impérium budovalo způsobem automatické výroby a sběru a na mě připadala hlavně ta část získávání nových území, tak by to bylo lepší. Tenhle pokus o nějaké mikrohospodářství, je ale ve výsledku spíše otravný. Uznejte sami, plavíte se několik minut pro cukrovou třtinu, potom zpět do skrýše, nechat vypálit, což také není nejrychlejší proces a pak odvézt kupci, který je až kdo ví kde a samozřejmě je v tu chvíli rychlé cestování zakázané. Ne, díky to raději budu mezitím dráždit holandské lodě nebo plenit nějakou vesnici. Je čas opět nabít a vypálit. Skoro mi to až rve srdce, ale lodi AAAA právě začali hořet plachty.

Skoro si až říkám, jestli si CEO Ubisoftu při prohlášení o AAAA hře nevzpomněl, jak mu vývojáři hrdě ukázali výsledek více jak 10 let práce a z něj vypadlo jen zděšené A A A A co dál? A tu samou otázku si plavčíci pokládám po několika desítkách hodin hraní i já. Příběh mě už omrzel, vedlejší úkoly se opakují a abych se vrhl na eventy jako je lovení nechvalně proslulých pirátů respektive jejich lodí (opět po vzoru Black Flag) nebo přepadání konvojů, tak toho prvního jsem se už nabažil a na druhé mám příliš slabou loď. Obojí je navíc zamýšleno jako větší event pro více hráčů a tedy jednu z forem multiplayeru. Druhá jsou PVP souboje při zmíněném získávání regionů, kdy se snažíte vydržet na vyznačeném území déle než protihráči, zničit připlouvající nepřátelské AI lodě a do toho posílat případné dorážející hráče buď do jasně daných mezí nebo rovnou expresně na dno k Neptunovi.

Bohužel na moc hráčů jsem nenarazil a to jsem schválně i čekal po zahájení oficiálního prodeje, jestli se jejich počty navýší a upřímně žádná sláva. Co tedy hra může nabídnout? Bohužel Ubi najela na prodejní model Live Service, což je i případ Skull and Bones, který v první sezóně přináší prokletou flotilu šířící mor. Hezká věc, ale až pro end game hráče. Mám už loď na desátém levelu, což je jeden z těch vyšších a od obyčejné lodičky, která je o dost menší než moje jsem dostal na prdel takovým způsobem, že jsem rychle otočil kocábku a upaloval rychleji než žralok mako útočící na kořist. Už teď jsou nicméně naplánovány 36 další sezóny, takže první rok má hra o další content zajisté postaráno. Kolik ho využije hráčů se ještě uvidí. Jisté vyžití snad nabídne lov mořské příšery, kterou je obří krokodýl v severní části mapy. Jedná se o vedlejší úkol, který mě vcelku překvapil a připomněl mi AC Origin a souboj s chybami v systému v podobě egyptských bohů nebo mytologické příšery v rámci AC Odyssey. Obojí však bylo zastoupeno ve větším množstvím zatímco krokouš byl je jeden. Snad časem vývojáři přidají i nějaká další monstra. Však útok Moby Dicka, Krakena nebo nějakého žraloka či obří olihně se přímo nabízí.

Opravdu jsem se snažil na hře najít nějaké klady a pokusit se obhájit roky její tvorby a výsledek tohoto dlouhého procesu. I přes všechnu snahu však Skull and Bones zůstávají pouze tím co měli původně být. Rozšířením námořních bitev jedné staré hry, která navíc zahazuje zábavnější části hry a nahrazuje je rychlejšími a nezáživnějšími mechanikami. Oproti tomu nepřidává prozatím nic, co by hráče nutilo hru dlouho hrát, pokud nejsou opravdovými nadšenci do mořeplavby. Sám za sebe mohu říci, že mě potápění lodí a jejich souboje opravdu bavily i včetně plundrování vesnic, ale o zbytku hry to nemohu až na výjimky říci, což je po tolika letech vývoje více než tragické. Nabíjím tedy naposledy děla mého korábu kritika a naposledy, snad už z milosti pálím do vlajkové AAAA lodě flotily Ubisoft. Z vytoužené pýchy jejich loďstva tak zbývá ohořelý vrak, který bude buď odtažen zpět do doků a časem předělán na průměrnou loď s lehce podrůměrným počtem hráčů na palubě nebo rovnou milosrdně potopen a odevzdán s tichou modlitbou za všechny programátory, kteří se na jejím vzniku podílely Neptunovi.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti UBISOFT

SLABÉ
45%
Příběhově nezajímavé, a technicky nezvládnuté rozšíření Black Flagu, které mělo ambice stát se samostatnou hrou, ale ztroskotalo prakticky skoro na všem kromě původních bitev lodí, které jsou nejzábavnější a návykovou složkou hry.