Super Mario RPG

Super Mario RPG - recenze
Super Mario RPG - recenze
12:07, 06.12.2023

Zrejme sa teraz budem zase čiastočne opakovať, keďže z mojich desiatok retro článkov kade tade naprieč Českými a Slovenskými médiami ste už určite dávno vyčítali, že konzola s ktorou som ja osobne aktívne vyrastal bol SNES. Super Nintendo Entertainment System aj preto vnímam dnes viac z pohľadu citovej väzby a je mi, zo všetkých vôbec vydaných herných hardvérov, logicky najbližší. Bola to práve táto konzola, ktorá mňa naplno uvrhla do zlatej éry klasických 2D plošinoviek, ktorých bolo jednoducho v deväťdesiatych rokoch štatisticky najviac a asi si viete predstaviť môj údiv, keď sa mi zrazu nečakane dostalo do rúk RPG zo sveta Super Maria, ktoré sa spracovaním nesnažilo kopírovať koncepčne identickú konkurenciu (o hrách ako Illusion of Gaia, Secret of Mana či Final Fantasy II som ostatne písal už veľakrát). S príchodom Super Mario RPG mal však dočinenie práve Square, ktorý si z pozície odborníka na JRPG a ťahové súboje, zobral na ramená vývoj prvej skutočnej RPG koncepcie zasadenej do sveta slávneho inštalatéra. Dnes, v samom závere roku 2023, sa na scéne objavuje možno trocha neočakávaný remake od ArtePiazza, ktorý aj na základe môjho úvodného slova, pochopiteľne, nemohol byť v rámci našej sekcie recenzií nijako opomenutý.

Pádne novinky

Klik pro zvětšení (Super Mario RPG - recenze)

Pochopiteľne by sme tu našli veľa menších zaujímavostí spojených s vydaním originálu a tohto moderného návratu, každopádne, za všetky spomeniem jeden konkrétny. Super Mario RPG bol v čase svojho uvedenia (písal sa rok 1996) fakticky poslednou veľkou videohrou na SNES a práve jeho aktuálny remake môžeme rovnako tak suverénne nazvať poslednou AAA hrou vydanou na Nintendo Switch (dobre viete, že v budúcom roku príde jeho nástupca a z doteraz ohlásených projektov, čo ešte majú prísť na Switch, ani jedna v mojich ušiach nerezonuje tak silno ako Super Mario RPG). Zo strany Nintenda prichádza síce nečakané hrabanie sa vo vlastnej histórii, ale keďže drvivá časť súčasných nadšencov do interaktívnej kultúry asi ani len netušila o existencii tohto diela, javí sa samotný remake ako rozumný ťah. O to viac rozumný, keďže cielene pridáva pádne argumenty prečo hru po prvom prejdení neodložiť do šuplíka a prečo sa k nej opätovne vracať. Začnime však tradične opisom príbehu, ktorý, na čo ste už u IP Super Maria asi zvyknutý, často neoplýva žiadnou prehnanou umeleckou licenciou. Tentokrát je tu však fakt, že Square svojho času nechcel kopírovať trendy Nintenda a v zmysle deja prišiel s niečím trocha iným. Princezná Peach sa stala terčom únosu zo strany Bowsera, ako inak, avšak samotný Bowser už po krátkom úvode mení vlastnú pozíciu a zo zlého sa stáva ten uvedomelý a dobrý pomocník ideálny do partie. V skutočnosti je v scenári obrovské množstvo vtipných a v zmysle univerza Maria aj seba ironizujúcich vsuviek, ktoré pomáhajú dotvárať jedinečnú a humornú atmosféru Super Mario RPG - v tomto ohľade ide o podarený prvok hry samotnej.

Časovanie je základ

Pohyb mimo bojov, ťahových bojov, sa realizuje prostredníctvom klasického navádzania analógovou páčkou - ovládate hlavného hrdinu pomocou jemne izometrického pohľadu po vopred stanovených cestičkách. Tempo je našťastie rýchle a Mario môže dokonca skákať a prekonávať tak aj malé výškové rozdiely. Dôvodom sú rôzne truhlice skryté kade tade po mape, ktoré v sebe ukrývajú predmety využiteľné práve v boji. A čo ten boj? Ten sa od toho pôvodného zásadne nelíši a jeho hlavnou dušou je dokonalé časovanie zdvojovania útokov a rovnako tak včasného bránenia - ak si z pozície hráča dokážete nájsť ideálne tempo opakovaného stláčania akčného tlačidla, ste schopný vašich protivníkov zlikvidovať oveľa skôr a rovnako tak dokážete eliminovať väčšiu časť poškodenia, čo vám z ich strany hrozí. Každá jedna z troch postáv vo vašej partii disponuje špeciálnymi útokmi viazanými na magické body a tak isto každá jedna môže udeliť súperom klasickú ranu do nosu, ak tak nadnesene poviem. Všetko však zase spojuje mnou uvádzané ideálne časovanie. Pri výbere nižšie náročnosti v úvode hry, sa nemusíte nejako obávať, že by ste v súbojoch ťahali za kratší koniec, avšak pre veteránov odporúčam práve voľbu vyššej náročnosti, ktorá síce nie je žiadnym "Souls" levelom, ale cez to všetko vás v prípade určovania taktiky môže v istých momentoch potrápiť. Za každé úspešné porazenie protivníka putuje na konto hrdinov porcia EXP bodov a pri prekročení úrovne si môžete skúsenostné body zadať do troch kategórií; magické útoky, energia a fyzická sila. Samozrejmosťou je postupné odomykanie nových techník pre jednotlivých hrdinov. Štatisticky do hry vstupuje aj výber, nákup a získavanie oblekov respektíve zbraní, avšak nejde o nejako dôležitú premennú, ktorá by snáď mala explicitne rozhodovať o celkovom osude vašich postáv.

Hádanky majú svoju dušu

Bude to možno pre vás šokujúce, avšak ak vás pri hraní Super Mario RPG má niečo skutočne potrápiť, tak to nie sú súboje, ale skôr zopár vybraných hádaniek. V tomto som rád, že Nintendo nechcelo pristúpiť na nejaké upravovanie prístupnosti a nechalo spracovanie puzzle identické ako v pôvodnej verzii. Čo to znamená? Nikto vás tu nebude ťahať za ručičku a zopár tajomstiev skrytých v útrobách in-game koncepcie si budete musieť poctivo vyriešiť metodicky alebo rozšifrovaním textu vychádzajúceho z úst NPC postáv. Špeciálne odporúčam nevynechať hudobnú pasáž realizovanú na vodnej hladine, ktorá vlastne symbolicky deklaruje nehynúcu originalitu Nintendo produkcie visiacej na ich viac než storočnej tradícii. Vedľajšie úlohy sú medzi tie hlavné zastrčené skutočne nenásilnou formou a predlžujú hrateľnosť na úroveň dvadsiatich hodín. Pôvodná hra niesla názov Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars a aj keď remake celý ten podtitul s hviezdami v názve nemá, sám o sebe si hrubú kostru príbehu stavia na nutnosti zozbierania dôležitých hviezd - získavajú sa väčšinou porazením dôležitého bossa. Pestrosť gameplay formy ďalej nemalou mierou zlepšujú rôzne zábavné minihry a rovnako tak špeciálna zelená mena naviazaná na boje s vybranou skupinou nepriateľov. Hráč má tak neustále čo robiť a sotva som si ja sám pri testovaní mohol povedať niečo o nudení sa, ba naopak. Jediné z čoho som bol mierne sklamaný, bolo dosť časté opakovanie sa hudobného podkladu, špeciálne pri grinde a cielenom vyhľadávaní každého jedného súboja, avšak to je v RPG schéme asi stále bežnou praxou. A vôbec to najlepšie? Vizuálna stránka je jednoducho fenomenálne roztomilá a musíte sa do nej zamilovať už v prvom momente.

Ďalší Switch klenot

Moderná verzia pre mnohých zabudnutého klenotu sa v podaní Super Mario RPG na Nintendo Switch rozhodne podarila. Jedná sa o vycibrený remake, ktorý si budete môcť vychutnávať opakovane a vďaka invencii v podobe novej palety nepriateľov, alebo spusteniu pôvodného audia pri druhom priechode, má dielo samotné relevanciu aj v súčasnosti. Už len ten humor je sám o sebe veľkým osviežením a spestrením Big "N" portfólia.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

90%
Perfektný remake, ktorý by ste si ako majitelia Switchu mali okamžite zaradiť do zbierky