Vlad Circus: Descend into Madness

Vlad Circus: Descend into Madness - recenze
10:04, 23.10.2023

Psychologické horory v rámci videohernej interakcie sú dnes samozrejme výhradou 3D koncepcie avšak pravdou je, že aj v 2D schéme je možné vytvoriť zrovnateľný zážitok plný temnej a šokovej terapie - realizácia zo strany vývojárov je však o to viac náročnejšia, keďže pri tvorbe musia ísť nie len voči modernému konzumentovi, ale súčasne na projekciu svojich nápadov môžu využívať len druhý rozmer. Osobne som, ako určite dokážete vyčítať aj z prierezu našich starších recenzií, veľkým fanúšikom klasických adventúr a ak ešte žáner point-and-click vývojári dokážu okoreniť skutočne hororovou atmosférou, o to viac som schopný celú snahu doceniť. Keď som preto vôbec prvýkrát videl krátku ukážku z projektu Vlad Circus: Descend into Madness od Indiesruption, okamžite som zavetril potenciálne vysokú úroveň kvality, minimálne čo do žánru 2D hororu, a jednoducho som to celé musel pre seba a vás podrobne otestovať. Čo myslíte, stálo to za to?

Rumunský cirkus plný temných tajomstiev

Klik pro zvětšení (Vlad Circus: Descend into Madness - recenze)

Klasické a pre niekoho archaické adventúry sa v prípade spojenia s atmosférou survival hororu snažia takmer vždy stáť na dvoch nohách a len výsledná kvalita celku rozhodne, či ide o nohy hlinené alebo nohy z oveľa pevnejšieho materiálu. V prípade Vlad Circus sa rozprávame o silnom vplyve príbehu idúceho ruka v ruke s hrateľnosťou. Scenár pojednáva o tajomstvami opradenom cirkuse z konca dvadsiatych rokov minulého storočia, ktorý sa v jeden nešťastný deň premenil na obrovský a úmyselne založený požiar. Jedným z preživších celej katastrofy bol Oliver Mills, ktorý v cirkuse pôsobil pôvodne ako klaun, a ktorý sa po rokoch strávených v izolácii vydáva na panstvo starého majiteľa cirkusu a čo je na tom celom najčudnejšie, pozval ho tam sám zakladateľ. Jeho cieľom je spojiť všetkých čo prežili požiar a skúsiť tak znova naštartovať stále po dyme páchnuci rodinný podnik. Ako už ale tušíte, rozhodne nepôjde o nejaké pohodové stretnutie bývalých kolegov, ba naopak sa všetko opäť zmení na vyložené peklo.

Labyrint plný hádaniek

Smutný klaun Oliver Mills, okrem toho, že musí čeliť návratu krutých spomienok, rovnako tak sa prostredníctvom vašich rúk a mozgu, snaží prepracovať cez päťdesiat rozumne poprepletaných puzzle v rámci obrovského sídla a priľahlého okolia. Pohyb sa realizuje v 2D izometrickom štýle a keďže je vonku permanentne tma a vila samotná bola postavená v osemnástom storočí, tak medzi najpoužívateľnejší predmet automaticky patrí petrolejová lampa. Jej opakované dopĺňanie petrolejom je asi najsilnejším survival elementom z celej hry a k tomu tu máme nemenej dôležitú formu akcie. Oliver sa postupom času dostane ku rôznym zbraniam, či už strelným alebo sečným a pomocou nich sa musí vysporiadať s útokmi dotieravých krýs alebo démonických tiel bez hlavy. Prvou indíciou naznačujúcou jedinečnosť Vlad Circus: Descend into Madness je fakt, že Oliver nemá bežný status energie a jediné čo mu stúpa alebo klesá je linka stresu. Ak dôjde k jej úplnému naplneniu, klaun upadne do mdlôb a zobudí sa na zdanlivo bezpečnom mieste.

Perfektná atmosféra

Riešenie puzzle častí síce nevykazuje žiadnu formu inovácie avšak rovnako tak je krásne poznať, že autori si na postupnosti kľúčovej interakcie dali skutočne záležať a ich cieľom bolo gradovať temnú atmosféru tiahnucu sa až do adrenalínového finále - behom šiestich hodín som mal možnosť rozmotať celé to scenáristické klbko a aj keď mňa pointa vyložene nešokovala a tak nejako som ju vytušil už v priebehu hrania, nebol som vôbec sklamaný. Nápomocným bol nádherný a poctivý pixelart s reálne znejúcou zvukovou kulisou a opäť sa ukázalo, že na navodenie strachu nie je nutné mať v talóne ohromujúcu 3D grafiku, ale stačí vám správne dávkované temno a intenzívne zvukové efekty. Postupné odhaľovanie skutočných dôvodov spálenia cirkusu je v prípade hry Vlad Circus: Descend into Madness vysoko návykové a keďže som hru testoval v Steam verzii cez ROG Ally, mohol som si to celé užívať vždy v posteli a v neskorých nočných hodinách. Jednoduchá ovládacia schéma a správne nastavené prvky reality (zadýchanie sa, dolievanie oleja do lampy, brúsenie tupej sekery, modlenie s cieľom zrazenia stresu) do seba pekne zapadajú.

Cirkus aký by ste nechceli navštíviť

Moje retro srdiečko plesá vždy keď sa na scéne objaví podarený a jasný dôkaz o relevantnosti point-and-click adventúr aj v súčasnej hernej ére. Vlad Circus: Descend into Madness je presne takým jasným a rukolapným dôkazom, ktorý vám môžem s plnou vážnosťou odporúčať - dobrou správou je, že mimo už spomínanej PC verzie je hra dostupná aj na všetkých ostatných platformách, či už zo starej alebo súčasnej generácie.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Blowfish Studios

Recenzovaná verze: PC / ROG Ally
80%