Minecraft Legends

Minecraft Legends - recenze
Minecraft Legends - recenze
11:35, 14.04.2023

Nebudem vám klamať – pôvodný Minecraft u mňa skončil vždy tým, že som si postavil chatrč z dreva a potom som nevedel, čo ďalej. V poslednej dobe sa ale s týmto fenoménom stretávam doma častejšie, nakoľko sa danej hre venuje môj sedem ročný syn, ktorý ma v hraní Minecraftu značne prekonal a keď sa dívam na to, čo všetko je vlastne v tomto svete možné, už nie som tak prekvapený, že sa jedná o fenomén našej doby.

Klik pro zvětšení (Minecraft Legends - recenze)

Preto, keď sa v našom redakčnom chate objavila správa o možnosti recenzovať Minecraft Legends, tak som síce chvíľu váhal, ale nakoniec som sa do toho predsa len pustil. Popravde, moje prvé dojmy neboli zrovna najpozitívnejšie a zopár krát som si povedal, prečo som sa do tohto titulu vôbec donútil? Nevzdal som to však a hre sa venoval aj napriek tomu, že prvé minúty neboli zrovna z tých najpríjemnejších herných zážitkov. Ovládač som dokonca aj pár krát predal synovi, ako odborníkovi a pýtal som sa ho na jeho názor. Po pár hodinách a v rámci viacerých dní sme dospeli k záveru, že Minecraft Legends je zábavnou videohrou, ktorú si užije mladší ale aj starší hráč a čo je na tom asi najlepšie, tak hra dokáže zabaviť aj človeka, ktorý nie je vyložene len fanúšik Minecraftu.

Aby som ale nerobil hneď závery a donútil vás čítať ďalej, povedzme si o diele Minecraft Legends trochu viac, pretože si to dozaista zaslúži. Hneď na začiatok je nutné povedať, že Minecraft Legend opúšťa koncept originálneho Minecraftu a po vzore Dungeons, kde sme si mali možnosť zahrať vlastne takú Diablovku zo sveta Minecraftu, teraz dostávame akýsi mix akčnej adventúry so stratégiou. Keďže som veľkým fanúšikom stratégií, hlavne tých real-time, tak som Minecraft Legends jedným okom sledoval už od jeho oznámenia. Od začiatku som mal jemné obavy o to, akým spôsobom sa budú ovládať jednotlivé jednotky a to hlavne z toho dôvodu, že tentokrát nemáte k dispozícií kurzor myši, ale ovládate priamo vybraného hrdinu, ktorým následne korigujete pohyb a interakciu ostatných jednotiek.

Tu by som sa zastavil a pred tým, než sa detailnejšie pozrieme na jednotlivé mechaniky hry, tak si povieme niečo o príbehu a celkovom zasadení hry. Minecraft Legends majú na svedomí veteráni zo štúdia Mojang Studios a Blackbird Interactive, takže sa dá povedať, že vlastne to najtvrdšie jadro Minecraft tímu. Hra je zasadená do sveta Minecraftu, takže v ňom stretnete všetky postavičky z celého univerza, od kostlivcov až po zombíkov, a kompletnú hranatú faunu, na ktorú ste už patrične zvyknutý. Ostatne, svet taktiež vyzerá veľmi podobne, čiže ako z pôvodného titulu Minecraft. Je tu ale jeden rozdiel a ten je v detailoch. Celý svet je farebnejší, jasnejší, ostrejší a celkovo živší, proste svet, ktorý chcete skúmať.

No a tento nádherný svet je zase ohrozený svetom Nether, z ktorého tento krát prichádzajú diabolský Piglini – jednoducho naštvané prasce, ktoré vyvolávajú pocit, akoby ste boli vo svete Pána Prsteňov a práve Piglini tam reprezentujú hordy Orkov. V hre sa zhostíte role veľkého hrdinu, ktorého si na začiatku vytvoríte a vašou úlohou, teda aspoň v časti kampane, je samozrejme vyhnať Piglinov zo sveta Overworld a zahnať ich späť tam odkiaľ prišli. Toto všetko sa deje na veľkej mape, ktorá je od začiatku otvorená a rozdelená do rôznych častí – prales, púšť, zima, ... tak, ako ste zvyknutý z klasického Minecraftu. Zápletka je teda v skutku jednoduchá a po krátkom úvodnom tutoriále, v ktorom vás hra naučí základné herné mechaniky je ďalší vývoj plne vo vašich rukách a sprevádzaný, samozrejme, príbehovými cut scénami, ktoré sú plne dabované a musím uznať, že aj pekne animované.

Tak, ako v klasickom Minecrafte, aj tu je jedným z hlavných pilierov ťažba surovín. Klasika – drevo, kameň, uhlie, železo a ďalšie základné suroviny, ktoré tentokrát neťažíte ručne, ale za pomoci akýchsi duchov, ktorým len určíte lokalitu a zadáte príkaz k ťažbe. Duchovia majú dve funkcie – modrí slúžia k zmieňovanej ťažbe surovín a žltý, ich prácou je stavba a rekonštrukcia budov.

Keď sme už načali tému stavania, ako v každej správnej stratégií, tak aj tu budujete. Či už sa jedná o opevnenie dedín alebo o konkrétne stavby produkujúce bojovníkov, ktorý vás budú sprevádzať v boji. Vadila mi však v tejto časti hlavne nepresnosť budovania opevnenia. Vzhľadom na to, že sa jedná o hru z pohľadu tretej osoby, prehľadnosť pri zámere umiestnenia stavby na presné miesto je trošku slabšia. Síce sa hra spomalí a obraz trochu oddiali, ale ani to nepomôže. Dúfam, že sa tento spôsob stavania zmení nejakým updatom a určite by som bol rád za nejaký pohľad z vrchu, ktorý by umožnil aby plánovanie stavieb bolo presnejšie. Ide síce o menší detail, ktorý nejak zásadne neovplyvňuje hrateľnosť, ale na druhú stranu som si chcel vybudovať pekne pôsobiace opevnenie a to nebolo s aktuálnym nastavením hry úplne možné.

No a teraz to najdôležitejšie a zároveň, minimálne za mňa, asi najslabšie miesto v celej hre Minecraft Legends. Boj a dobývanie piglinských základní. Sám disponujete mečom a rôznymi druhmi zvierat, na ktorých jazdíte. Zvieratá ovplyvňujú hlavne rýchlosť vášho pohybu, prípadne, výšku skoku. Meč, ktorým disponujete, slúži len na poškodenie piglinských jednotiek, bohužiaľ, nemá žiadny efekt na budovy alebo na prostredie (nejde s ním ťažiť suroviny, ako v originály). Na bojisku a pri dobývaní je vaše úloha skôr strategická, ako výkonná. Ovládate nejakú dobyvačnú budovu (napríklad delo), alebo chránite vaše jednotky, ktoré sa snažia zdolať nejakú budovu a samozrejme zadávate príkazy. No a tu nastáva absolútny chaos. Zadávanie príkazov je niečo, čo ma v tejto hre neskutočne iritovalo a jednalo sa o neprehľadný mix stáčania tlačidiel a chaosu. Vysvetlím.

Úplne na začiatku máte k dispozícií dvadsať jednotiek, ktoré si môžete vyrobiť – zloženie je síce na vás, ale odporúča sa mix jednotiek na blízko, na diaľku a prípadne nejakého mixu podporných jednotiek, kam spadá Healer. Všetky tieto jednotky je nutné označiť aby vás nasledovali, to samozrejme robia na výbornú a na sledujú vás do boja. Nad rámec dvadsiatich jednotiek môžete naverbovať do vašich služieb aj ďalšie jednotky, ktoré sú voľne dostupné vo svete, ide o zvieratá alebo niekoho z vašich spojencov. V tutoriáli vás hra zoznámi s viacerými funkciami tlačidla X, ktorým všetkých k sebe voláte, ale zároveň, prikazujete jednotkám zastavenie, takže vám chvíľku trvá spracovanie tohto základného príkazu. Následne máte možnosť jednotky posielať jedným stlačením Y na vybraný cieľ, problém je, že ten cieľ nevyberáte manuálne, ale v podstate vaše jednotky zaútočia na objekty v smere vášho pohľadu – pohľadu vašej hlavnej postavy. Tento spôsob som prakticky po pár minútach prestal absolútne využívať pretože jednotky behali všade možne, len nie tam kde som reálne potreboval. Druhým spôsobom je manuálne označenie cieľa, dokonca, aj s filtrom jednotiek, napríklad; jednotky na blízko pošlete na budovu, jednotky na diaľku necháte ostreľovať Piglinov. Toto znie moc dobre a aj to pomerne dobre funguje, problém však nastáva po akcií. Akonáhle jednotkám zadáte manuálny príkaz strácate nad nimi kontrolu, takže je znova nutné sa k jednotkám priblížiť a za pomoci X ich na novo označiť. Skutočne sa ten pocit frustrácie ťažko popisuje a to hlavne v bojovej vrave, kde je na mape pokojne aj sto jednotiek, desať budov a vy to všetko musíte nejako rozumne ukorigovať. Toto sa podľa môjho názoru moc nepodarilo a nepáčilo sa to ani synovi, ktorý absolútne nechápal, čo sa na bojisku vlastne deje.

Z vyššie popísaného dôvodu, aj keby som strašne chcel udeliť hre Minecraft Legends nejaké lepšie hodnotenie, musím hru bohužiaľ klasifikovať, ako jemne nadpriemernú, čo ma pomerne mrzí a to aj napriek pomerne zaujímavej kooperácií alebo dokonca, podarenému PVP módu. Dôležité však pre mňa je, ako sa hra samotná hrá a v tomto prípade sa v niektorých častiach hry skutočne nebavíme o tom najpríjemnejšom zážitku.

61%
Aj keby som hre moc chcel dať vyššie hodnotenie neprehľadný bojový systém to celé zráža dole

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Microsoft s.r.o.