MLB The Show 23

MLB The Show 23 - recenze
MLB The Show 23 - recenze
11:13, 03.04.2023

Svet je jedna veľká náhoda zložená z nekonečných nitiek našich životov, čo sa medzi sebou preplietajú ako tie slizké užovky a každým jedným zatočením, do akejkoľvek strany, prepisujú svoj osud do nových kontúr. Aktuálne som dočítal druhú knihu od známeho herného novinára Jasona Schreiera s názvom Press Reset (mimochodom, odporúčam aj jeho prvé dielo Krev, pot a pixely), kde bola krásne zdokumentovaná jedna z najväčších vývojárskych pohrôm spojených so štúdiom 38. Jeho šéf, Curt Schilling, mal veľký sen a bol bytostne presvedčený o tom, že dokáže vytvoriť videohru čo pokorí celosvetovo úspešnú MMO World of Warcraft. Na tom by samozrejme nebolo nič šialené, ostatne, veľa ľudí má rôzne nerealistické snové zážitky, avšak Curt Schilling mal niečo viac a to peniaze. Jednalo sa totižto o bývalého úspešného baseballového hráča, ktorý za svoju kariéru pozbieral toľko sošiek, že by ste si z nich dnes vedeli odliať delo. Curt však po skončení kariéry v MLB nešiel znudene hrať golf na Floridu, ale naopak sa vybral za svojím snom o pokorení WoW - a výsledok? Prišiel o viac ako 50 miliónov dolárov, boli naňho podané žaloby, dodnes je v sociálnom vnímaní niečo ako vyvrheľ a WoW samozrejme nepokoril. Keď som si pripravoval podklady ohľadom recenzovania nového ročníku hernej simulácie baseballu, tak nejako sa mi asociácia s Curtom automaticky vynárala pred očami, veď minulý ročník boľ pre skalných fanúšikov tejto série ekvivalentom katastrofálneho hospodárenia štúdia 38 a nádej na nápravu v podaní San Diego Studio a produkcie SONY bola o to viac slabšia, keď si uvedomíte, že niekoľko posledných ročníkov sa daná IP krútila vyložene len okolo aktualizovania štatistík a slabého zlepšovania audiovizuálnej stránky. Cez to všetko som sa pustil do novej sezóny MLB s veľkou dávkou entuziazmu, ostatne, ja osobne som si predchádzajúce časti vlastne užil a rovnaký zážitok som očakával aj od tejto novinky. Aké však bolo moje prekvapenie, keď som začal odkrívať obsah v MLB The Show 23, to si neviete ani predstaviť. Skúsim vám to však teraz nejako rozumne zosumarizovať.

Ten mľaskavý zvuk

Klik pro zvětšení (MLB The Show 23 - recenze)

So športovými sériami vo svete interaktívnej zábavy je vždy veľký problém, špeciálne ak sa vydavatelia snažia svoje hry púšťať von v pravidelnom intervale - rok na vývoj niečoho prelomového je jasná utópia. Preto všetko často skĺzne do už spomínaného aktualizovania štatistík, malých grafických úprav a čo je často najhoršie, redukcie modusov s ktorými skalný koncový zákazník súhlasí len sporadicky. U MLB The Show 23 však môžem bez akéhokoľvek preháňania hovoriť o jasnom progrese, ktorý si táto, špeciálne v zámorí, populárna značka dozaista zaslúži. Začnem trocha netradične obrovským skokom v grafickej a technickej stránke celkovo. Po novom sa môžeme naozaj rozprávať o next-gen vizuále, ktorý disponuje tým efektom reálnych spodobnení so skutočnou MLB. Stačí sa zadívať na obrazovky kvalitných TV prijímačov a razom sa onen mľaskavý zvuk, čím odkazujem aj na progres v audio kvalite, začne javiť ako keby ste si práve pustili reálny zápas na nejakom športovom kanále. Zarazíte sa až v momente, keď sa na odpale nič nedeje a ten rozmaznaný športovec, čo ročne berie viac dolárov než činí rozpočet prosperujúcej africkej krajiny, tam len tak postáva a búcha si pálkou o tenisky. Ostrosť a vernosť textúr ide ruka v ruke s nádherným svetlom a akokoľvek sa ani náhodou nepasujem za nejakého rýdzeho videoherného znalca série MLB (aktívne som recenzoval minulé dve sezóny a v minulosti sporadicky narazil na pár starších dielov), animácie a špeciálne možnosti interakcie pri odpale a nadhadzovaní, mi doslova vyrazili dych. Schválne som si pustil súbežne aj minulý ročník série a ten progres bol jednoducho vidieť na prvé mľasknutie.

Ako realita

Osobne si myslím, ale neberte to teraz tak, že mám túto domnienku nejakým spôsobom založenú na vlastnom insider poznatku, že San Diego Studio jednoducho minulý ročník zámerne pri vývoji zarezalo, aby mali dostatok času na prípravu noviniek pre ročník 2023. Preto je nová "šou" tak prepracovaným dielom a hlavne s minimálnou dávkou problémov (iste, nejaké tú sú ale o tom ešte bude reč). Po preskúmaní internej fyziky osobne nevidím rozdiel medzi hrou a realitou, čo sa dá krásne demonštrovať na cielenej snahe odpaľovať v celom rozsahu takzvanej zornej platne (to je ten štvorec čo vníma hráč pri čakaní na hod súpera). Za predpokladu, že máte na odpale skutočný talent, čiže hráča s hviezdnymi štatistikami, dokážete zareagovať na dráhu letu loptičky v krásne prirodzenom a intuitívnom švihu (novinkou je jeho spätná väzba, kedy vám hra po úspechu/neúspechu jasne povie, prečo sa pri odpale dialo to čo sa dialo) a to isté platí aj pri realizácii hodu z druhej strany. Hráč má v ponuke pestrú paletu možností ovládania a s tým spojeného uvedenia loptičky do akcie - môžete si nastaviť alebo zvoliť naozaj z veľkého zoznamu interakcií. V momente kedy budete chcieť naplno preniknúť do tajov hodov a odpaľovania, prepadnete čaru MLB The Show 23 a budete doslova zaháčkovaný. Osobne síce preferujem americký futbal, avšak pestré taktické možností hrania baseballu sú mi rovnako blízke. Cez to všetko, že koncept nového MLB je striktne založený na štatistikách, prístupnosť pre nováčikov je, aj vďaka spomínanému ovládaniu, rovnako vysoká a keby ste posadili úplného začiatočníka pred predmetnú hru a dali mu krátku lekciu z pravidiel baseballu, dokázal by sa začať baviť už behom prvých smien. Akonáhle ste v tom naplno, použijem znova to slovo "zaháčkovať", rozumnou voľbou je modus Road to The Show. Na jeho začiatku si vytvoríte vlastného športovca a postupne sa s ním môžete presekať od najnižšej ligy až do svetovej extra triedy. Editor je dostatočne pestrý a dokonca je možné pomocou aplikácie v telefóne naskenovať svoju vlastnú tvár a preniesť ju do virtuálnej podoby

Kartičky všade kam sa pozrieš

Veľkou novinkou a premiérou je integrácia spolupráce s múzeom Negro Leagues. Vďaka tejto intervencii historických podkladov máte možnosť zahrať si za osmičku ikonických športovcov fungujúcich v časoch rasovej segregácie, ktorú v spojení s vyššie uvedenou a zábavnou hrateľnosťou prevediete cez viac než sedemdesiat interaktívnych epizód. Akokoľvek by ste predmetnú novinku chceli vytesniť na okraj, odporúčam ju minimálne vyskúšať, keďže osvetľuje nie zrovna ideálne časy histórie v zámorí a dodáva celej hre edukačný charakter. Celý gameplay funguje na báze hrania historicky presných zápasov, kedy konkrétny športovec čelil nie len očakávanému tlaku súperov, ale súčasne bojoval za svoju rasu. Celý režim disponuje reálnou zvukovou stopou komentátorov v tej dobe, avšak celkový dojem výrazne kazí nedotiahnutie tohto nápadu - scéna a ruch okolia sú nanešťastie z modernej doby a so zvyškom sa tak nejako neustále bijú (skladby aké sú počuť v modernom režime sú aj v Negro Leagues a to je zásadný nedostatok). Ďalším problémom je nemožnosť importovania údajov a štatistík z minulých častí, čo sme tak nejako automaticky očakávali, avšak nedostali. Pre hráčov čo v Dimond Dynasty režime nechali stovky hodín a pozbierali viac EXP bodov než toleruje zdravý rozum, je tento nedostatok isto veľkou ranou a nejako mu tak úplne z koncepčného hľadiska nerozumiem. Apropo, spomínate si na možnosť vytvárania štadiónov v ročníku 22? Strávili ste u neho dostatok času a chceli by ste si svoje výtvory teraz preniesť do ročníku 23? Máte smolu, autori nič takéto neponúkajú. Aby som bol však fér, tak mne osobne vytváranie štadiónov po čase prišlo nudné a preto mňa absencia prenosu nijako netrápi, ba by sa dalo povedať, že ju vítam - to je však silno subjektívny komentár.

Hráči na PC majú zase smolu, keďže MLB The Show 23 ich pekne obišlo, avšak konzoly v tomto smere môžu oslavovať. Pripomínam, že testovanie prebehlo na platforme PlayStation 5 a nemám preto tušenia, ako na tom po technickej stránke sú zvyšné mašinky. Tak či onak, nový ročník napravil všeobecné problémy z toho staršieho a prináša niekoľko zásadných noviniek. Hneď po možnosti preniesť svoju tvár priamo do hry a prežiť tak režim kariéry s úplne iným pocitom, tu máme vďaka Negro Leagues priam edukačný prvok plný interakcie. Vylepšenie vizuálnej stránky a rovnako tak priblíženie realite pomocou prepracovanejších gameplay možností, to všetko dotvára krásny pocit z hrania nového baseballu od SONY, ktorý by si fanúšikovia rozhodne nemali nechať ujsť. Škoda len tej spomínanej absencie prenosu dát z minulého ročníku.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Sony Czech.

95%
Podarený návrat s nečakaným presahom do edukačnej sféry