Train Life: A Railway Simulator

Train Life: A Railway Simulator - recenze
12:00, 31.03.2023

V dnešní recenzi se podíváme na vláčky, a to ne jen tak ledajaké. Toužili jste někdy po tom stát se mašinfírou i šéfem společnosti v jedné osobě? Pakliže vaše odpověď zní ano, měli byste zaměřit svoji pozornost na titul Train Life: A Railway Simulator, který zavítal po svém debutu na velkých konzolích a PC i na Nintendo Switch. A jak se na této platformě vlastně hraje? To se již dozvíte na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (Train Life: A Railway Simulator - recenze)

Na pohodu...

Hned na začátku bych rád uklidnil všechny "vláčkaře", děsící se složitého ovládání a funkcí simulátoru jako takových a mohu jednoznačně potvrdit, že Train Life: A Railway Simulator v této oblasti tlačí na pilu mnohem méně než jeho konkurenti. Přestože je vám totiž dán do vínku solidní počet různorodých lokomotiv, všechny dohromady sdílí stejné ovládání, takže ať již sednete do jakéhokoliv vlaku, vždy jej budete ovládat stejným způsobem. To znamená, odbrzdit vlak a poté již pouze úpravou plynu či brzd udržovat vaši soupravu v požadovaném tempu. Oproti klasickým hardcore simulátorům si bohatě vystačíte se základními tlačítky na ovladači, což rozhodně přispívá k přístupnosti napříč generacemi.

S mladým pánem na šichtu

Titul Train Life: A Railway Simulator si tak mohl řádně užít i náš mladší syn, kterému po předání instrukcí ohledně základních ovládacích prvků již nic nebránilo v poměrně plynulém rozjezdu a absolvování úvodního tutoriálu, který svým rozsahem zdatně konkuruje polovině hratelné doby běžných menších her. Na samém počátku hry je však nutno počítat s určitou mírou rozvahy, kterou uplatníte především při volbě vaší společnosti, počátečního bodu vaší cesty k úspěchu a již vám nic nebrání vrhnout se do pořádného vlakového byznysu. K dispozici jsou vám již od počátku všelijaké zakázky, po jejichž splnění jste jaksepatří odměněni. Pravdou je, že v tomto momentu jsem byl hrou lehce "přečůrán" a pouhé naložení pasažérů na předem dané koleji, ač pekelně dobře zorientován v ovládání, bylo téměř nadlidský úkol. I z tohoto důvodu, kdy mapa ukazuje výhybky vcelku sporadicky, bych doporučil mladším hráčům obrátit se na své herní mentory pro pomoc, jelikož tato pasáž by mohla řadu z nich odradit.

Jen nevykolejit

Jakmile však pochopíte principy navigace a přehazování výhybek, díky kterým se dostanete na tu správnou kolej, začíná ta správná zábava. Není vůbec od věci vrhnout se do zakázky, která zahrnuje na své cestě klidně i půl Evropy, naši kotlinu nevyjímaje. Samozřejmě, na jednotlivých trasách je nutno dbát instrukcí stran semaforů a doporučení, nicméně po několika úspěšných jízdách, splacení pokut a vygenerování určitého zisku začnete nabývat pocitu, že byste rádi nebyli sami. I to je v titulu Train Life: A Railway Simulator možné a můžete si tak najímat další strojvůdce, kteří budou vámi zakoupené mašiny obsluhovat. Jasně, nejedná se o zrovna levnou záležitost, nicméně pro generování zisku rozhodně nedoporučuji vše nechávat pouze na vašich bedrech.

Prachy se musí točit

Poté, co pořádně rozjedete váš byznys, se vám otevřou možnosti nákupů nových vlakových souprav či samotných lokomotiv, jejichž obsluha či přiřazení pracovním kolegům generují další a další zisk. Rozhodně doporučuji podrobně zanalyzovat herní svět a poté se rozhodnout, které suroviny, potažmo cestující, budete vozit odkud a kam. Jakmile jednotlivá města díky vaší dopravní péči začnou prosperovat, byl by hřích nevyužít jejich štědrosti a vozit tak nadále "náklady" přímo jejich směrem. Pakliže by vás otevřená svobodná hra již omrzela, můžete se kromě ní vrhnout i do jednotlivých předpřipravených scénářů, kterých také není zrovna zanedbatelné množství.

Volnost dle libosti

Ve více než dvaceti těchto misích se tak můžete zabývat jednak řízením různorodých lokomotiv a také všech myslitelných nákladů, které mají často v pozdějších fázích tendenci putovat přes téměř celou herní mapu. Na druhou stranu se zde však nachází i některé kratší, díky kterým si poměrně rychle můžete přijít k porci zkušenostních bodů, pakliže ovšem vše budete stíhat včas. Jedná se tedy o příjemně strávené chvíle, které poslouží jednak jako dovysvětlení herních mechanik a také vás jistým způsobem vedou samotným herním průběhem. Na svých cestách se tak budete moci setkat s pokutami za překročení rychlosti či neuposlechnutí příkazů daných semafory nebo v těch horších situacích i s vykolejením vaší soupravy. V těchto případech se ovšem opět přihlásí ke slovu přístupnost hry, a tak namísto nutného opakování celého scénáře je například možné "teleportovat" se před okamžik nehody a pokusit se jí zabránit.

Na cesty ideál

Co se týče grafické stránky hry, musím říci, že i na Switchi se hra hýbe velice solidně a i když se nejedná o žádný extra zážitek, co by vás měl vystřelit z bot, stále jde o pohlednou hru z vlakového prostředí. Na svých cestách také narazíte na povědomé stavby či okolní rysy, které jasně indikují, v jaké části Evropy se zrovna nacházíte, což je také rozhodně fajn i přes to, že mnohokrát nesedí drobné detaily a podobně. Slušně jsou zpracovány i efekty počasí a denní doby, tak nemůžete říci, že na stejném místě lze vždy zažít pouze totožnou situaci. Ozvučení se mi při hraní také hodně líbilo, což může být lehce subjektivní, jelikož mám vlaky zkrátka rád a audio stránka se dle mého opravdu povedla.

Nebojte se toho

Na závěr bych dodal, že ač se tedy nejedná o ten nejpřísnější videoherní zážitek pro otrlé mašinfíry, osobně oceňuji přístupnost celého titulu, díky které se může do hry zkusit ponořit i běžný hráč, kterého nezavalí kvanta kombinací na ovladači a může si tak zahrát vláčky, inu, třeba právě ve vlaku, díky přenosnému handheldu. Odborníkům na tuto oblast dopravy bych poté patrně doporučil spíše poohlédnout se po některém z dílů série Train Simulator, které pravděpodobně jejich choutky dokáží ukojit ještě mnohem více. Na druhou stranu, ten si však na cestách nezahrají. Neváhejte se tedy ponořit do role šéfa vlakové společnosti a zkuste vybudovat impérium větší než České dráhy. Stojí to za to.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Playman

80%
Solidně zpracovaná vlaková simulace na cesty, která je navíc díky zjednodušenému ovládání přístupná téměř komukoliv.