Someday You'll Return (PS5)

Someday You'll Return (PS5) - recenze
Someday You'll Return (PS5) - recenze
12:44, 22.03.2023

Naskytla sa mi príležitosť recenzovať titul Someday You'll Return. Hra ma zaujala už pred rokmi, kde som na rôznych akciách stretával pána Jána Kavana s jeho kolegom Lukášom Medekom. Obvykle sedeli pri počítači, nad nimi bolo logo CBE Software a pôsobili pomerne nenápadne. Samozrejme keď to šlo tak som sa zastavil a nechal si ukázať na čom aktuálne pracujú. Prvé čo ma zaujalo bol vizuál, ktorý sa mi veľmi páčil a situovanie príbehu do moravských lesov mi učarovalo zo všetkého najviac. Aj napriek tomuto učarovaniu, som nedokázal vstrebať fakt, že sa jedná o hororovú adventúru, čo nepatrí medzi moje obľúbené žánre a preto som PC verziu (aj vzhľadom na fakt, že som primárne zameraný na konzole) vynechal. Od roku 2020 a od vydania hry na PC uplynul nejaký čas a tak sme si všetci mysleli, že hra už svoje lepšie časy zažila a že dynamické duo (trio?) aktuálne pracuje na niečom novom.

Všetci sme sa plietli, hra po dlhšej odmlke vychádza pre konzole v podobe Director's Cut a prináša mnohé vylepšenia a fakt, že hru vydá nielen sám vývojár ale predovšetkým renomovaný vydavateľ Bohemia Interactive, čo aspoň pre mňa bolo obrovským prekvapením pretože som myslel, že Bohemka s vydávaním hier skončila. Vyzerá to ale tak, že kde je motivácia a zapálenosť tam je aj vôľa a verím, že Bohemia Interactive s vydávaním hier nekončí a podporí práve tieto menšie štúdia svojimi financiami a hlavne skúsenosťami.

Teraz sa ale vráťme k samotnému projektu. Psychologický horor Someday You'll Return sa odohráva v nám známom prostredí a teda v skutočných reáliách moravských lesov. Zhostíte sa tu role Daniela, ktorý sa vydáva po stopách GPS signálu za svojou dcérou Stellou, ktorá opustila školu a jej telefónny signál zamieril práve do lesov. Ako ustrašený otec, samozrejme, bezhlavo nasledujete predmetný signál aby ste v zapätí zistili, že tu niečo nesedí a pohltí vás temnota. Hľadanie dcéry a boj o život môže začať.

Klik pro zvětšení (Someday You'll Return (PS5) - recenze)

Všetko začína nevinne, v krásnom lese, medzi skalami, kde nasledujete navigáciu a držíte sa turistických značiek za pomoci mechaník, dobre známych z iných adventúr, prekonávate jednotlivé prekážky. Hádanky sa odohrávajú vo vašom inventári, do ktorého samozrejme musíte prieskumom prostredia nájsť potrebné predmety a následne ich dôkladne preskúmať pod lupou. Jeden príklad za všetky – nájdete baterku, samozrejme, nesvieti, takže ju v inventári poriadne preskúmate, zistíte že sa dá otvoriť, vyberiete z nej staré, nefunkčné batérie. Pri následnom prieskume narazíte na rádio, ktoré hrá aj bez pripojenia do zásuvky. Takže by vám malo cvaknúť, že rádio by malo asi bežať na baterky. Rádio v inventári poriadne preskúmate, zistíte, že sa dá zapnúť, vypnúť, ladiť stanice, zvyšovať hlasitosť ale na zadnej časti narazíte na otvor, v ktorom sú potrebné batérie. Aby to nebolo tak jednoduché tak otvor je chránený krížovou matičkou, takže použijete nožík a matičku odstránite, následne už stačí len vybrať batérie, vložiť ich do baterky a hotovo. Samozrejme toto bol len jeden z mnohých príkladov interakcií, ktoré vás v tomto diele čakajú.

Musím povedať, že celkovo na mňa predmetná časť hry pôsobila veľmi dobre a bavila ma, trošku horšie je spracované ovládanie a pohyb po jednotlivých častiach inventára, niekomu sa to môže zdať ako blbosť, niekto si na to hneď zvykne, ale moje neposlušné prsty neustále blúdili medzi pravou a ľavou páčkou a niekedy aj medzi D-padom. Jednoducho som mal občas pocit, že ovládanie nemám moc pod kontrolou, že sa na neho musím až neprirodzene sústrediť a že si, občas, zlomím prsty.

V určitej fázy hry na vás začne prostredie vyvíjať rôzne tlaky, či už psychické alebo fyzické k eliminácií týchto tlakov je do hry zakomponované varenie rôznych odvarov a zbieranie liečivých rastlín a húb. K dispozícií máte herbár, ktorý vám ukáže, aké jednotlivé rastliny sa dajú zbierať a za pomoci špeciálneho módu sa vám na obrazovke zobrazia jednotlivé rastliny, ktoré môžete následne utrhnúť a pridať do svojho inventára. Ako postupujete hrou, objavujete nové a nové recepty na jednotlivé elixíry. Čo by to bolo za bylinárstvo, ak by ste samotné elixíry sami nevarili?!

V tejto hre elixíry samozrejme sami varíte a celkom ich môžete mať v inventári šesť. Niektoré vám schopnosti vylepšia permanentne, niektoré dočasne – na určitý čas a niektoré sú na určitý počet použití. To čo je ale mimoriadne zábavné je samotné varenie elixíru. Samozrejme, varenie trpí už zmieňovaným neduhom pohybu po inventári, ale nie je to nič zásadné a verím tomu, že pri troche sústredenia si varenie elixírov užijete minimálne tak, ako som si túto časť hry užil ja.

Pri varení elixírov používate tieto základné nástroje – nožík, drvičku, kotlík a samozrejme, toľko potrebný herbár, v ktorom máte uložené jednotlivé rastliny a ich komponenty. Každá rastlina sa skladá z kvetu, listov, koreňa a následne z čiastočne spracovaných komponentov, ako je napríklad drvený koreň. Následne je nutné dodržiavať presný postup receptu a do kotlíka pridávať ingrediencie len v súlade s receptom, v opačnom prípade o všetky ingrediencie prídete a produkt budete musieť vyhodiť a pochopiteľne stratíte všetky použité ingrediencie.

Hlavným pilierom hrateľnosti je ale samotný prieskum, narazíte na rôzne nepovinné lokácie, QR kódy, ktoré vás odkážu na Mapy.cz a ukážu vám reálne miesto, taktiež hra oplýva množstvom zberateľských predmetov, ktoré je možné nájsť po celom svete. Či už sú to drevené skautské odznaky, alebo obaly od bonbónov, ktoré odkazujú na potrebu chovať sa v lese slušne a nevyhadzovať odpad do prírody, každý si príde na svoje a skúmanie prírody ma bavilo. Hlavne s kvalitným headsetom máte skutočne pocit, že sa prechádzate po lese a tak vám hľadanie všetkých možných zberateľských kúskov nepríde nejak zvlášť otravné, aj keď sa, samozrejme, jedná o činnosť absolútne dobrovoľnú.

Keď som sa do Someday You'll Return pustil, chcel som strašne moc tento špecifický projekt k niečomu prirovnať a vzhľadom na to, že nie som úplne milovníkom tohto žánru, bolo to pre mňa komplikované. Po pár hodinách hry som si ale uvedomil, že určitá inšpirácia tu je a to famóznym Silent Hillom. Musím ale jedným dychom dodať, že inspiráciu fanúšikovia rozpoznajú, ale, nebude im nejak zásadne vadiť, skôr naopak, všetko pôsobí originálne a ak by titul niesol názov Silend Hill: Someday You'll Return hráči by podľa mňa titul prijali, ako súčasť univerza. To som si ale trošku zafabuloval, to podstatné, čo sa vám snažím touto špekuláciou povedať je, že hra je skutočne podarená, tajomná, v určitých častiach dosť nechutná a splňuje všetky parametre Silent Hill série.

Keď sme u tej nechutnosti, samozrejme ste asi nečakali, že sa budete prechádzať po moravských lesoch a hrabať sa v rádiu. Pomerne a v pravidelných intervaloch sa dostávate do akéhosi tranzu, kde neviete čo je skutočné a čo naopak nie. Celý svet okolo vás zaplaví temnota a všetko sa mení na železo a betón no a samozrejme hromady zhnitého mäsa, ktoré sa rado hýbe a ide vám po krku. Tieto časti sú najdesivejšie a pre mňa to boli vždy chvíle stresu a napätia, ale zároveň, pre mňa súčasť veľkej frustrácie a ak som nechcel hru oklamať, musel som sa týmito časťami prebojovať a pretrpieť ich.

V tejto časti od určitej chvíle hry stretávate nepriateľov, ktorým samozrejme nemôžete nejak ublížiť a preto je hlavnou zbraňou vaša neviditeľnosť. Hra je dosť založená na blúdení a určitej klaustrofóbii, keď do toho pričítate fakt, že les za zmení na železo-betónovú džungľu a ešte vás do toho naháňajú temné bytosti, je to veľmi nepríjemná kombinácia, na druhú stranu verím tomu, že sa medzi nami nájdu hráči, ktorý ocenia práve toto.

Po technickej stránke by som hre asi nevytkol nič zásadného, samozrejme, počas hry stretnete viacero postáv, ktoré akosi už dnes nesplňujú dnešné normy. Je ale toto opodstatnená kritika? Jedna vec, ktorá hovorí absolútne za všetko je fakt, že na hre pracovali dvaja nadšenci a ku koncu vývoja sa k nim pridal tretí, aktuálnu Director's Cut záležitosť vylepšovalo zopár ľudí z Bohemia Interactive a to je všetko. Za mňa menšie technické nedostatky sú absolútne minoritnou záležitosťou, ktorú do kritiky takéhoto titulu nezahrniem. Po celú dobu som pomerne značne porovnával titul s Kingdom Come. V záujme profesionality sa zdržím rôznych komentárov a nejakého zásadnejšieho porovnávania, ale, ak by hra Kigdome Come bežala aspoň z časti tak, ako beží Someday You'll Return, určite by som sa ku Kingdome Come na konzole rád vrátil.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Bohemia Interactive

85%
Na rovinu! Do hry Someday You'll Return sa mi moc nechcelo. Bol som samozrejme nadšený, že hra žije a dostáva sa na konzole, ale žánrovo sa ja a hra moc nemusíme. Po dohraní však musím konštatovať, že cena za ktorú sa hra predáva je smiešna a preto okamžite bežte a kupujte! Nie len, že prežijete úžasný zážitok, ale aj podporíte nadšené duo (trio) vývojárov, ktorí ešte stále robia hry srdcom.