Pharaoh: A New Era

Pharaoh: A New Era - recenze
Pharaoh: A New Era - recenze
10:20, 21.03.2023

Vždy keď niekde zaznie zmienka o pyramídach a faraónoch, okamžite sa mi vybaví v hlave spomienka na jednu z ranných epizód anglického seriálu Red Dwarf. Aby som vás dostal do nálady, neodpustím si krátku citáciu medzi dvoma postavami, kde sa Rimmer pýta svojho kolegu; "Myslím třeba pyramidy. Jak mohli přemístit ty masivní kamenné kvádry bez pomoci moderní techniky?" a ten mu odpovedá pomerne jasne; "Měli masivní biče, Rimmere. Masivní biče!". Neviem si sám predstaviť aké to asi pre bežného človeka bolo, žiť v Egypte za čias tých povýšeneckých kreatúr v bielych obväzoch, čo na podporu svojej márnivosti potrebovali stavať monumenty týčiace sa až ku oblakom - muselo to byť pre veľkú časť obyvateľstva viac ako náročné. Atmosféru rozpáleného pieskovca a všetkých tých, dnes už polorozpadnutých architektonických skvostov, nám pred viac ako dvoma dekádami čiastočne naznačovala aj kultová stratégia Pharaoh, ktorú toho času na PC vytvorilo dnes už neexistujúce štúdio Impressions Games. A dnes, máme možnosť, si túto videohru pripomenúť vďaka remake podobe s podtitulom A New Era, ktorú zastrešilo francúzske štúdio Dotemu. Stojí daný projekt však skutočne na dostatočne pevných nohách, alebo sa metaforicky jedná o sfingu čo pod náporom vetra nevydrží stáť ani pár hodín? Na to sa vám pokúsim dať odpoveď v nasledujúcom texte.

Kvapkou vody to celé začína

Klik pro zvětšení (Pharaoh: A New Era - recenze)

Pharaoh: A New Era, ak už nič iné, dodržuje konceptuálne zaradenie pod hlavičku nenáročnej budovateľskej stratégie. Jej veľkým prínosom je pochopiteľne historický podtón prebratia kontroly nad tou či onou dynastiou, avšak gro hrateľnosti ostáva nemenné. Akonáhle spustíte kampaň, je nutné začať takzvane od nuly. Voda v podobe hnacieho motora bežných ľudí začne automaticky meniť prašnú púšť na čiastočne úrodnú zem a ešte než si zvyknete na ten nepomer medzi žltým pieskom a hnedými chatrčami, razom sa okolo začne zelenať prvá úroda. Všetko tu v zmysle budovania ide ruka v ruke, ostatne tak ako priame napojenie na šťastné či naopak nespokojné obyvateľstvo. Čím dlhšie si svoju civilizáciu budete pestovať a tlačiť ju ku lepším a lepším zajtrajškom o to skôr zistíte, že materiálne výhody sú akcelerátorom pre celoplošnú nespokojnosť - s jedlom totižto rastie chuť, ako sa hovorí, a ak už raz vaši poddaný ochutnajú čo i len trocha toho luxusu, zvyknú si naň a budú ho vyžadovať dennodenne. Úlohou hráča je však sledovať potreby všetkých a k tomu sa viaže automaticky ekonomický aspekt, keďže peňazí nie je nikdy dosť, zvlášť ak okrem kŕmenia hlavných krkov, ošetrovania, zabezpečenia zábavy a vzdelanosti, musíte súčasne stíhať uspokojovať aj všetkých tých bohov tam hore nad vami a stavať im luxusné chrámy a iné zbytočnosti.

Jednou nohou v sarkofágu

Aj keď som vyššie koncept označil za nenáročnú budovateľskú stratégiu, pointou tohto tvrdenia nebola ani tak nízka úroveň problémov, ktoré v hre môžete zažiť, ale skôr rýchle odhalenie postupu ako si zabezpečiť výhru pomocou niekoľkých jasne daných krokov. Čo si budeme hovoriť, strategické hry na sklonku tisícročia štandardne neoplývali nejakou prehnanou komplexnosťou (česť výnimkám) a niekedy tak stačilo absolvovať pár hodín z kampane a už ste zhruba vedeli odhadnúť, ako nad celým tým systémom vyhrať skôr než prídu problémy. Nanešťastie pre hráčov, je remake diela Pharaoh možno až prehnane utopený v minulosti a neponúka nič viac než prvok balansovania na hranici medzi hlavnými potrebami všetkých vrstiev obyvateľstva. Alfou a omegou je tu zabezpečenie dobre fungujúceho obchodu a to na všetkých úrovniach. Akonáhle zlyhá infraštruktúra, respektíve akonáhle vytiahnete jeden dielik z tej obrovskej pyramídy, tak tá sa s rachotom zrúti k zemi. Toto všetko by samozrejme nemuselo byť nijako kontraproduktívne, ak by sa do gameplay podoby neustále nemiešal efekt náhody prepojený s technickými problémami hry samotnej. Úprimne, takto zle vyladenú budovateľskú stratégiu som nerecenzoval už niekoľko rokov a ak by sa jednalo o nejaký indie projekt, tak nad tým celým mávnem dokonale opálenou rukou, avšak tu jednoducho smrdí chuť zarobiť a príliš sa nenarobiť.

Umelá inteligencia stvára psie kusy

V ideálnom prípade vás efekt náhody nezrazí na kolená skôr než si vybudujete dostatočný náskok pred problémami, avšak neraz sa mi počas hrania stávalo, že som bol nezmyselne potrestaný viackrát v rade a to aj vďaka nedotiahnutej umelej inteligencii. Motiváciou je pochopiteľne vybudovať najväčšiu egyptskú civilizáciu plnú monumentálnych stavieb s patričnou pestrosťou a musím priznať, že ak vás koncept nejaký čas prehnane nepokutuje za vlastnú nedokonalosť, dá sa z tej neúrodnej zeme vyčarovať krásne pestré dioráma plné chodiacich a dobre nasýtených žalúdkov. Áno, s Pharaoh: A New Era môžete stráviť príjemný deň, ale rovnako tak to celé môžete odinštalovať už po pár hodinách. Technické problémy sú tu poznať na každom kroku a vyššie spomínaná AI nie je ten najväčší problém. Zasekávanie, nefunkčné stavanie, nelogický pohyb po trasách, nefunkčný obchod - toto, ale aj mnohé ďalšie prvky hrateľnosti sa vedia vyskytnúť nezávisle na sebe a vlastne v danom momente ani neviete odhadnúť, či ide o problém vyvolaný vašou zlou vládou, alebo o problémy hry samotnej. A toto je najväčšia trieska vrazená rovno pod necht všetkých milovníkov pôvodného spracovania, keďže od viac ako dvadsať rokov starej hry, kde slovo "remake" reprezentuje maximálne tak vyleštená a ostrejšie ladená grafika, jednoducho očakávate viacej. Autori z nejakého podivného dôvodu odstránili minimapu čím vás nútia behať hore dole ako takého trúda. Nechápem prečo z hry naopak nevyhodili jej pôvodne najhoršie spracovaný prvok, súboje, ale miesto toho odrezali nad nimi akúkoľvek kontrolu a teraz už hráč nemá ako reagovať na prípadné ohrozenie a len sleduje čo spraví umelá inteligencia a ako to celé vyhodnotí pod efektom náhody.

Takto sa to nerobí

Nech sa na mňa Dotemu nehnevá, avšak tento návrat do minulosti sa im vôbec nepodaril. Zásah do obsahu je z ich strany kontraproduktívny a súboje sú teraz ešte horšie spracované než v pôvodnej podobe. Pýtam sa preto; ako dlho Pharaoh: A New Era niekto reálne testoval? Podľa mňa minimálne a ak testy a výstupnú kontrolu robila externá firma, mala by Dotemu vrátiť peniaze za zle odvedenú prácu.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Dotemu

50%
Nedokončený remake