The Scars Above

The Scars Above - recenze
The Scars Above - recenze
10:01, 02.03.2023

Akčných hier zdanlivo pripomínajúcich už dva roky starý hit Returnal sa nám v poslednej dobe na scéne vyrojilo hneď niekoľko. V prípade diela s názvom The Scars Above, ktoré zastrešuje známe vydavateľstvo Prime Matter (Koch Media), je však dané spodobnenie predsa len trocha komplexnejšie. Jednak som sám mal možnosť čiastočne mapovať vývoj tejto vesmírnej sci-fi a potom, The Scars Above nie je primárne roguelike, akokoľvek by sa to na prvý dojem mohlo zdať. Poďme si teda spoločne rozobrať jednotlivé aspekty predmetnej novinky, ktorá nedávno dorazila na stolné počítače a staré lomeno nové konzoly.

Z každého rožku trošku

Klik pro zvětšení (The Scars Above - recenze)

Ústrednou hrdinkou je slečna menom Kate Ward, ktorá sa ocitá na záhadnej extrasolárnej planéte po tom, čo jej celý tým výskumníkov (SCAR) pohltila mimozemská štruktúra nazvaná Metahedron. Tá sa svojho času dovalila na obežnú dráhu planéty zem a v momente kedy ju ľudstvo skúsilo preskúmať a kontaktovať práve prostredníctvom tímu SCAR, jej energia spôsobila vyššie spomínané precitnutie v inej časti galaxie. Tím doktorky Kate je preč, jej komunikácia so zemou detto a jediné čo má samotná vedkyňa k dispozícii sú útržkovité informácie v podobe rôznych audio denníkov naznačujúcich niečo zhnité v štáte Dánskom, ak to tak môžem metaforicky zaobaliť. Tak či onak, úvod a práve atmosférou dobre podporené denníky posádky, ktoré Kate študuje, je v rámci dejovej linky vôbec to najlepšie, čo táto akčná adventúra ponúka. Akonáhle totižto začnete hlbšie študovať príbeh a súčasne poznávať aj jeho hlavné postavy, vrátane samotnej Kate, uvedomíte si, že ide o nesmierne hlúpo spracovanú ba až béčkovú sci-fi, ktorá by svojho času neuspela ani v DVD edícii u vášho lokálneho šmelinára s kradnutými filmami.

Nezaujímavé osudy

The Scars Above nerobí všetko zle, avšak ide tu o nekonzistentný zážitok, začo, podľa môjho názoru, môže až prílišná snaha autorov o napodobovanie iných videohier. Úvodný part, kde sa hráč zoznámi s celou záhadou mimozemskej štruktúry ako aj následné precitnutie na planéte plnej nebezpečných tvorov a tajomných obeliskov, to všetko má vysoký potenciál zaujať. Ide bohužiaľ však len o prázdnu schránku a v momente kedy pochopíte gro celej scenáristickej pointy, ostane vám na čele replika pokrčenej deky. Na toto chabé spracovanie sa totižto nedá nič iné než mračiť a ak si autori mysleli, že im bude stačiť slabé vykradnutie Returnalu a Dark Souls série, škaredo sa mýlili. Čo je však to dobré? Dabing ústrednej hrdinky, ktorá sa musím behom krátkej chvíle pretransformovať z vedkyne na vojačku a pomocou rôznych futuristických zbraní zlikvidovať pár poriadne nechutných vesmírnych strašiakov (dizajnovo sú protivníci výborne spracovaný, škoda len tých chabých animácií). Príšerky sú síce krásne, avšak paleta ich pohybov je tak chabá, že po pár súbojoch vás už nemajú čím prekvapiť a pomocou svalovej pamäte ich budete kosiť jedna radosť.

Zabrzdená Kate

Čo mne osobne ale vadilo zo všetkého najviac? Pohyb Kate. Áno, je to síce vedkyňa a nie elitný vojak, ale prečo sa hýbe ako keby mala v zadku vrazenú násadu od metly, to je väčšia záhada než onen mimozemský Metahedron - jej pohyb mi pripomenul jeden vtip a jeho pointu som vám nechal v úplnom závere hodnotenia. Súboje na štýl Souls série sú nekonzistentné a často tu narážajú na nepodarenú technickú stránku - dielo som testoval nie len vo verzii pre PlayStation 5 ale aj cez Steam, dokonca som skúsil spustiť hru aj cez Steam Deck (ten ho však v čase testovania nedokázal ani rozbehnúť). The Scars Above je jednoducho plný väčších a menších bugov, ktoré kompletne zabíjajú už tak nekonzistentnú atmosféru. Keď už sa autori silou mocou potrebovali opičiť po Souls hrách, mali si dať tú prácu aby dotiahli do konca nie len animácie postáv, ale hlavne ich vnímanie pohybu Kate. Pretože, ak sa počas súbojov s bossmi neustále musím pýtať sám seba; či sa súper práve len zasekol o koreň stromu alebo sa pripravuje na nejaký ultimátny útok, niečo je zle. Dôvod, prečo s finálnymi percentami nejdem ešte nižšie spočíva aj v tom, že mňa bavilo riešenie, síce primitívnych, ale dobre spracovaných puzzle častí (je to z časti aj adventúrka). Rovnako tak dávam palec hore za zaujímavú hororovú atmosféru v niektorých častiach, aj keď ju v zapätí neraz pochoval ďalší bug.

V takomto stave jednoducho nie

Osobne nemám nič proti tomu, keď sa vývojári nechajú inšpirovať slávnymi videohrami, avšak je nutné, aby tak robili s cieľom vzdať samotným dielam hold a ponúknuť kvalitatívne spodobnenie. The Scars Above nerobí ani jedno a musel by som prižmúriť obe oči aby som vám kúpu tohto polotovaru odporúčal.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Playman

Recenzovaná verze: PS5
SLABÉ