Marvel's Midnight Suns

Marvel's Midnight Suns - recenze
Marvel's Midnight Suns - recenze
13:44, 18.01.2023

Ako to už tak u nás chodí, nie všetky veľké a očakávané hry vám v rámci preplneného kalendárneho roku stihneme vždy patrične otestovať a než aby sme vám podsúvali súhrn dojmov z krátkej vychádzky cez gameplay schému, radšej si dielo odložíme a poriadne sa mu pozrieme na kobylku až z dlhodobého aspektu. Dnes tu v tejto súvislosti máme dobiehanie restu s logom komiksovej licencie Marvel a spoločne sa porozprávame o taktickej RPG Marvel's Midnight Suns, ktorá prišla na trh koncom roku 2022.

Veľké meno

Klik pro zvětšení (Marvel's Midnight Suns - recenze)

Keď éterom zaznie názov Firaxis Games, nie len znalci taktických herných produkcií začnú uznanlivo pokyvovať hlavou. Táto americká spoločnosť aktuálne kope už tretiu dekádu a kope poriadne hlboko do vreciek miliónov platiacich zákazníkov. Stačí len aby sme vymenovali série formátu Civilization či X-COM a okamžite viete o akom veľkom mene sa tu rozprávame. Práve tejto firme bola preto, pomerne neprekvapivo, zverená produkcia takticky orientovanej RPG využívajúcej rovnako známu licenciu Marvel, avšak uznávam, že voľba hrdinov účinkujúcich v Midnight Suns možno nakoniec nemusí uspokojiť mnohých z vás. Príbeh sleduje ďalšiu várku nezlomného entuziazmu Doktora Faustusa, ktorý sa rozhodne vykopať zo zabudnutia samotnú Lilith, matku démonov, aby mu umožnila (pripravte si šokujúci výraz v tvári) ovládnuť svet živých. Opäť, ostatne tak ako to v príslušnom univerze funguje už od počiatku, tu tak máme banálne vyobrazenie súboja dobra so zlom, kde to dobro v tomto prípade, rovnako šokujúco, predstavujú Avengers.

Vlastný hrdina

Doctor Strange a Iron-Man sa rozhodnú vzkriesiť akúsi záchrannú brzdu a tou brzdou, neberte to teraz osobne, bude váš hrdina. Ide o dieťa samotnej Lilith a súčasne o jej vlastného vraha, čiže predikcia úspechu je už vopred jasná. Autori vám v zásade dávajú šancu vytvoriť si tohto hrdinu podľa vlastných preferencií a začleniť sa tak do tímu známych komiksových hrdinov v kostýme, ktorého strih vám má takpovediac lichotiť. Už vyššie spomínaná spoločnosť špecializujúca sa na produkciu taktických RPG, kde príbeh a nejaká socializácia hrajú skôr druhé husle, náhle prekvapuje a snaží sa napodobniť predposlednú časť série Fire Emblem. Práve spomienky na Three Houses sa mi počas testovania Marvel's Midnight Suns neustále drali do popredia a nemohol som sa ubrániť pocitu, že chlapci a dievčatá z Firaxis mali radšej ostať takzvane u svojho kopyta. Akokoľvek totižto oceňujem možnosť vytvárania hlbokých priateľstiev a utvárania istých etických kodexov, vo finále je to v podaní Firaxisu však až prekombinované a je toho jednoducho zbytočne moc - pôsobí to kontraproduktívne.

Ohlodať na kosť

Zúčastňovať sa bojov po boku takých mien ako Blade, Magik, Nico Minoru a Ghost Rider má obrovské čaro, avšak akonáhle sa vám do toho celého začne miešať známe osadenstvo neustále hláškujúcich Avengerov, dostanete akúsi hernú pachuť a nebude sa vám chcieť počúvať ten balast nezmyselných dialógov, ktoré musel písať minimálne niekto po lobotómii. Ak spadáte do tej skalnej časti fanatických milovníkov Marvelu ako takého, asi si aj z tohto negatíva nakoniec odnesiete niečo obohacujúce, avšak nezaujatému pozorovateľovi a hlavne, platiacemu zákazníkovi, opisovaná vata namočená v étery, musí skôr či neskôr začať liezť na nervy. Dajme však teraz bokom trápne pindy superhrdinov a sústreďme sa na taktický part Marvel's Midnight Suns. Systém boja je plne taktický a podlieha ťahovej schéme obohatenej o používanie kartičiek. V prípade, že by vám používanie kartičiek evokovalo prítomnosť silného efektu náhody, opak je pravdou. Práve boj bol, aj po boku audiovizuálnej časti, vôbec to najlepšie, čo testovaná vzorka ponúkala.

Čo kus to originál

Autori si jednotlivo prebrali možnosti všetkých hrateľných postáv a využili každú jednu na to, aby vytvorili jedinečnú schému ich využitia priamo v boji. Aj preto má vlastne Midnight Suns schopnosť vás zabávať dlhodobo, či už onen príbeh znesiete, alebo sa ním necháte otráviť. Jeden hrdina sa rovná jednému balíčku jeho vlastných kariet s rôznymi ťahmi a aj tu musím vývojárov pochváliť, keďže evidentne nič nepodcenili a venovali sa každému menu separátne. O to viac mňa mrzí, že výber misií vám diktuje osadenstvo hrdinov a nemôžete si tak vždy vybrať toho, kto vám vyhovuje najviac, alebo koho by ste v tíme chceli a musíte sa prispôsobiť predikcii dejovej linky. A tu by som to vlastne celé ukončil, keďže práve kvalita Firaxisu mi dáva do ruky silnú zbraň a môžem si dovoliť povedať; v zmysle taktických možností ide o ďalší ich majstrovský projekt, ktorý dole zráža práve nezmyselne podaný scenár s pečiatkou Marvel komiksov. Dielo som testoval vo verzii pre PlayStation 5, ktorá bola po technickej stránke takmer dokonalá.

69%
Hrateľnosť a taktika bojov na výbornej úrovni, avšak dejová linka a prehnaný tlak na sociálne väzby to celé zrážajú dole