Čarovné kostky: Dobrodružství v pohádkách bratří Grimmů

Čarovné kostky: Dobrodružství v pohádkách bratří Grimmů - recenze
10:36, 15.11.2022

Predstavte si, že by bolo vašou každodennou rutinou vstať ráno z postele, upraviť sa pre spoločenskú konverzáciu (nejaká tá hygiena a slušné raňajky) a následne vyraziť do sveta zbierať rozprávkového príbehy z úst bežných ľudí. Niečo podobné realizovali Bratia Grimmovci v osemnástom respektíve devätnástom storočí v snahe zachrániť pozvoľna vymierajúce tradície v Nemecku. Dnes už sa síce Jakob Grimm a Wilhelm Grimm v očiach verejnosti bežne vykresľujú ako autorské duo všetkých tých pre niekoho zvrátených a hororových príbehov, každopádne oni dvaja neboli ničím iným než duom zberateľov snažiacim sa zachovať aspoň štipku kultúry svojho národa. Práve nim vďačíme za nezabudnuteľné príbehy plné ježibáb v peci a zradného perníku a práve aj na základe ich životnej práce mala v roku 2019 premiéru spoločenská hra s názvom Čarovné kostky: Dobrodružství v pohádkách bratří Grimmů. Pre jej autora, Istvana Szauera, to bol toho času debut za ktorého realizáciu mohol čiastočne poďakovať úspešnej Kickstarter kampani a tunajší konzument sa tento rok mohol rovnako poďakovať firme Blackfire za českú lokalizáciu. Nám sa jedna vzorka dostala do redakcie, trocha netradične, vďaka spolupráci so známym predajcom FYFT.cz a v nasledujúcich riadkoch vám budeme môcť povedať viac o kvalitách diela samotného.

Rozprávkový guláš z ježibaby

Klik pro zvětšení (Čarovné kostky: Dobrodružství v pohádkách bratří Grimmů - recenze)

Už samotný obal, čo do proporcií, tradične veľkého balenia, napovedá viac než by ste možno od podobne ladenej hry očakávali. Ústredným artom je totižto zostava hrdinov, za ktorých si reálne môžete v praxi zahrať a máme tu tak celkovo deväť postavičiek. Hrdinovia sú fakticky spleťou tradičných rozprávkových osobností (starých a súčasne nových) kde nájdeme Snehulienku, Kocúra v čižmách, Červenú Čiapočku, Kráľa Drozdiu bradu a tak ďalej a tak podobne. Každú jednu osobu/tvora reprezentuje aj detailne spracovaná figúrka, ktorú si nadšenci do pokreslených prstov môžu patrične dotvoriť farbami. Súčasťou krabice je aj pomerne pevný insert s dostatočným počtom úložného priestoru pre hracie karty, rozkladaciu dosku, suroviny a hlavne obrovský počet kociek - názov naozaj neklame. Rozbalenie ako aj opätovné zbalenie je jednoduchý proces a na rozdiel od iných podobne koncipovaných stolových projektov, sú Čarovné kostky: Dobrodružství v pohádkách bratří Grimmů v tomto smere príjemným prekvapením. Je vidieť, že strojcovia mnou testovanej vzorky cielili na detail a všetko to čo som vyššie vymenoval je preto vytvorené z prémiových materiálov a v rukách hráčov sa nič z toho nerozpadne ani po desiatkach náročných partií. Samotný herný plán sa vám v plnom stave dokáže zmestiť na menší stôl a nie je preto nutné hrať na zemi, či v prípade iných komplexnejších hier, rovno na futbalovom štadióne. Apropo, počet hráčov je v rozmedzí od dvoch po piatich jedincov a hracia doba sa po naštudovaní pravidiel pohybuje do jednej hodiny.

Guláš má pár kostičiek

Vyššie si môžete pozrieť spomínaný a rozmermi kompaktný herný plán, ktorý, ako dobre vidíte, je plný detailov a pekných ilustrácií. Je tu však v tejto súvislosti menší problém s prehľadnosťou a špeciálne pri plnom stave partie, kde sa hráči musia naučiť ktoré cestičky používať a ktoré naopak nie. Prvá orientácia je preto problematická avšak časom sa vám všetko, vrátane nenáročných pravidiel, dostane pod kožu. Teraz, keď už vieme čo a kde sa bude rozkladať, poďme si povedať viacej o samotnej hernej náplni. Témy s ktorými pracovali už Bratia Grimmovci sú nosným pilierom poprepletaných príbehov a cieľom hráčov je tak skákať z jednej rozprávky do druhej a v každej z nich splniť niekoľko zaujímavých misií. Pohyb po ploche sa realizuje pomocou hádzania kockami (celkovo ich je 26 kusov) kde každý jeden hráč dostane po päť kusov a prvé čo si musí v praxi osvojiť je špeciálna schopnosť ním vybraného, alebo vylosovaného hrdinu. Každá jedna zvolená misia (hráč si v úvode ťahá dve) má rozdielnu náročnosť (tie sú celkovo tri) a po výbere magického predmetu všetko odštartuje v hlavnom rozprávkovom meste. Onen proces miešania jednotlivých príbehov podlieha náhodnému losovaniu samotných kapitol z rozprávok a účastníci sa tak priamo snažia udávať smer, ale aj tempo (môžu si navzájom škodiť blokovaním cesty). Aby to bolo o niečo zaujímavejšie, na cestách je možné využívať aj štvoricu zvieracích pomocníkov, čo však hernú náplň nijako zásadne nekomplikuje, ba naopak.

Nenáročné pravidlá

Hnacím motorom je pochopiteľne plnenie spomínaných úloh a súčet odmien za ich úspešné dokončenie. Oceňujem menšie rozvetvenie príbehov pomocou postranných úloh, ktoré vám v záverečnom súčte bodov môžu výrazne pomôcť k výhre a rovnako tak dávam palec hore za nie práve náročné pravidlá, ktoré si osvojíte už behom prvej partie. Odomykanie cesty do rozprávok podlieha ústrednému motívu a teda kockám, čo logicky stojí a padá na nemalom efekte náhody ako takej. Zábavnosť počas partií je dvojaká. Buď sa vám bude dariť a úspech v misiách v rámci rôznych rozprávok ani nebudete stíhať počítať, alebo sa vám naopak progres začne zadrhávať a vaším hlavným cieľom bude už spomínané škodenie. Pomocou blokovania ciest alebo podpichnutia uvedených zvieracích kamarátov dokážete vašim spoluhráčom ich hranie dostatočne skomplikovať. Schéma obsahuje hromadu skratiek a pomocných barličiek, ktorých použitím ste schopný nahnevať aj tých inak najpokojnejších ľudí v miestnosti. V hre je celkovo osem na seba nadväzujúcich kapitol a každá jedna ponúka niekoľko vlastných pravidiel, ktoré účastníkom dávajú dostatok priestoru na variabilnú taktiku zbierania úspechov či naopak neúspechov. Aj keď to možno z môjho textu doteraz dostatočne nevyplynulo, tak hrať Čarovné kostky: Dobrodružství v pohádkách bratří Grimmů môžete viacerými spôsobmi. Je možné medzi sebou spolupracovať a vydolovať tak z obsahu kapitol čo najviac úspechov, alebo ísť cestou sebeckého konania. Prispôsobiť si však dokážete aj samotné pravidlá a pokojne isté atribúty hrateľnosti ignorovať tak aby ste do partie mohli prizvať aj vekovo menších účastníkov.

Pre deti aj dospelých

Autori vám vďaka variabilite pravidiel v rámci výberu účastníkov nijako nezväzujú ruky a môžete sa tak s touto spoločenskou hrou zabaviť aj v spoločnosti vlastných, či prípadne cudzích detí. Čím menej účastníkov partie o to menej priestoru na záškodnícku činnosť, každopádne v maximálnom počte som osobne prežíval oveľa viacej vtipných a zábavných situácií, než len vo dvojici. Je príjemné zistiť, že herná náplň je natoľko flexibilná, že dokáže zabaviť rôzne ročníky a pripraviť im interaktívnu zábavu na niekoľko hodín. Bratia Grimmovci zbierali svojho času rozprávky plné drsných situácií a preto sa autori tejto hry snažili ich odkaz trocha zredukovať a to vložením nevinnejších motívov - myslím, že sa im to vo finále podarilo. Úprimne; sám som bol prekvapený z toho, ako moje osadenstvo počas testovania bavilo meniť si hrdinov a skúšať, pomocou rôznych taktík, vydolovať z hracieho plánu čo najviac bodov. Niekoľko negatívnych postrehov by sa dalo spomenúť pri inserte, ktorého rozmery sú prehnane skromné a do ktorého niektoré komponenty musíte doslova natlačiť - následne je problémom ich odtiaľ zase vytlačiť. Podstatné je, že "gameplay" opisovanej spoločenskej hry v sebe skrýva značnú porciu emócií a nebudete sa pri ňom preto vôbec nudiť. Stojí dielo samotné za nemalú investíciu? Rozhodne!

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme FYFT

80%
Zaujímavá variácia na kolekciu slávnych rozprávok pozbieraných rovnako slávnym duom bratov, do ktorej Istvan Szauer dokázal dostať dostatok zábavnej hrateľnosti