This War of Mine - V Obležení

This War of Mine - V Obležení - recenze
This War of Mine - V Obležení - recenze
14:00, 04.09.2022

Poslední rozšíření k brutální a nemilosrdné hře This War of Mine, kterou jsem poprvé dostal do ruky někdy tak tři roky zpátky, a dodneška se z ní plně nezotavil (ať kvůli tomu, že je to snad jediná hra, kde mám skoro zápornou výherní bilanci, tak kvůli výjevům, kterých jsem se dočetl a případně aktivně účastnil), nás zavedlo zpátky do města Pogoren, které jsme tentokrát mohli projít v rámci souvislé po sobě jdoucí kampaně (jejíž scénáře jsou samozřejmě hratelné i jednotlivě).

Klik pro zvětšení (This War of Mine - V Obležení - recenze)

Co všechno je v Pogorenu nového?

Především přibyla jedna celá herní deska, kterou je mapa města, po kterém se můžete (a nejen vy) pohybovat. Z herních komponent je tu navíc 13 karet lokací, které se jednoduše přimíchají k těm původním. K modulům se dostanu v samostatném odstavci, takže samozřejmě máte nový Válečný deník, karty kampaně, figurky vojáků a celkem 57 různých žetonů, které v rámci rozšíření můžete využít. U rozšíření vždycky zkoumám to, jak už jeho komponenty obohacují a rozšiřují základní hru, což se dá tady říct možná o těch lokacích a modulům, které můžete ke scénářům ze základní hry přidat, jinak je V Obležení spíš hra sama o sobě využívající komponent ze základu. A to není špatně.

Mapa se dělí do deseti obvodů, v jednom z nich máte svoje sídlo, a ostatní prozkoumáváte podobně jako v základní hře, jen s pár úpravami a konstantním nebezpečím vojenských hlídek. Zatímco v základní hře prozkoumáváte za účelem najít věci k přežití, maximálně na prodej, případně nasbírat vodu, jste-li V obležení, musíte plnit úkoly scénáře a velký důraz je kladen právě na příběh. Klíčové postavy můžete v rámci kampaně potkat, aby nakopnuly příběh směrem, který si vy jako hráči zvolíte. Válečný deník už není jen herní doplněk dotvářející atmosféru, ale hraje v ní hlavní roli a budete se na něj odkazovat častěji než v předchozích hrách.

Perfektní únik z deprese reálného života

Herní modul sirotci do už tak nelehkého boje o přežití přidává až dvě děti, chlapce a dívku, o které se musíte starat. To kdyby vám krutá realita války nebyla dost dobrá a chtěli jste si svůj zážitek ještě okořenit. V rámci svých akcí jim můžete stavět příslušenství, hrát si s nimi, a doufat, že jejich přítomnost bude mít alespoň malý pozitivní dopad na hrůzostrašnou existenci. Dítě či děti nejsou ale jenom na obtíž, hra je i bez nich sotva vyhratelná, takže ještě si přidávat na obtížnosti by se nikomu asi nechtělo. S dětmi jsou ve hře jak nové karty vybavení, tak jejich akcí, kterými snižují postavám zoufalství nebo se jim sem tam povede najít něco užitečného.

Pro ty, kdo upřednostňují společníky čtyřnohé, se díky V obležení dostává do hry pes, další příhodný pomocník, zejména k výpravám a hlídání v noci, který vás nicméně do startu připraví o jídlo a pokud ho nebudete krmit, může se stát, že hned první noc bez možnosti návratu zdrhne.

Zoufalá naděje

Příběhová kampaň o celkem třech dějství se dá hrát v návaznosti na sebe, i když není problém hrát každý scénář samostatně. Znovuhratelnost je díky různým rozhodnutím v rámci kampaně a tím dané rozmanitosti dost vysoká, takže i z tohoto hlediska není V obležení co vytknout. Komponenty sice nijak revolučně nepromění základní hru, kterou byste s rozšířením opakovali, nicméně V obležení přidává tolik nového, že se ke starému vrátíte až za hodně dlouho.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Albi