Madden NFL 23

Madden NFL 23 - recenze
Madden NFL 23 - recenze
12:47, 29.09.2022

Ja som človek schopný sa nadchnúť pre mnohé veci a keď už sa tak skutočne stane, som ochotný svojej novej vášni venovať nie len čas, ale aj nemalé financie. Presne týmto spôsobom som sa aktuálne opäť vrátil do sveta amerického futbalu, ktorý som v hernom ponímaní opúšťal okolo ročníku 2005 s tým, že už v tej dobe išlo o prepracovaný a komplexný simulátor hnaný vpred nezabudnuteľným menom John Madden. Táto legenda uvedená v roku 2006 do siene slávy profesionálneho futbalu (hráč, tréner, komentátor) opustila náš svet minulý rok a to vo veku úctyhodných osemdesiatpäť rokov s tým, že sám John bol do poslednej chvíle súčasťou všetkého čo sa okolo jeho mena krútilo. Za môj návrat do prostredia interaktívneho NFL môže paradoxne náhoda. Zatiaľ čo som osobne záujem o americký futbal zúžil na ploché sledovanie štatistík a reálne záznamy som už vôbec nevyhľadával, jedného dňa sa mi počas prepínania zahraničných kanálov dostal do očí Live prenos prestížneho univerzitného stretnutia dvoch súperiacich škôl a moja láska voči predmetnému športu sa rozhorela ako nikdy predtým. Dnes som už vo fáze, kedy nie len že aktívne sledujem všetko okolo NCAA, ale súčasne sa snažím vidieť aj čo najviac z aktuálne rozbehnutej NFL ligy (ak ste nikdy o tejto lige nepočuli, tak to je tá vec čo končí udalosťou zvanou Super Bowl a o nej ste dozaista minimálne raz už niečo zaregistrovali). Vráťme sa však teraz späť k aktuálnemu ročníku Madden NFL 23, ktorý som si od EA priamo vyžiadal na test a o ktorom vám teraz poviem viacej aj na základe istej retrospektívy voči vyššie spomínaným zážitkom z oveľa starších ročníkov.

Klik pro zvětšení (Madden NFL 23 - recenze)

Uvedomujem si, že toto je pravdepodobne jedna z mála ak nie vôbec jediná recenzia na Madden NFL 23 v rámci tunajších československých vôd, začo samozrejme môže slabá lokálna popularita amerického futbalu. Nebudem vám tu teraz pochopiteľne vysvetľovať pravidlá tohto športu ako takého a ani nie je nutné nejako zásadne riešiť ani NFL ligu ako takú, skôr vás skúsim zoznámiť s možnosťami hry samotnej v konfrontácii s bežným populárnym európskym športom. Vždy som obdivoval svojho otca ako dokáže donekonečna sedieť pri klasickom futbale alebo hokeji a rozčuľovať sa nad výkonmi jednotlivých hráčov. Mne osobne tieto dva u nás asi najpopulárnejšie športy nikdy nič zásadné nehovorili a vždy som za tým, nesporne namáhavým drilom, vidiel až príliš málo komplexnosti a stratégie (pokojne mi toto tvrdenie teraz môžete v komentároch vyvrátiť, každopádne ešte tu vysvetlím kam tým mierim). Akonáhle som začal poznávať pravidlá amerického futbalu a sledovať všetky tie zákutia príprav a koučingu v rámci defenzívy lomeno ofenzívy, zrazu som, a opäť použijem tú frázu z úvodu, zahorel láskou. Dva tímy snažiace sa doniesť tú pre nás podivnú šišatú vec na územie toho druhého a to v presne daných pravidlách postupu, to je ako sledovať šachovú partiu plnú adrenalínových situácií. Iste, EA Sport respektíve v tomto prípade autori z EA Tiburon, sa môžu pri tvorbe NFL simulácie pokojne rozkrájať a nikdy nedokážu napodobniť to čo sa deje na reálnych trávnikoch, avšak ich najnovšie herné spodobnenie vyššie opisovaných zážitkov je dozaista hodné pozornosti zo strany hráčov a to nie len skalných ale aj úplných nováčikov.

Po zemi alebo vzduchom

Za predpokladu, že ste práve ten úplný nováčik a bojíte sa vôbec s niečím takýmto v hernom prostredí začínať, môžem vás upokojiť. Najnovší ročník herného NFL ponúka variabilné nastavenie herného štýlu a okrem tradičnej simulácie si môžete zvoliť mix medzi simuláciou a arkádou alebo čisto arkádový modus. Dobre spracovaný tutoriál v úvode, možno trocha divne sfarbeného menu hry, vám rovnako ponúkne sondu do voľby ovládania kde sa v mojom prípade spomienky na minulosť zrazili s moderným pojatím. Madden NFL 23 ponúka klasický systém rozdeľovania prihrávok od quarterbacka (fakticky najdôležitejší hráč v rámci rozohrania) kde loptu posielate vzduchom alebo po zemi. Pred rozohrávkou si vyberiete jednu z mnohých modelových situácií herného plánu (to sú tie číselné formácie čo vždy v amerických filmoch kričí práve quarterback) a či už následne lopta letí vzduchom alebo sa s ňou snažíte pretlačiť cez obranu čo najďalej je to možné, proces realizácie obstaráva zopnutie jedného tlačidla na ovládači. Na druhej stráne tu však máme nové pojatie rozohrania šišky, ktoré pri hode ráta so špeciálnym kmitaním analógovej páčky s cieľom vybrať si konkrétny bod vášho receivera (to je z pravidla vždy ten tenký bežec čo šišku dostane až do zóny súpera a hodí ju teatrálne o zem). Pôvodne som mal s pochopením nového systému prihrávok menší problém a celé mi to prišlo príšerne chaotické, avšak po nejakom čas som pochopil výhody takto koncipovaného cielenia hodov kde ste schopný oveľa presnejšieho umiestňovania lopty a to aj s hodmi do oblasti ramien a hlavy.

PlayStation 5 verzia

Madden NFL 23 som testoval vo verzii pre systém PlayStation 5, avšak rovnako je možné ho zakúpiť aj na PC a všetky ostatné zariadenia vrátane old-genu. Schopnosť DualSense ovládaču prenášať atmosféru z ihriska priamo do vašich rúk je rozhodne vysoká a oceňujem nie len všetky tie pokriky naokolo, ale rovnako tak aj efekt dupotania nôh v momente, kedy sa blížite k red zóne a gamepad sa otriasa v základoch. Grafická stránka sa v next-gen verzii dá označiť za oslnivú a špeciálnou kapitolou sú prepracované animácie, ktoré, a to som pochopil aj z názorov kolegov, dosiahli voči minulým ročníkom novú a kvalitnejšiu úroveň. Počas hry som si však niekoľkokrát všimol, že aj keď sa všetko opäť raz priblížilo realite, niektoré sekvencie pohybov sa raz za čas ukázali byť až prehnane strojové čo trocha narúšalo tú auru uveriteľnosti. Poďme však späť do ponuky režimov. Okrem možnosti rozohrania rýchlej partie s tradičným lokálnym multiplayerom, má hráč na výber nasledovné; Ultimate Team, Franchise, Face of the Franchise a podrobný tutoriál. V tomto prípade sa asi najlepšie hodí spodobnenie s hernou sériou FIFA, kde sú vyššie uvedené režimy rovnako zastúpené aj keď logicky prispôsobené európskemu futbalu. Ak dám bokom tradičnú NFL ligu so svojím obľúbeným tímom, tak najviac času som strávil v moduse Face of the Franchise, kde som si vytvoril vlastného športovca, zvolil jeho konkrétnu pozíciu na ihrisku a v nej zotrval celú sezónu. Môžeme to definovať ako zrod hviezdy alias príbeh športovca čo sa dostal zo samého dna až na vrchol. Herná náplň tohto režimu, ak dáme bokom zápasy samotné, spočíva v tréningoch pri ktorých si navyšujete body skúseností, relaxovaniu, učeniu taktiky a plneniu osobných cieľov (ciele nie sú v tomto prípade nejako nedosiahnuteľné).

Technické problémy

Pochopiteľne, stále sa rozprávame o hre od EA a preto sa modus Ultimate Team so všetkými tými balíčkami kartičiek a kreditmi ukázal byť v mojich očiach zbytočne preplnený balastom a preto komplikovaný. Kto je však znalec histórie NFL a túži si vybudovať svoj tím snov, dostane šancu, aj keď mu to na základe postupného získavania kartičiek zaberie obrovské množstvo času. S čím som však ja osobne zápasil asi najviac počas recenzovania nového dielu série Madden, tak to bola často katastrofálna technická stránka. Iste, grafický aspekt a animácie sú spoločne na výbornej úrovni, avšak to množstvo bugov aké zažívate počas dlhých herných sedení nehovoriac o problémoch aké často môžu nastať už v menu (neraz som musel celú hru reštartovať len aby som sa dostal do jednej konkrétnej sekcie), to je u hry za nemalé peniaze a od veľkého vydavateľstva jednoducho tristné. Cez to všetko som rád, že sa moja znovu objavená vášeň pre americký futbal spojila aj s možnosťou otestovať túto veľkú poctu pre pána Maddena, ktorú autori zapracovali do možnosti odohrania špeciálneho zápasu úž v úvode. Osobne som však čakal trocha väčšiu sondu do minulosti človeka, bez ktorého by dnes interaktívne simulovanie NFL znamenalo oveľa menej a chcel som napríklad vidieť nejaké reálne historické záznamy z jeho vrcholov pretavené priamo do hry. Tak či onak, ak máte chuť sa po rokoch vrátiť k tejto sérii alebo pre vás nastal čas spoznať nový a taktikou prešpikovaný šport, Madden NFL 23 je rozhodne dobrou voľbou, aj keď by jeho technická stránka potrebovala poriadne vyladiť a dúfam, že sa to autorom ešte dodatočne podarí.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Electronic Arts

80%
Komplexná NFL simulácia plná možností, ktorú však jemne zráža súčasný technický stav