Vagante

Vagante - recenze
Vagante - recenze
17:35, 10.03.2022

Žáner roque-like sa teší stále obrovskej popularite aj cez skutočnosť, že ide o jednu z najstarších herných mechaník vôbec, ktorá vznikla pôvodne ako doplnok k RPG schéme. Za posledné roky sme na jej báze mohli zažívať priam epické dobrodružstvá a vďaka titulom ako Hades, Dead Cells či The Binding of Isaac tak vzdávať kolektívny hold začiatkom gaming kultúry. Do tohto viac ako dobre horiaceho ohňa si nedávno priložilo svoje polienko aj nezávislé štúdio Nuke Nine, ktoré ešte v roku 2018 vydalo akčnú roque-like a roquelite záležitosť Vagante. Prečo píšem nedávno a zároveň spomínam rok 2018? Nuke Nine totižto v tom aktuálnom období prichádza s identickým projektom, avšak v novom vydaní pre hybridný systém Nintendo Switch a práve na túto verziu sa spoločne pozrieme prostredníctvom našej aktuálnej recenzie.

Tma ako vo videohre

Klik pro zvětšení (Vagante - recenze)

Cez to všetko, že vás intro k hre Vagante navnadí na krásnu prírodu a rovnako atraktívne svetlom oplývajúce lokácie pobývajúce v jej blízkosti, gameplay realita je úplne iná. Táto hra je plná pochmúrnej atmosféry a tmy tak hustej, že by ste ju nerozkrojili ani pravým japonským mečom. Čierno čierna tma je to, čo definuje prvú tretinu hrania a aj keď sa po zvládnutí zložitého jaskynného komplexu nakoniec prehrabete na povrch, ten je sotva námetom pre dovolenkovú destináciu - všade samé zahmlené mokradiny a zápach bahna so žabacími výkalmi. Človek si povie; ďalšia časť snáď už nebude tak depresívna a pokračuje ďalej. Len ono to ďalej prináša efekt z kaluže do blata a rybníky vystriedajú katakomby plné nebezpečných pascí. Uvedomujem si, že text vyššie môže v mojom podaní vyznieť ako výčitka na margo autorov z Nuke Nine, ale nenechajte sa oklamať mojím písmenkovým mimikry efektom. Mne sa prostredie tejto 2D pixelart totižto značky nesmierne zapáčilo a priam som si užíval pozvoľné tempo spojené s RPG progresom a strachom z vlastného zlyhania. Pohybovať sa v tme, rátať každý jeden milimeter a predvídať okolo seba všetko to nebezpečenstvo, to jednému dá zabrať, ale zabrať v pozitívnom slova zmysle.

Chce to zvyk

Klik pro zvětšení (Vagante - recenze)

Áno, efekt zúženého zorného poľa do malého kruhovitého priestoru je vec, na akú si jednoducho musíte zvyknúť. Stačí však pár nesmelých krokov a niekoľko zabitých príšer a všetko sa vám začne razom dostávať pod kožu. Špecifickosť pixelart grafiky je možné doceniť len vtedy, ak si začnete všímať detaily, aké do svojej práce autori chceli vložiť a u hry Vagante je to navyše celé zvýraznené práve tým fokusom na jeden zaostrený bod na obrazovke. Akokoľvek sa pre vás hra v úvode stane temnou a pochmúrnou, postupom času si začnete o to viac všímať všetky zvyšné farby a užívať si atmosféru jaskýň, mokradín a katakomb. Level dizajn je prešpikovaný pascami (ide o hroty, padajúce kamene atď), aké sa skrývajú nielen v tme, ale aj pod bežnými predmetmi, len aby vás zmiatli a prekabátili. Pascí je tu toľko, že nie je možné sa im suverénne vyhnúť a prehlásiť sa za majstra sveta v predvídavosti. Umieranie je preto bežná prax, avšak čo mňa v zmysle tejto skutočnosti fascinovalo, bol akýsi efekt motivácie a nie nechuti pokračovať vpred. Niečo ako to chvenie v končekoch prstov, keď vás po prvýkrát zabili v hre Demons Souls - volajme to spravodlivá smrť. Následne chcete ísť ďalej a nenechať sa zlomiť ďalšími neúspechmi. Apropo, pasce je možné obrátiť aj proti vašim nepriateľom a využívať tak prostredie na likvidáciu už spomínaných príšeriek či démonov.

Príbeh vám zaberie 20 hodín

Klik pro zvětšení (Vagante - recenze)

Dvadsať hodín hlavnej dejovej linky a takmer päťdesiat hodín kompletného prejdenia všetkých postranných cestičiek a získania bonusov. To je na hru v hodnote necelých dvadsať eur viac ako slušná porcia. Doteraz som vám tu opisoval prostredie a temný art, avšak zabudol som na to najdôležitejšie, čím sú dozaista jednotlivé triedy hrdinov (čarodej, rytier, bezdomovec). Nejde ani tak o skutočnosť, že si môžete vybrať mága, ale skôr o následné vetvenie jeho schopností pomocou ukoristenia vzácnych predmetov. Každá jedna trieda má v tomto smere niekoľko postranných liniek vývoja a akonáhle si obľúbite čo i len jednu z nich, zábava počas boja a interakcie naberie výrazne na tempe. Vagante je vo svojom úvode bežnou 2D značkou sústrediacou sa na prechod z bodu A do bodu B bez toho, aby ste si museli všímať všetky tie možnosti tvoriace sa na pozadí, ale akonáhle sa do tej pavučiny hrateľnosti začnete viac a viac zamotávať, objavíte skrytý poklad a nebudete ho chcieť pustiť z ruky. Hra sama si to všimne a začne vás odmeňovať čoraz lepším vybavením a otvárať vám čoraz lepšie schopnosti, len aby vám pomohla prerážať tú hustú vrstvu temnoty a depresívnej atmosféry. Jednotlivé zbrane tu nie sú len tak na okrasu a majú svoju špecifickú využiteľnosť na daných miestach mapy, čo je rovnako znak poctivého a premysleného vývoja - v nezávislých vodách to nebýva úplným pravidlom.

Vyššia náročnosť

Klik pro zvětšení (Vagante - recenze)

Máme tu niekoľko bossov s odlišným stupňom náročnosti, ktorých eliminácia spočíva práve v taktike rýchleho odhalenia ich slabín a využitia nahromadeného arzenálu. Nie je nutné ich však zlikvidovať a pokojne ich môžete preskočiť, pripravili by ste však tak o kľúče k tajomným truhliciam a novým lokáciám. Asi by bolo vhodné spomenúť, že okrem sólovej jazdy si môžete gameplay vychutnávať aj prostredníctvom lokálneho alebo online kooperatívneho režimu. Kooperácia podporuje štyroch hrdinov a je dôležité, aby počas hrania žil minimálne jeden z nich - zabití jedinci sa premenia na kostry a môžu ďalej hľadať loot a pomáhať svojim kolegom. Ak je úspech daného partu dovedený do konca, vrátia sa zo záhrobia a získajú všetky nahromadené vzácnosti. Smrťou tu preto ešte nič zákonite nekončí. Je toho ešte veľa, o čom by sme sa v súvislosti s touto kvalitnou indie projekciou malého vývojárskeho tímu mohli spoločne rozprávať a uvedomujem si, že jej špecifický vizuál, ako aj nekompromisná hrateľnosť, môže vo finále odrádzať viac než lákať, avšak mne osobne dielo menom Vagante prišlo nesmierne atraktívne a užíval som si ho desiatky hodín v kuse. Vo verzii na Switch to má celé navyše istú výhodu. Počas handheld režimu, kedy máte obrazovku bližšie pri očiach, môžete lepšie kalkulovať s predvídaním pascí. V istom zmysle je celý projekt po obsahovej stráne chudší než hity formátu Hades, ale cez to všetko je atmosférou jedinečný a ak máte už v úvode spomínanú hernú koncepciu roque-like radi, nemali by ste si ho nechať ujsť.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Nuke Nine

Klik pro zvětšení (Vagante - recenze)

80%