Pokémon Legends: Arceus

Pokémon Legends: Arceus - recenze
Pokémon Legends: Arceus - recenze
18:35, 11.02.2022

So značkou Pokémon osobne žijem od svojho ranného detstva, respektíve od momentu, kedy som začal žiť svoj herný sen, ak to tak nazvem. Páči sa mi to spodobnenie so snením, keďže čo iné sú vlastne videohry, respektíve čo iné reprezentuje podstata videohier ako takých, keď nie snenie o niečom nereálnom. Áno, gamingová kultúra v sebe nesie niekoľko významných liniek a tie prinášajú snahu o realitu tak, ako rovnakou mierou dokážu jej účastníkov zaniesť do krajiny plnej fantázie. Japonská spoločnosť Game Freak aj mňa, takto pred viac než dvoma dekádami, uniesla, a to vďaka prvej hernej adaptácii univerza Pokémon, toho času pre systém Game Boy. Dodnes si spomínam na lovenie vreckových príšeriek v hre Pokémon Red and Blue a dodnes si spomínam na to, čo nasledovalo až po modernú súčasnosť. Zo značky Pokémon sa stal fenomén nezmapovateľných rozmerov a dnes ju pozná takmer úplne každý, či už v podobe seriálov, filmov, potravín, hračiek alebo práve videohier. Nedávno sa v tejto súvislosti na trh dostala významná evolúcia práve v rámci zábavného softvéru, a to exkluzívne pre systém Nintendo Switch. Opäť u toho boli pôvodní strojcovia z Game Freak a opäť som u toho bol aj ja. Tentokrát však už bez detskej naivity a naopak s prísnym hodnotiacim okom novinára.

Netradičné spracovanie témy

Klik pro zvětšení (Pokémon Legends: Arceus - recenze)

Pokémon Legends: Arceus je všetko len nie štandardnou hrou z tejto ikonickej série. Stále sa tu môžeme rozprávať o koncepte akčnej RPG, avšak tentokrát nás čaká upustenie od tunelového systému mapy, ako aj odlišného prístupu k lovu a bojom samotným. Ešte než vám začnem vysvetľovať detaily, asi bude vhodné spomenúť dejovú linku, ktorá v úvode definuje atmosféru zoznamovania sa s hrou samotnou. Akonáhle si vytvoríte vášho avatara, určíte mu pohlavie a navlečiete ho do jednoduchého trička, ocitnete sa v ekvivalente králičej nory. Padnete z neba rovno na pláž majestátneho regiónu Hisui, avšak v čase akéhosi feudalizmu, čiže pred všetkými tými modernými verziami pokéballov a sestričiek v tesných uniformách, čo sa postarajú o tie vaše vzácne tvory. Ak by ste chceli Arceus zaradiť aj v rámci časovej osi všetkých Pokémon hier, celý projekt je prequelom pre Diamond and Pearl a čo do série Pokémon sa stáva súčasťou ôsmej generácie. Prvá veľká zmena nastáva logicky u vizuálneho spracovania kulís, kde sa celý, inak celkovo nie práve oslňujúci, príbeh odohráva - ide o Japonsko plné dreveníc a suchých záchodov za dedinou, kde márne budete hľadať automat na použité ženské nohavičky. Avšak v zmysle hrateľnosti je oveľa dôležitejšia zmena v rámci ponorenia sa do obsahu a motivácie prečo v ňom ostať.

Simulácia profesora

Vzorec lovenia príšeriek s cieľom poraziť všetkých protivníkov v regióne a získať žiarivé odznaky je už dávno preč. Arceus je niečo ako simulovanie práce profesora študujúceho povahu a správanie pokémonov za účelom publikácie materiálov pre budúce generácie. Ocitli ste sa v ére, kde ešte nepoznajú všetky príslušné druhy a rovnako tak ste sa ocitli v dobe, kedy sú pokémoni označovaní za vysoko nebezpečné tvory. Musím povedať, že aj keď som v úvode nie úplne nadšene prijal práve úlohu profesora, ktorého cieľom je viac študovať a pozorovať než behať kade tade po telocvičniach a zatvárať pusu každému, kto si dovolí ju na mňa prehovoriť, postupom času som si hranie tohto netradičného spracovania jednej a tej istej témy vlastne zamiloval. Motiváciou nie je vlastniť všetkých (aj keď samozrejme tento status dosiahnuť môžete), ale spoznať pokémonov v ich prirodzenom prostredí. Tento fakt sa priamou úmerou spája s konceptom otvorenej mapy. Aj keď nejde o stopercentný sandbox, po prvýkrát v histórii značky Pokémon tu máme obrovskú plochu na skúmanie neoddelenú akoukoľvek virtuálnou stenou. K dispozícii je ostrov ponúkajúci odlišné klimatické podnebie a stovky príležitostí ako sa vcítiť do úlohy "Profesora Samuela Oaka" - česť pamiatke jeho nedávno zosnulému dabingovému hercovi zo seriálu Pokémon.

Nové nápady a staré nedostatky

Človek jednoducho spustí postranné, ako aj hlavné misie tak, aby odhadom vedel, že skôr či neskôr nejakú splní a vyrazí do najbližšej oblasti na lov a pozorovanie. Následne už stačí len pomaličky napredovať, plaziť sa trávou, namočiť si členky do chladnej vody a vystúpiť na niekoľko zasnežených kopčekov - čím viac pokémonov následne pri tejto snahe získate, o to vyšší stupeň skúseností sa vám pripíše na konto. Pokémon Legends: Arceus je prvou hrou zo série, kde nie ste bombardovaní opakovaným oznamovaním o tom, že ten alebo tamten pokémon z vašej zbierky dosiahol novú úroveň alebo nový útok a je okamžite nutné sa mu začať venovať. Všetky tieto nudné správy s tým istým zvukovým sprievodom sú teraz už potlačené do úzadia a aj keď ich vnímate pomocou HUD grafiky, zareagovať môžete okamžite alebo za pár hodín. V tomto smere je Arceus pozitívnym dielom série a prináša veľkú voľnosť, nehovoriac o možnosti využívať na presun po veľkej mape rôzne druhy pokémonov či dobovej techniky. Akonáhle dokončíte hlavnú dejovú linku (ide cca o dvadsať hodín), môžete sa vrátiť do akejkoľvek oblasti ostrova a splniť postranné misie alebo si naplniť Pokédex všetkými dovtedy nepochytanými druhmi. Neodradí vás veľkosť mapy a členitosť jej terénu práve na základe využívania špeciálnych pokémonov (môžete cválať, plávať, lietať).

Krásne animácie a pohyby pokémonov, avšak chabé prostredie okolo nich

Potulovať sa len tak prírodou a sledovať rôzne verzie slávnych vreckových príšeriek s tým, že môžete skúsiť loviť alebo ich jednoducho obísť (žiadne náhodné súboje). Apropo, proces lovu a boja doznal zaujímavého spestrenia. Z každej jednej bitky je možné vycúvať, keďže aj keď je boj ťahový, vy máte neustálu kontrolu nad pohybom hlavného hrdinu. Dokážete s ním krúžiť okolo účastníkov boja a pozorovať detailne spracované animácie alebo sa vzdialiť a celý boj tak zrušiť. Lov pracuje na rovnakom princípe a hráč tak hádže pokéball z diaľky alebo priamo zblízka a dúfa v úspech - ak dôjde zo strany pokémona k agresívnemu správaniu, nie je možné ho uloviť jednoduchým hodom a naopak je nutné vyvolať súboj prostredníctvom hodenia vlastného pokémona do ringu. Do tohto bodu, až na aspekt nie práve vyváženého scenára, kde hlavne záver prichádza extrémne rýchlo a miestami nedáva zmysel, by som o novej časti hernej série Pokémon na Nintendo Switch mohol hovoriť v rýdzo pozitívnej vlne. Nie všetko v tejto akčnej RPG je však tak ohromujúce. Predne stále neviem pochopiť, prečo konečne do série generujúcej tak obrovské balíky peňazí nie je možné dostať kvalitný dabing (toto nie je Super Mario alebo Zelda, a preto mi nehovorte, že by atmosféra integráciou kvalitných hercov automaticky nenarástla do nebeských výšok).

Planina bez života

Ďalším problémom je nie práve oslňujúci grafický art. Animácie postáv, ako aj pokémonov samotných sú uspokojivé, avšak mapa čítajúca obrovský priestor by si zaslúžila oveľa väčšiu snahu o detail. Nájdete tu až príliš veľa plání bez akéhokoľvek náznaku alebo snahy o odlíšenie sa a spestrenie. Pridať bujnejšiu vegetáciu, nejaký ten hmyz alebo minihru na spríjemnenie čakania na legendárneho pokémona, to všetko by hre prospelo - všetko je lepšie než zelená placka bez života, aj keď nechcem tvrdiť, že na ostrove nie je možné nájsť zopár lokácií, kde sa vám vizuál dostane do srdiečka. V tomto prípade ale nehľadajte problém vo výkone samotnej platformy Switch, keďže u tej nám Nintendo dokázalo hrami ako Breath of the Wild jasne prezradiť potenciál samotného železa. Pokémon Legends: Arceus by si jednoducho zaslúžil viac starostlivosti a akonáhle by ju dostal, mali by sme vyvážený pomer medzi kvalitnou hrateľnosťou a vizuálnym partom. Cez to všetko je ale práve táto netradičná odbočka zo zavedeného Pokémon stereotypu poriadnym osviežením a dúfam, že ak nás v budúcnosti čaká priame pokračovanie, autori si dajú na výsledku záležať ešte o kus viac.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

82%
Nový pohľad na notoricky známu tému dopadol viac ako dobre