God Of War PC

God Of War PC - recenze
God Of War PC - recenze
17:00, 12.01.2022

Viac ako tri a pol roka si museli tentokrát PC hráči počkať na dlhoočakávaný port spin-off dielu série God of War. Po neuveriteľných, takmer 20 miliónoch predaných kópií PlayStation verzie, je pre Sony a Santa Monica Studio otvorenie brán nordickej mytológie, s najlepším možným sprievodcom Kratosom aj pre PC hráčov, ďalším obrovským krokom, ktorý v druhej polovici minulého roka zarezonoval naprieč celou hernou komunitou. Ak ste podobne ako ja jeden z tých, ktorí PlayStation doposiaľ nevlastnia a doteraz ste God of War osobne nevyskúšali, už za dva dni tak budete môcť urobiť prostredníctvom takmer všetkých herných PC platforiem a ak náhodou stále váhate, verte mi, že to stojí za to!

Klik pro zvětšení (God Of War PC - recenze)

Ocitáme sa opäť v koži hlavného hrdinu Kratosa, sparťanského poloboha, ktorý sa však tentokrát nachádza riadne ďaleko od svojho domova, hlboko v lesoch jedného zo severských mytologických svetov - Midgrad. Spoločnosť mu po celý čas robí jeho syn Atreus, mladý a zatiaľ neskúsený, no poriadne odvážny lovec. Ich spoločná púť má jednoznačný cieľ, a to dostať sa na najvyšší vrchol všetkých deviatich svetov a rozsypať tam popol mŕtvej Kratosovej ženy a Atreovej mamy "Faye", ktorá zomrela z nám doposiaľ neznámych dôvodov. Cesta je však dlhá, plná prekážok a menších či väčších nástrah, ktoré musia Kratos s Atreom spoločnými silami prekonať. Mladícka nerozvážnosť a impulzívnosť v kombinácii so skúsenosťami chladného, bojom ošľahaného bojovníka s tvrdou sparťanskou výchovou je to, čo túto púť krásne lemuje.

Vašim najbližším priateľom je mrazivá sekera Leviathan, pomocou ktorej vlastnosti hodu a možnosti návratu, dokážete splniť približne 80% všektých úloh, vrátane rôznych hlavolamov a prekonávaní prekážok. K zvyšným 20% vám pomôže Atreov luk, ktorého šípy dokážu interagovať s mágiou v danom svete a tvoriť tak mosty, či rozbíjať rôzne barikády. Vylepšenia zbraní a brnenia vám zabezpečí dvojica rozhádaných kováčskych bratov, ktorí sa podivne vždy objavia na pomerne nečakanom mieste a po frflaní na to, že sa predtým zbraní dotýkal jeho brat, vám vždy dokážu o čosi vylepšíť ich staty. K upgradom však potrebujete suroviny, ktoré nájdete či už počas bežného progressu hrou alebo pomocou plnenia bonusového obsahu.

Neočakávajte ale žiaden otvorený svet s hromadou vedľajších questov, v ktorých sa zapletiete tak, že zabudnete čo je vašou úlohou. Cieľ je jasne daný a aj keď môžete stráviť niekoľko extra hodín zháňaním vylepšení gearu, lúštením hádanok, či zbieraním bonusových materiálov, hra vás vždy šikovne navedie tam kde máte byť. Nakoniec, sám Kratos neraz synovi prizvukuje aby sa nenechával rozptyľovať okolím a nezaujímal o ostatných, ktorí ich poslaniu nepomôžu, čo perfektne dopĺňa tento umný dizajn progressu v celej hre.

Jedna z najimpozantnejších a aj najcharakteristickejších vlastností tohoto dielu série God Of War bola aspoň pre mňa jednoznačne celistvosť a úplná bezošvosť celej hry. Počas hrania sa totiž nedočkáte takmer žiadnych loading screenov alebo čiernych preblikov medzi cutscénami, ktoré by vám (aj keď sme na to zvyknutí a často to očakávame) akokoľvek zasahovali do plynutia príbehu. Hra v istom momente jednoducho prevezme kontrolu, pozriete si cutscénu a kontrolu vám naspäť odovzdá. Loadovanie je pri prechodoch do väčších levelov veľmi dobre schované za animáciu či už otvárania dverí, alebo pri vstupe do nového sveta za prvok behu po čarovnom strome, ktorý bude pravdepodobne tak dlhý, až pokiaľ sa vám nenaloaduje ďalší obsah. Pozoruhodné je pre mňa aj to, že to všetko zvláda aj "starší" HDD disk, čo bol určite jeden z väčších problémov štúdia pri portovaní na PC. Netvrdím, že God Of War tu týmto dizajnom vykopol dvere a je jedinou hrou ktorá tento štýl využíva, no charakter samotnej kamery a napríklad jej prechod z hernej do tej filmovej tu je akýsi iný a minimálne pre mňa viac príťažlivý ako kedykoľvek predtým.

Poďme sa však už pozrieť aj na to, čo nové nám PC port narozdiel od PS verzie do God of War priniesol. Mnohí sme určite očakávali (ako to už býva) výraznejší skok v grafickom spracovaní, ktorý tu však až tak zásadný nie je a aj keď sú textúry o čosi detailnejšie a krajšie, ak ste z tých, ktorí nad PC verziou rozmýšali len kvôli krajšej grafike, boli by ste podľa mňa sklamaný. Toto tvrdenie však v žiadnom prípade neberte negatívne, nakoľko ním skôr chcem naznačiť, že už pôvodná PlayStation verzia je graficky na vysokej úrovni a PC určite čosi boostol, no signifikantný rozdiel, rozpoznateľný na prvý pohľad to nie je. V spolupráci s Nvidiou, však dodalo Santa Monica Studio do PC portu funkciu DLSS a teda možnosť inteligentného upscalingu, ktorý vám bez straty kvality (na Nvidia RTX grafických kartách) zabezpečí o čosi vyšší framerate. Vylepšené aj sú tiene a reflexie, no podpory raytracingu sme sa aspoň teraz pri vydaní nedočkali a obávam sa že ani tka skoro nedočkáme, nakoľko by si táto vlastnosť pravdepodobne žiadala čiastočné prerobenie svetiel a ich fungovania v celej hre. No a v neposlednej rade prináša PC port aj novinku Nvidia Reflex, ktorá by mala zabezpečiť o čosi responzívnejšie hranie pomocou zníženia latencie, avšak opäť si treba dať pozor na hardvér, keďže k využitiu tejto featury musíte mať okrem Nvidia grafickej karty aj kompatibilný G-SYNC monitor.

Keďže píšem recenziu v podstate na vyše tri roky starú hru v novom kabáte, ani som sa nesnažil do podrobna rozpísať jej všetky prvky, či príbehové twisty, no nie pre to že by som nemal čas alebo bol lenivý. Myslím si totiž, že tento titul je pre každého nadšenca singleplayer hier takzvaný must-play a aj keď som sa snažil vám to trochu teasnuť, to všetko za tým nechám na vašu osobnú skúsenosť, pretože God of War je skutočne jedinečná hra, ktorá vás do svojho sveta ponorí úžasným spôsobom a len tak nepustí.

poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Sony Czech.

☆ TOP ☆
100%