Lake

Lake - recenze
Lake - recenze
12:00, 20.09.2021

Holandská spoločnosť Gamious, ktorej doterajšia tvorba sa orientovala takmer striktne na mobilnú scénu, aktuálne ako veľká voda vtrhla do sveta hier s oveľa širším záberom, a to s pozoruhodne podarenou značkou s názvom Lake. V tomto prípade je nesmierne ťažké samotné dielo nejako zaškatuľkovať, každopádne Lake je viac než len bežnou adventúrou tak, ako ste na tento koncept zvyknutí, čo vám umožňuje po jeho boku prežívať zaujímavú zmes pocitov idúcich miestami až do morku kostí tvrdej reality. Na príbeh bohatý obsah s jednoduchou gameplay náplňou sa však dá naplno pochopiť len v prípade, ak si hru skúsite na vlastnej koži, keďže obrázky ani videá nedokážu sprostredkovať tú jedinečnú atmosféru skrývajúcu sa v rannom opare nad jazerom malého mestečka Providence Oaks.

Dej sa odohráva v skutočnom mestečku amerického štátu Oregon

Klik pro zvětšení (Lake - recenze)

Reálie amerického "zapadákova", kde líšky dávajú dobrú noc, si v prípade príbehu tohto projektu užívame vďaka hlavnej protagonistke menom Meredith Weiss. Tá sa v roku 1986 rozhodla po dvadsiatich rokoch života vo veľkomeste, kde pracuje ako programátorka, zobrať dovolenku a vrátiť sa tam, kde jej život začal. Mestečko Providence Oaks jú privíta s otvorenou náručou a dokonca jej ponúkne krátkodobú prácu poštového doručovateľa, čím vás hráčov predurčí k zdanlivo stereotypnej, ale vôbec nie nudnej, práci. Z Meredith je jednoducho doručovateľa balíkov a obálok a jej nová brigáda priamou cestou k opätovnému spoznávaniu obyvateľov jej rodiska. Zatiaľ čo teda roznášate poštu kade tade po vôbec nie malej mape plnej slepých uličiek a chát v horách, socializujete sa s pôvodnými, ale aj novými, obyvateľmi Providence Oaks. Lake je z časti sandboxom, keďže vám nič nebráni sadnúť do poštárskeho vozidla a robiť si, čo vás napadne, avšak všetka interakcia sa viaže priamo na spomínané doručovanie pošty, kedy koncept pozvoľna spúšťa rozhovory s NPC postavami a súčasne vetví gameplay možnosti.

Príjemná atmosféra

Klik pro zvětšení (Lake - recenze)

Než vložíte do schránky posledný list, deň sa neskončí, aj keby ste stáli na mieste rok v kuse. Neexistuje tu každodenný cyklus a zmena počasia, ktorá samozrejme nemá žiadny dopad na jednoduchý jazdný systém dodávky v akej jazdíte, je rovnako naplánovaná na základe adresy, kam sa blížite. Cez toto všetko dokáže Lake vyvolávať istý pocit reality a ten nezničí ani nie práve podarená technická stránka alebo strnulé animácie. Akonáhle sa zahĺbite do spoznávania tamojšej komunity, stanete sa závislí na čítaní textov a skúmaní osudov jednotlivých hrdinov. Každá jedna postava v hre má svoje problémy, ktoré sú vytrhnuté z reálií dneška, a to aj napriek skutočnosti, v akom roku sa Lake odohráva. Máme tu konflikty spojené s pracovnými postupmi, zaostalé názory na lásku rovnakého pohlavia či klasickú závisť spojenú s alkoholom. Lake je vďaka takémuto sociálnemu koktailu studnicou plnou živej energie, z akej budete chcieť čerpať a ani po záverečných titulkách nebudete mať dosť. Je samozrejme nesmierne dôležité, akým štýlom toto celé vlastne budete hrať a ak sa rozhodnete správať ako arogantná osoba, sotva si vás niekto v Providence Oaks začne vážiť a pozývať vás na rodinné oslavy.

Rozumná selekcia obsahu

Klik pro zvětšení (Lake - recenze)

Autori s citom vyberali momenty, aké ukazujú hráčom bez toho, aby to celé vyznelo nejako nedokončene. Keď sa Meredith rozhodne postrážiť deti svojej najlepšej priateľke ešte z detstva, nikto nás nenúti sledovať, ako sedí na gauči a utiera zvyšky zmrzliny z kútikov ich úst. Rovnako nemusíme prikývnuť na každé pozvanie, nech už ide o potenciálne rande s nie práve sympatickým drevorubačom žijúcim v horskej chate neďaleko mesta alebo prosbu starej babky, čo potrebuje postrážiť stádo mačiek. Celý dej je rozdelený do dvadsiatich dní, ktoré môžete skončiť vždy po vybavení doručovania alebo si ich dokážete vďaka toľko opisovanej socializácii patrične predĺžiť. Nevidím však dôvod, prečo hrať Lake ako, s prepáčením, arogantné hovädo bez chuti užívať si života v inak atraktívnom horskom prostredí, keďže práve socializácia prináša tú jedinečnú atmosféru, čo mňa osobne skutočne chytila za srdce. Zvykol som si aj na nie práve príjemný spôsob nastupovania a vystupovania z dodávky (chýba tu animácia a vždy sa vám jednoducho na sekundu zatmie obrazovka), či ležérny pohyb ústrednej hrdinky, ktorej beh pripomína osemdesiatročného dedka po operácii kolena - chápem, prečo nie je možné utekať ako atlét, keďže sa tu hráme na simuláciu poštára a nie bežca.

Chýba viac možností?

Klik pro zvětšení (Lake - recenze)

Lake krásne zachytáva pestré osudy ľudí, akých môžete stretnúť v bežnom živote a ponúka tak akúsi vrstvu melanchólie prekladanej drsným vytriezvením na základe vlastných pocitov. Hrať za Meredith je však predovšetkým zábava a relax, aký si budete na ploche necelých piatich hodín dozaista užívať. Čím bližšie ku koncu sa ocitnete, o to viac organická vám výprava celej hry príde, ale to všetko spôsobí onen tlak na finálne a nevyhnutné rozhodnutie ústrednej postavy. Naša dočasná poštárka sa bude musieť definitívne rozhodnúť, či chce obrátiť svoj doterajší život o stoosemdesiat stupňov, alebo sa vrátiť do víru veľkomesta. Všetko je vo vašich rukách a ešte než v tomto smere padne konečný verdikt, verím, že vám do očí udrie hromada vtipných odkazov na pop kultúru osemdesiatych rokov, ako aj zaujímavé formy interaktívnych rozhovorov. Lake je nezávislá produkcia s úzkym záberom lákadiel, avšak kto hľadá netradičnú adventúru plnú priam živelnej energie a jedinečnej atmosféry, nájde v najnovšom diele firmy Gamious to pravé orechové. Cením si ten cit, s akým bola táto videohra poskladaná, a preto som sa rozhodol k základnému hodnoteniu pridať aj osobnú rovinu, a to v podobe desiatich percent.

Ak by ste do hry primiešali trocha mysterióznosti, razom by sme tu mali Twin Peaks

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Whitethorn Digital

Klik pro zvětšení (Lake - recenze)