Balan Wonderworld

Balan Wonderworld - recenze
Balan Wonderworld - recenze
12:33, 10.04.2021

V dnešní recenzi se podíváme na nový přírůstek do populárního žánru 3D plošinovek, za kterým v tomto případě stojí vývojáři ze studií Arzest a Balan COmpany, spadající pod Square Enix. Tento kousek nese název Balan Wonderworld a jestli má cenu investovat váš drahocenný čas či nemalý obnos na její pořízení, na to se pokusím odpovědět na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (Balan Wonderworld - recenze)

Jednou nahoře, podruhé dole

Ač se hra již od svého oznámení prezentovala řadou poutavých obrázků, plných pestrobarevných prostředí a zajímavě vypadajících postav, musím hned na začátku zmínit, že se jedná o titul plný kontrastů mezi tím, co je dobré a co méně povedené. Pravdou bezesporu je, že se autoři do žánru snaží přinést řadu inovací, nicméně na druhou stranu si dle mého nepříliš ohlídali záležitosti, které dobré nápady často dokáží znehodnotit.

Pár hodin to zabere

Hra jako taková servíruje poměrně slušnou porci co do rozsahu. K dispozici je v rámci příběhu celkem dvanáct herních světů, skládajících se vždy z vícero sekcí. V každé z úrovní je vaším úkolem sesbírat v ideálním případě všechny Balanovy sošky, což se sice může zdát jako snadné, nicméně záhy zjistíte, že tomu tak rozhodně není, a to ne pouze vaší vinou. Většina z nich je totiž rozmístěna tak, že se k nim minimálně zpočátku hry nelze vůbec dostat, jelikož vaše herní postavička je omezena na velmi malé množství možností pohybu či interakcí. Zde se ke slovu dostávají kostýmy, kterých si užijete skutečně do sytosti. Je jich totiž k dispozici více než 80, přičemž každý z nich propůjčuje vaší postavičce všemožné speciální schopnosti, které vám poté mohutně poslouží právě při zmíněném sběru sošek. Představte si tak, že kromě panďuláka, který umí jen mírně vyskočit, máte najednou k dispozici možnost šplhání po pavučinách, plavat speciálními vodními kanály či změnit se v ozubené kolo. Tento zakomponovaný prvek má lví podíl na případné znovuhratelnosti, jelikož jste neustále nuceni vracet se do předešlých světů a s pomocí nových kostýmů objevovat dříve nepřístupná zákoutí.

Převleky, to je ono

Použití jednotlivých kostýmů lehce limituje skutečnost, že jich v jednu chvíli lze mít vybaveny pouze tři, takže někdy je nutné skutečně se zamyslet nad skladbou úrovně a dopředu si navolit kostýmy, které skutečně využijete. Zde musím zmínit poměrně solidní komplikaci spočívající v tom, že když i přes sebelepší plánování strategie náhodou v úrovni zemřete, vybavený kostým již nadále v rámci úrovně mít nebudete, takže musíte případně správně volit i mezi menším zlem, představujícím ztrátu některého z kostýmů v nebezpečnějších pasážích hry. Každopádně je tento fakt i dobrou motivací hledat kostýmy roztroušené po jednotlivých levelech skutečně pozorně, jelikož nikdy nevíte, kdy vám přijdou vhod. Jako třešnička na dortu jsou poté kostýmy, které vám kromě přidání nějaké té speciální schopnosti mohou i odebrat některou ze základních, kupříkladu možnost skoku. Vězte však, že i v průběhu úrovně narazíte na checkpointy, ve kterých si lze rozvržení kostýmů případně dodatečně upravit.

Tebe už jsem rozprášil, ne?

Jedním z prvků, který hru možná zbytečně a přehnaně ztěžuje, je neustálý respawn nepřátel v již vyčištěných lokacích jednotlivých úrovní, když se kupříkladu vracíte pro některou ze sošek či další kostým. Ano, souboje nejsou nikterak těžké, nicméně když už si dáte jednou tu práci s obezřetností a obavami o váš kostým projít některou pasáží, poté při rychlém návratu můžete kvůli sebemenší neopatrnosti o tento přijít díky potvoře, kterou jste již předtím v pohodě zabili. Když jsme u toho zabíjení, nebojte se, nic brutálního se nekoná, ono by to nejspíše působilo jako pěst na oko v tomto poměrně slušně vypadajícím kresleném světě. Soubojový systém je velice jednoduchý. Můžete využít populární skok na hlavu v Mariovském stylu nebo zaútočit pomocí některé ze schopností konkrétních kostýmů.

Tref se nebo opakuj

Kromě tohoto faktu s neustálým objevováním se nepřátel mě také vcelku nemile překvapily nucené minihry, vedoucí, jak jinak, k zisku Balanovy sošky. Ty jsou poměrně podivné, jelikož v nich je nutné přesně trefovat momenty, kdy silueta překryje Balanovu postavičku během jakýchsi soubojových předělových scén. Problémem může pro někoho být, že jakékoliv, byť i minimální promeškání klíčového momentu rezultuje v nezískání této trofeje, a pro zopakování je nutné celou úroveň procházet znovu. Vzhledem k tomu, že v některých levelech jsou takové minihry klidně tři, může i tato zdánlivě jednoduchá záležitost přinést více frustrace než užitku a zábavy.

Timíci a jejich věž

Jakýmsi spojujícím elementem, který tvoří páteř herního světa, je lokace, ve které se staráte o bandu malých stvoření, zvaných Timové. Těm hraním sháníte potravu a postupně stavíte další a další konstrukce, díky kterým se vám odemykají nové úrovně. Roztomilost je v tomto případě přebita naprostou zbytečností, jelikož ač je tato část hry poměrně pohledná, má na samotný příběh a jeho spád pramalý vliv a úkoly v ní plněné spíše narušují tempo hopsačkových levelů. Co se tedy týče hry jako celku, musím konstatovat, že pár hodin se po osvojení si herních mechanik, určitě bavit můžete, nicméně z důvodu řady nelogičností a rušivých součástí, o kterých jsem se v rámci recenze zmínil, musím říci, že se titul pravděpodobně zařadí mezi průměrné záležitosti. Tím samozřejmě neříkám, že by se jednalo o nějaký propadák, nicméně po mediální masírce jsem čekal asi o něco více. Co musím naopak vyzdvihnout, je mnoho nápadů týkajících se využití jednotlivých kostýmů, vyvedené audiovizuální zpracování, které až na pár situací s propady frekvence snímkování působí velmi dobře, nicméně ani to nedokáže titul vymanit ze spárů lehčího nadprůměru. Pokud však preferujete tento typ her, případně máte k ruce některého z mladší generace hráčů, můžete dát Balan Wonderworld šanci. Vyloženě špatné to není, a pokud překousnete pár zmíněných nedostatků či klacků pod nohy, které vám občas hra naservíruje, budete se bavit.

Ceny hry Balan Wonderworld srovnáte na Zboží.cz.

Další z řady plošinovek, která se snaží do žánru vnést čerstvý vítr. Ne vždy se jí to ale daří.
VÍCE K TÉMATU: Balan Wonderworld