Sejmi Jednorožce

Sejmi Jednorožce - recenze
Sejmi Jednorožce - recenze
12:00, 20.02.2021

Už je to naozaj nejaký ten piatok, čo som naposledy posadil na svoj "kameň mudrcov" tradičnú stolovú hru, avšak evidentne opäť nastal ten správny čas. Mám tak aspoň možnosť zase trochu prečistiť vzduch a vyvetrať ten hardvérový stereotyp, ktorým som sa posledné mesiace úpenlivo zabával a rovnako tak skúsiť, aké to je zase cítiť papier a prípadne plast, zatiaľ čo sa v kruhu mojej rodiny rozdá pár kariet a ukuje nejaké to nekalé spojenectvo. Som rozhodne rád, že mi na to pomyselné vetranie pripadol test zaujímavej párty hry s názvom Sejmi Jednorožce, keďže je to presne ten formát šialenej bizarnosti, vďaka ktorej môžem zase naskočiť na vlak stolovej zábavy.

Má to roh, farebnú hrivu a prdí to. Čo je to?

Klik pro zvětšení (Sejmi Jednorožce - recenze)

Vsadím vyťahanú gumu od trenírok, že ak by ste si teraz zapli Netflix, alebo inú podobne koncipovanú stream platformu súčasnosti, v sekcii seriálov pre dospelých by na vás vypadlo hneď niekoľko animovaných rozprávok. Trend podobne ladenej produkcie, kde sa zábava pre infantilné publikum účelovo halí do animovanej tvorby, pretrváva aj po zdanlivom zániku kultového South Parku a práve spoločenská hra určená pre troch až šiestich účastníkov s vekovou hranicou nad desať rokov z dielne spoločnosti Albi je reprezentantom tohto statusu zo sveta stolovej zábavy. Predstavte si čarovnú krajinu plnú hlúpych rytierov, princezničiek z Instagramu a úchylných škriatkov v latexových nohaviciach, kde príroda nechala vzniknúť stáda jednorožcov. Krásnych, farebných, drzých tvorov, čo trpia nadmernou plynatosťou a smrdia ako továreň na zápalky z devätnásteho storočia.

Blafuj a buzeruj

Ešte než si predstavíme skutočne jednoduché pravidlá, ktoré vám umožnia užiť si tento projekt aj v okruhu menej skúsených hráčov, poďme sa stručne pozrieť na celkové balenie. Sejmi Jednorožce vás totižto dostane už len svojim prebalom, keďže ide o dizajnovo krásne spracovanú kocku s výklopným systémom, kde po stránke artu dominuje ružová farba na tvrdom papieri a čo je asi zo všetkého najzaujímavejšie, tak po odstránení pekne priliehajúceho veka na vás vykukne praktický organizér. U párty hier sa s niečím takýmto často nestretávame a zvlášť ak má každý balíček kariet svoju sekciu a užívateľ si tak má možnosť celý obsah krásne zorganizovať a pustiť sa do hry bez otravného triedenia alebo tápania po zapadnutých žetónoch (po boku 142 kariet ich tu nájdete 21). Oceňujem, že strojcovia tejto hry nestratili niť, a tak ako šialený je nápad nechať pestrofarebných jednorožcov prdieť ako o dušu, je rovnako šialené aj grafické spracovanie obalu, respektíve jeho obsahu.

Musíme ho okúpať a prefarbiť

Dosť však bolo omáčky, poďme si na stôl naložiť poriadny kus mäsa aj s rohom. Aby som bol dostatočne férový, tak okrem jednorožcov, ktorých je v tomto prípade samozrejme väčšina, sa do hľadáčiku lovcov dostávajú aj prasatá, ktoré s produkovaním plynov nemajú logicky žiadne problémy. Účelom lovcov je vybrať si náhodne jednu z dostupných postáv, kde ponuku hrdinov tvoria rôzne povolania s rôznymi schopnosťami. Už spomínaný rytier alebo prípadne šaman majú isté výhody voči princeznej, avšak ani tá nie je úplne bezradná a dokáže počas lovu prekvapiť. Pointou je postupne rozdeľovať smradľavé, ale aj iné pasce na vami vybraných jednorožcov (toho, čo nemáte v pláne získať, môžete naopak iným pekne navoňať) a následne pomocou akčných kariet skúšať dostať do svojho vlastníctva toho najzaujímavejšieho. V prvej fáze prebieha boj viac menej anonymne, čím sa otvorí priestor na taktizovanie a blafovanie s cieľom prekabátiť súperov, avšak akonáhle sa už karty otočia a sčítajú, je neskoro plakať nad pokakaným jednorožcom.

Peniaze sú všetko

Malá pikantnosť z boja; jednou zo zaujímavých pascí je aj karta, ktorá dokáže otočiť základnú pointu pravidiel naruby. Za predpokladu, že takúto kartu priradíte k jednorožcovi, pri ktorom je súčet vašich akčných bodov až na druhom mieste, vyhrávate daného tvora práve vy aj cez skutočnosť, že súper položil na stôl vyšší súčet bodov. A podobných pascí je v tejto spoločensky nespoločenskej šou viacero. Najvyšší podiel zábavnosti u Sejmi Jednorožce vidím v účelovom podrážaní nôh svojich protihráčov, kde pomocou viacerých techník môžete škodiť až do takej miery, že dôjde aj na ostrejšie slová a naduté tváre. Netreba sa preto strachovať, ak si v hre vybojujete hneď niekoľko smradľavých koníkov s rohom, ktoré sú v základe ekvivalentom mínusových bodov. Po absolvovaní štyroch kôl môžete totižto skočiť na farmársky trh, kde od príslušných čarodejov nakúpite zázračné suroviny na čistenie srsti od smradu alebo magického prachu na zmenu farby vášho jednorožca. Týmto spôsobom dokážete navýšiť počet bodov a v celkovom súčte tak zvrátiť zdanlivo nepriaznivý výsledok.

Instantná zábava

Sejmi Jednorožce dostáva svoje grády až pri plnom obsadení hrdinov, teda v počte šiestich účastníkov. Vtedy nastane čas na spustenie poriadnych intríg a ak sa vás táto párty hra dokáže držať aj viac než len tých základných tridsať minút, ktoré autori garantujú na jednu partiu, stane sa z tohto námetom bizarného nápadu instantná zábava s dlho trvajúcim efektom.

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Albi

90%
Kto si to prdol?