Crysis Remastered

Crysis Remastered - recenze
Crysis Remastered - recenze
15:00, 22.09.2020

V dnešní recenzi se podíváme na to, jak se povedlo naportovat jednu z nejpopulárnějších stříleček, která potrápila nejednoho PC hráče před téměř třinácti lety a která si to letos namířila rovnou na platformu Nintendo Switch. Ano, řeč není o ničem jiném, než titulu Crysis s příznačným podtitulem Remastered. Nintendo Switch je přitom první z platforem, na kterou se remasterovaná verze chystá, a tak se nyní pojďme podívat, zdali je nač se těšit a jestli byste měli svoji pozornost upřít právě tímto směrem. To se již dočtete na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (Crysis Remastered - recenze)

Je to už let...

Jak jsem již avizoval v úvodním odstavci, je tomu již pěkná řádka let, kdy v roce 2007 poprvé spatřila světlo světa akční střílečka Crysis, která se dočkala i několika nepříliš vyvedených pokračování v rámci své série. Každopádně když už by na hře nebylo nic jiného zajímavého, musíme vyzdvihnout především grafické pozlátko, které tehdy ždímalo z grafických karet veškerý myslitelný výkon a kdo si chtěl zahrát na nejvyšší detaily, musel být buďto štědře dotován někým ze svého okolí nebo si na svou sestavu snů vydělat sám pořádnou dřinou. Tyto doby jsou naštěstí pryč a tak se může Crysis v pohodě nastěhovat i na přenosný handheld. I když, je v pohodě to správné spojení? Mrkněme se tedy na celkovou kvalitu portu, který má na svědomí zkušený tým Saber Interactive.

Jako tenkrát

Co se týče samotné hratelnosti, příběhu a všech těchto věcí okolo, musím hned na úvod říci, že kdo by se těšil na nějaké úpravy, tak toho zklamu. Jedná se o čistokrevné převedení hry z jedné platformy na druhou, a tak se opět ujímáte role Nomáda ze speciálních jednotek, jehož úkolem není nic jiného než zjistit, cože podivného se to děje na filipínském ostrově, kde probíhají jakési podivné pokusy. Jakožto supermoderní „agent“ se na své pouti můžete spolehnout na řadu skutečně vydařených vychytávek, počínaje zbraněmi, všemožnými udělátky až po speciální skafandr, díky jehož schopnostem bude vaše úloha mnohem lehčí, než kdybyste se do hrou servírovaných misí vydali v klasické výbavě. Crysis již tehdy přišel s poměrně originálními řešeními jednotlivých misí, které nebyly předem nalinkovány a mohli jste si sami zvolit styl přístupu, vedoucí k úspěšnému dokončení. Je tak na vás jestli se „převléknete“ do obleku, zvyšujícího sílu, rychlost, nebo budete naopak odolnější či využijete dočasnou neviditelnost. To vše tu samozřejmě nechybí a při hraní na mě nejednou dosedla nostalgie z dob, kdy jsem s tímto kouskem přišel poprvé do kontaktu.

Spíše port než vylepšení

Když už je tedy dnes řeč o remasteru, určitě je nasnadě zmínit, že i v oblasti technologického zpracování se jedná spíše o port, jelikož grafika je velice podobná té, kterou si můžete pamatovat z původní verze, takže na nějaké dramatické vylepšení můžete rovnou zapomenout. To platí jak pro modely postav, tak i o něco ochuzenější textury, takže si budete spíše připadat jako při hraní titulu z minulé generace. Z tohoto hlediska šlo tedy z hlediska remasterování udělat zajisté více, nicméně je holým faktem, že na hybridním Switchi příliš mnoho hezčích her asi nenajdete. To je však způsobeno samozřejmě i menší konkurencí větších titulů, u kterých by právě grafika měla hrát prim. Troufám si tak tvrdit, že pakliže by hra vyšla v tomto stavu i na PS4 a XONE, patrně by hráči nebyli zcela nadšeni. Kromě poněkud zastaralé grafiky se nová verze potýká také se solidními poklesy frekvence snímkování, což již může a pravděpodobně bude hráčům vadit o mnoho více. Jakmile se totiž dostanete pod palbu a na obrazovce je současně zobrazováno více efektů, než je zdrávo, obraz pravidelně nepříjemně cuká, což na Crysis Remastered opět nevrhá to nejlepší světlo. A co teprve, když vám hra bez varování spadne? Inu, stává se.

Vychytávky zachovány

Abych však jen nekritizoval, hra jako taková má samozřejmě i své světlé stránky. Co se autorům podařilo převést takřka bezchybně, je jedna z devíz původních kousku. Tím bylo a stále bezesporu je zničitelné prostředí, které má sice své limity, avšak většinu objektů jste schopni tím správným kalibrem poškodit nebo zničit nadobro. Celkově zpracování fyzikálních zákonitostí působí i v této verzi fajn a je určitě dobře, že nedošlo k žádnému osekání. Zaměříme-li se poté na ovládání na přenosné konzoli od Nintenda, často jsem měl při hraní v handheldovém režimu problémy s mířením, jelikož přesnost skutečně není tím, čím hra vyniká a nemyslím si, že by toto byla vždy chyba mých rukou. Spíše se domnívám, že autoři opomněli přizpůsobit schéma ovladači jako takovému, jelikož, co si budeme namlouvat, oproti klávesnici a myši mají analogové páčky přeci jen menší handicap, který je nutno poladit při samotné tvorbě.

Vezměte jej s sebou!

Co tedy říci na závěr a komu případně hru doporučit? Fanoušci původní hry a současně dnešní majitelé Nintenda Switch budou pravděpodobně v sedmém nebi, jelikož si svůj oblíbený titul budou moci připomenout v pro ně nezvyklé formě na přenosné konzoli. Co se týče mladších hráčů, kteří v době vydání ještě „tahali kačera“ nebo měli ještě zcela jiné zájmy, by zase mohla remasterovaná verze posloužit jako jistá forma vhledu do herní historie, kdy videoherní trh ještě nebyl tak košatý jako dnes a existovaly hry, které definovaly jak herní žánry, tak i grafické standardy. No, a jedním z nich bylo i Crysis. Inu, a vám, kteří se nepočítáte ani do jedné z těchto skupin a Crysis nebylo ani tehdy vaší „krevní skupinou“, můžete se s klidným srdcem poohlédnout po nějaké jiné záležitosti. Možností je téměř nepřeberné množství.

Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Saber Interactive

68%
Možnost přičichnout na Switchi k titulu, který kdysi diktoval trendy v oblasti grafiky.