Metamorphosis

Metamorphosis - recenze
Metamorphosis - recenze
12:00, 19.10.2020

Jedno z vrcholných diel Franza Kafku, teda ikonická poviedka "Premena či po anglicky Metamorphosis", sa aktuálne stáva hlavnou pointou vzniku logickej 3D adventúrky s rovnomenný názvom. Za jej existenciou stojí indie štúdio Ovid Works, ktoré sa jedným kolenom skúša zavďačiť spomínanému nemecky tvoriacemu umelcovi a rodákovi z Prahy roku 1883 a druhým naopak poctiť vás, hladných milovníkov surrealistických vízií plných metafor. Ešte než si spoločne prejdeme celou interaktívnou premenou z človeka na hmyz a zase nazad, sluší sa rovnako takpovediac pokľaknúť pred veľkosťou člena spolku Prager Kreis, ktorého dnes staviame do role najvýznamnejšieho prozaika svetovej literatúry dvadsiateho storočia. Dokázali sa tomuto neochvejnému ideálu priblížiť aj tie pomyselné kolená vývojárov videohernej premeny?

Zase som si spomenul na jedinečný projekt Deadly Creatures

Klik pro zvětšení (Metamorphosis - recenze)

Nemôžem si pomôcť, vždy, ak sa v hre podobne vzácnej svojím námetom zhostím úlohy nejakého zvieratka alebo hmyzu, s láskou spomínam na Wii exkluzivitu Deadly Creatures, kde som z perspektívy škorpióna a tarantuly nadšene brázdil malý kus púšte kdesi v severnej Amerike. Aj keď v prípade diela Metamorphosis sa samozrejme jedná o filozofickú víziu, kde sa ľudská bytosť transformuje do chrobáka a skúša pochopiť všetky tie negatíva a pozitíva obidvoch svetov, z pohľadu level dizajnu a hrateľnosti sú si vyššie spomenuté hry nesmierne podobné. Transformácia do niekoľko centimetrov veľkého skeletu chrobáka prináša už sama o sebe nával príležitostí ako zaujať a ak teraz dáme bokom poviedku majstra Kafku a budeme sa sústrediť len na pointu hrateľnosti, tak v tomto prípade nie je výsledná kvalita vôbec tak zlá, ako som možno očakával.

Chrobák, ten ťažký život má

Predstavte si hypotetickú situáciu. Večer s únavou zaľahnete na matrac a slastne zaspíte, avšak miesto bežného sna, kde pomocou vypchatého krokodíla surfujete na vlnách zlatých mincí, zatiaľ čo vám krásne dvojičky zo Švédska sedia na ramenách a tlieskajú ako o dušu, sa vám zdá, že ste chrobák. Ranné prebudenie by malo znamenať veľkú úľavu, avšak opak je pravdou. Precitnutie zo sna do reality neprináša onú očakávanú zmenu pointy nepríjemného sna a vaše beznádejné pobehovanie po obrovskej bielej plachte, zatiaľ čo manželka v rukách drží zrolované tričko s cieľom ukončiť vašu biednu existenciu, je metaforou na podstatu stratenej duše v nemilosrdnom svete dneška. Takto nejako je možné opísať aj atmosféru úvodnej časti hry Metamorphosis, kde sa hlavný hrdina Gregor stáva malým chrobákom a vyráža na nebezpečné dobrodružstvo s cieľom pochopenia krutej skutočnosti.

Lepkavé tajomstvo

Zmena merítka jednotlivých objektov bežného ranku (posteľ, skriňa, šuplík, ceruzka...) je u tejto adventúry len akýsi epilóg. Oveľa zaujímavejšie je postupné prepájanie sveta skutočných chrobákov a hmyzu všeobecne s večnou nadutosťou ľudskej mysle. Tlieskam autorom za všadeprítomný humor a narážky plné bizarného ťahania za slovíčka, ako aj príjemne vyriešené puzzle časti v drvivej väčšine spojené s lezením a pátraním. Ako chrobák máte pri prekonávaní prekážok istú výhodu, avšak vďaka ponoreniu vlastných končatín do lepidla sa na určitú dobu môžete vybrať aj do poriadne strmého terénu, aby ste objavili nové oblasti, ako aj poznali nových kamarátov. Apropo komunikácia je tu vysoko dôležitým aspektom pochopenia mnohých súvislostí a ak už nič iné, tak minimálne hlas hlavného hrdinu, ktorý balansuje na pomedzí človeka a hmyzu, má v istých momentoch priam desivý nádych - to musíte počuť na vlastné uši.

Technická stránka potrebuje repas

Príbeh a scenár celkovo je naplnený odkazmi čerpajúc nielen z tvorby Kafku, ale zároveň aj z diel známych psychológov a filozofov. Vďaka tejto zmeske umne vyložených predstáv sa pri objavovaní úžasných miest v hre začnete zamýšľať nad chrobákmi u vás doma. Nemám ja za skriňou náhodou mesto plné reinkarnovaných filozofov z osemnásteho storočia? Čo presne asi cíti chrobák tesne pred tým, než mu topánkou rozdrvíte jeho chrumkavý skelet? Je možné, aby hmyz túžil našepkať vám do ucha nikdy nenapísaný sonet? Podobne ladené otázky sa počas tých zhruba šiestich hodín budú len hromadiť a nebyť tej nateraz dosť žalostnej technickej stránky, asi by ich schopnosť opantať moju myseľ dotlačila finálne percentá oveľa vyššie. Od prvej polovice hry (testované v Xbox One verzii) však príšerne padne snímkovanie a zábava sa začína vytrácať pod tlakom sekania obrazu. Sú projekty, kde drop snímkov nespadá do zásadných prekážok, ale keďže hrateľnosť tejto adventúrky často stojí a padá na načasovaní skoku a neustálom krútení už tak chaotickej kamery, pre dobrý pocit z hrania to je veľký problém.

Všetci chcú do tej veže

Verím, že autorom pôjde o čo najlepšie vyladenie ich inak kvalitného diela a Metamorphosis dokážu dostať do čo najlepšieho stavu. Aj cez moje isté výhrady voči technickému aspektu počas recenzovania mi hra ako taká dokázala v mnohom učarovať. Od krásneho zvuku, cez slušnú grafiku - na nezávislú produkciu rozhodne, až po pekne riešený systém prekonávania prekážok. Asi najväčší podiel z konečného hodnotenia ale padá na adresu atmosféry a surrealistických vízií, z čoho by sám Franz Kafka mal určite radosť. Ostatne, ak by dnes žil a mal možnosť doceniť modernú techniku dvadsiateho prvého storočia, videohra Metamorphosis by nebola jedinou interaktívnou inštaláciou, ktorá sa mu snaží vzdať hold a upozorniť na jeho veľkosť.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Ovid Works

Recenzovaná verze: Xbox One
70%