Spitlings

Spitlings - recenze
Spitlings - recenze
12:00, 05.10.2020

V dnešní recenzi se podíváme na menší záležitost, která původně spatřila světlo světa pouze na platformě Google Stadia, nicméně nyní nastal čas její konverze pro ostatní herní zařízení. Na svědomí ji mají nezávislí vývojáři Massive MiniTeam a nese název Spitlings. Jak jsem již předeslal, nejedná se o nikterak velký titul, ovšem i ty menší mohou čas od času přinést slušnou porci zábavy. Jestli je to případ i tohoto počinu, to se již dočtete na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (Spitlings - recenze)

Flusni!

Na úvod by bylo vhodné zmínit jeden detail, týkající se samotného názvu. Pakliže nevládnete angličtinou, pak vězte, že slovíčko „spit“ znamená česky plivat. Inu, a okolo plivání se točí celá tato hra, konkrétně plivání zubů. To zní dosti podivně, že? Ovšem je to tak. Jedná se totiž o arkádovou záležitost ze staré školy, přičemž s sebou nese i nějaké ty inovativní prvky. Vžijete se do role Spitlinga, roztomilé postavičky, jehož úkolem není nic menšího než se snažit pokořit všechny dostupné úrovně, samozřejmě opatřené narůstající obtížností. Těch je tu skutečně dost a jejich počet dosahuje magické stovky. K tomu si připočtěte stejný počet odemykatelných postaviček a rázem je tu zábava na spoustu hodin. Nebo snad ne?

Klik pro zvětšení (Spitlings - recenze)

Retro vzhled, pohodová hratelnost

Inu, na tuto otázku není jednoznačná odpověď. Pakliže od her vyžadujete pokročilý audiovizuál, patrně vás odkáži do jiných vod. To v případě hratelnosti je tomu naštěstí jinak a autoři nám tak servírují skutečně zábavný kousek. Jednotlivé úrovně obsahují řadu puzzle prvků, se kterými se v pohodě naučíte žít po absolvování krátkého tutoriálu, seznamujícím vás s ovládacími prvky a možnostmi vaší postavičky. Těch není přehnaně mnoho a tak kromě klasického pohybu a skákání vaší kluzké zubaté potvůrky disponujete v podstatě pouze pliváním, které lze provádět nahoru či dolů a tlačítkem pro doplnění „nábojů“. Již z tohoto krátkého popisu pravděpodobně poznáte, že ovládat hru zvládne pravděpodobně každý. Díky skloubení těchto prvků poté zdoláváte velmi jednoduše zpracované úrovně a jediné, na co si v podstatě kromě nepřátel musíte dávat pozor, je hladina slin, kterou máte v danou chvíli k dispozici.

Klik pro zvětšení (Spitlings - recenze)

Trocha té strategie

Snadno se vám tak může stát, že vám vaše ústní střelivo dojde v ten nejnevhodnější moment a vy se tak poté nebudete moci dostat na požadované místo. Vyplivnuté zuby totiž dokáží pronikat jakýmsi želé a likvidovat jej. Jím jsou úrovně hojně protkány a vy jej pro úspěšné dokončení obrazovky musíte zničit. Když budete špatně hospodařit, máte prostě smůlu a budete si muset poradit jinak, konkrétně se někam schovat a zuby doplnit, což není instantní aktivita, nýbrž chvíli trvá. Případně lze k novým přijít i tak, že likvidujete želé, ve kterém je střelivo zaseknuté. Kromě želé vám cestu budou znepříjemňovat již zmínění nepřátelé v podobě všelijakých bublin, které nezbedně poskakují po jednotlivých obrazovkách, což často vyústí v pořádný chaos, kdy se v jedné chvíli snažíte zaměřit a trefit jednu z nich a druhá vás přitom „překvapí ze zálohy“. V případě větších z nich je poté nutno počítat s jejich rozpadem na menší, což je opět prvek, který jsme nejednou vídávali v klasických automatovkách. Když byla řeč o stupňující náročnosti, tak ta je generována především všelijakými plošinkami, zúženými prostory a počtem nepřátel.

Klik pro zvětšení (Spitlings - recenze)

Ve čtyřech a v češtině

Velkým přínosem je přítomnost multiplayeru, který se ve Spitlings nachází. Jedná se o offline i online variantu, v obou případech až pro čtyři hráče, čímž zcela neomylně míří na všemožné přátelské či rodinné seance. Jedinou nevýhodou hry více hráčů je pak skutečnost, že v případě kolegovy smrti jste nuceni celou úroveň opakovat i v případě, že vy přežijete a za nic nemůžete. Z tohoto důvodu bych se pravděpodobně v budoucnu vyvaroval hraní s menšími dětmi, pro které může být hra jako taková velmi přitažlivá, avšak vám jakožto zkušenějšímu hráči, by mohly zážitek nechtěně znepříjemnit. Naštěstí je však hra poměrně zábavná i v režimu pro jednoho hráče, takže není důvod zoufat. Případně se můžete vrhnout do hry po internetu, kterou jsem ovšem neměl tu čest prozatím příliš vyzkoušet, jelikož nebyli k dispozici ostatní hráči. Uvidíme, zdali si tento kousek pořídí více lidí, aby bylo možné vrhnout se do společného pokořování. A abych nezapomněl, hra obsahuje českou lokalizaci, která potěší i přesto, že textů ve hře není zrovna mnoho.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Massive Miniteam

Klik pro zvětšení (Spitlings - recenze)

75%