Maneater

Maneater - recenze
Maneater - recenze
12:00, 28.05.2020

V dnešní recenzi se podíváme na zoubky nejnovějšímu titulu z dílny vývojářského studia Tripwire Interactive, které si vzalo za cíl přinést na naše obrazovky něco nepříliš okoukaného. Svým dítkem v podobě hry Maneater se rozhodli zčeřit vody akčních her ze zvířecí říše a jak se jim tento krok povedl, to se již dočtete na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (Maneater - recenze)

RPG a žralok?

Sami autoři Maneater označují jako "žraločí" RPG záležitost a rozhodně vědí proč. Vžijete se totiž do role tohoto fascinujícího a zároveň velmi obávaného tvora, který si obzvláště po legendárních Čelistích získal popularitu v rámci audiovizuálních děl. Pravda, žraloci se na filmovém plátně vyskytují relativně hojně, avšak na videoherním poli, to je naprosto jiná písnička. A když, tak obvykle rozhodně nevystupují v hlavní roli. To se však nyní mění.

Klik pro zvětšení (Maneater - recenze)

Má to hlavu, i patu...

Kromě originálního zasazení disponuje Maneater i také svým vlastním příběhem, točícím se okolo reality show, týkající se právě lovu žraloků. V hlavní roli se nám záhy představuje hlavní záporák, Scaly Pete, jehož jediným koníčkem není nic jiného než lov těchto paryb. Jak již tušíte, vaše pouť rozhodně nebude pouhým relaxem pod hladinou, ale ke slovu se velmi brzy dostane i boj o holý život. Samozřejmě, že ten žraločí. Se samotným Petem se poprvé setkáte již v rámci tutoriálu, během kterého hrajete za svoji matku a který slouží jako prvotní seznámení s poměrně komplikovaným ovládáním. To se vám však po pár minutách zajisté vryje pod kůži a poté se již v klidu můžete vrhnout do samotné hry, jakožto novorozený žralok. Ano, počáteční zápletka není sice ničím, z čeho byste se měli posadit na zem, nicméně jako úvod poslouží velmi dobře a lze se tak solidně navnadit na to, co přijde v následujících hodinách, pakliže vás Maneater chytí stejně jako mě.

Klik pro zvětšení (Maneater - recenze)

Volnost!

Ve hře je vám do vínku dáno obrovské pískoviště, i když zrovna toto slovo není ve spojení s vodní říší příliš šťastně zvolené. Zůstaňme tedy u oblíbeného termínu open-world, tedy svět, ve kterém si můžete dělat to, co uznáte za vhodné. Lze se tak volně pohybovat po jednotlivých sekcích, do kterých je svět rozdělen a samozřejmě, jak tomu tak již bývá, před vstupem do další části je nutno splnit nějaký ten úkol. Během volného hraní však máte k dispozici také několik činností, díky kterým si můžete zpestřit volnou chvíli. Kromě velmi zábavného prozkoumávání samotného světa se lze pustit do lovu okolo plovoucích ryb a dalších živočichů, ze kterých po konzumaci vypadávají potřebné "materiály" pro úspěšný a zdravý vývoj vámi ovládaného predátora. Ty jsou rozděleny do několika kategorií, takže máte k dispozici ukazatele stavu bílkovin, minerálů, DNA a v neposlední řadě mutagenu. Cílem vaší pouti je totiž evoluce. Ano, vývoj, to je oč tu běží. Z mrňavého tvorečka se totiž během hry vyvinete v děsivé monstrum, které nemá problém zlikvidovat ani početnou bandu drsných rybářů nebo se porvat s přesilou podobně naladěných vodních predátorů. Kromě průzkumu a náhodného lovení poté můžete a v podstatě i musíte zabřednout do povinnějších aktivit, jakými jsou rozpoutávání chaosu mezi nebohými lidmi, objevování významných míst čí sběr beden s "materiály", které značně napomohou vašemu úspěšnému vývoji. Na tomto místě musím zdůraznit, že všechny aktivity jsou solidně vyvážené, takže se nemusíte bát, že by vás hra brzy semlela jakýmkoliv stereotypem. A když by tato situace hrozila, není nic snazšího, než se vrhnout do jiných činností, jelikož z každé z nich máte vždy nějaký ten užitek.

Klik pro zvětšení (Maneater - recenze)

Upravte ho podle svého gusta

Zde se ke slovu dostávají prvky již dříve zmíněného RPG žánru. Váš žralok totiž není jen tak obyčejnou parybou, nýbrž disponuje možnostmi jistých vylepšení. Ty se opět dělí do několika kategorií, přičemž nechybí vylepšení specifických částí těla, vývoj speciálních orgánů a samozřejmě systém úrovní, známý ze všech RPG her. Kromě těchto klasických levelů se můžete těšit i na možnosti vylepšování jednotlivých vlastností či částí těla opět způsobem ne neznámým. Každá součást lze vylepšit až na pátou úroveň, přičemž tyto jsou odlišeny klasickými barvami - šedá, zelená, modrá, fialová, zlatá. Navíc lze u vašeho miláčka využít i skladbu speciálních setů, které, zvolíte-li shodnou kategorii u všech částí, dodají žralokovi podstatné výhody v podobě bonusových atributů. Mezi těmi se nachází například účinnější uzdravování, zvýšení poškození plavidel rybářů i civilistů nebo zisk více "surovin", získaných při konzumaci ryb. Tento systém mi neuvěřitelně sedl a velmi brzy jsem se začal cíleně zaměřovat na konkrétní suroviny, které mi umožnily upravit přesně ty atributy, které jsem potřeboval pomocí vylepšení stávajících součástí. Jak postupně nabíráte zkušenosti a úrovně, likvidujete jednoho nebezpečného rybáře za druhým, což má za následek nárůst "hrozby", systému ne nepodobného například ze série GTA, otevírají se vám nové a nové vychytávky, takže poté je radost kombinovat jednotlivé schopnosti tak, abyste ze svého svěřence udělali toho nejnebezpečnějšího zabijáka, který po dosažení maximální úrovně může měřit až zhruba devět metrů. A to už je pořádný macek, to mi věřte. Menší komplikací u tohoto kombinování může být fakt, že současně lze mít vybaveny pouze tři speciální orgány, díky čemuž je nutné pečlivě zvážit, jakým stylem hodláte dál ve hraní pokračovat. Ale právě to je ta pravá zábava. Rybáři jako takoví se poté neštítí i lehce přitvrzovat, takže od počátečních střel harpunami se posléze uchylují k použití střelných zbraní, potažmo dynamitu, tak pozor!

Klik pro zvětšení (Maneater - recenze)

Nějaké ty mušky

Na tomto místě bych rád hře přes veškeré mé nadšení i něco vytknul. Tím je bezesporu poměrně jankovité ovládání, u kterého jsem měl několikrát chuť prohodit můj milovaný zlatý DualShock oknem či obrazovkou. Mezi sběratelské předměty totiž často patří i "espézetky", které jsou fikaně rozmístěné po herní mapě. V tom by až takový problém nebyl, však sonar na levelu 5 problém s jejich nalezením hravě vyřeší. Ale co když se značka nachází v řádné výšce nad hladinou. Inu, zde většinou započal boj s analogovými páčkami doprovázený zběsilým mačkáním tlačítek pro zrychlení a skok, následovaný snahou do značky "kousnout" pro její sebrání. Pravda, po předvedení skutečně heroického výkonu se vždy zadařilo a já se tak mohl posunout do další zóny s téměř kompletně splněným seznamem úkolů (některé z nich nelze ihned zvládnout kvůli nedostatečné evoluci a je nutno se posléze vrátit pro 100% dokončení), nicméně pár nelichotivých slov, ač spočítatelných na prstech jedné ruky :), naším obývákem během nocí strávených u této hry zkrátka zaznělo. Druhou věcí, která mi lehce vadila, byla po relativně obtížném začátku síla, která se dostaví po několika málo úrovní. Díky ní se totiž vcelku brzy dostanete do situace, kdy vám již dříve obávaní nepřátelé nenadělají téměř žádné starosti a je tak nutné zbavit se palčivého pocitu převahy, kterou rázem nad svým okolím získáváte. To však mohlo být zapříčiněno skutečností, že jsem se skutečně snažil vyzobat vše co šlo, jelikož mi hra skutečně sedla do noty. Záleží tedy na přístupu a stylu hraní. Zde by však moje vlna výčitek mohla skončit, jelikož ostatní vlastnosti a prvky titulu Maneater jsou pro mě skutečně pozitivní.

Klik pro zvětšení (Maneater - recenze)

Krása

Co se týče audiovizuálního zpracování, tak si troufám říci, že jak vodní plochy, tak i okolní svět je zpracován velmi povedeně a z některých momentek pořízených při hraní může až přecházet dech. Jednotlivé zóny se od sebe značně odlišují, takže tu si plavete v mělkých bažinách, tu na hlubším otevřenějším moři a vše zkrátka vypadá parádně. Vzhledem k tomu, že část hry také strávíte na souši (samozřejmě s omezenou dobou, jelikož žralokům se na golfových hřištích nedýchá zrovna ideálně :)), tak můžete zkoumat i všemožné stavby, továrny či zábavní atrakce, které působí také dobře. Oproti tomu na animaci lidských postav by to chtělo ještě možná trochu zapracovat, jelikož jejich zběsilé útěky, zasekávání se o všemožné objekty a tím pádem ještě větší chaos, než se sami snažíte rozpoutat, vyvolávají spíše úsměv. Zvuková stránka také není nikterak marná a veškeré ozvučení podvodních soubojů či relaxační hudební podkres během průzkumu, který řádně graduje při jednotlivých střetech také rozhodně stojí za to pustit do uší.

Klik pro zvětšení (Maneater - recenze)

Bavte se

Na závěr musím konstatovat, že týmu Tripwire Interactive se podařilo vytvořit velice povedenou a chytlavou záležitost, jelikož se jedná o neobvyklé téma, se kterým pravděpodobně příliš hráčů ještě do kontaktu nepřišlo. Ano, některé efekty se mohou jevit jako příliš brutální, takže bych rozhodně nedoporučoval vrhnout se do vodního světa v raném věku, nicméně pro nás starší se jedná o příjemně "relaxační" záležitost, u které pravděpodobně po pořízení zůstanete, dokud ji nedokončíte, jelikož hratelnost je zde skutečně na vysoké úrovni. Přehlédnete-li poté pár technických nedokonalostí, budete odměněni unikátním zážitkem, který vás možná, při znalosti některého ze světových jazyků, i něčemu ze žraločí říše, přiučí.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Comgad

Klik pro zvětšení (Maneater - recenze)

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro