In Other Waters

In Other Waters - recenze
In Other Waters - recenze
12:00, 25.12.2020

V súčasnosti sa nám síce trh priam hemží očakávanými AAA produkciami, čo má pravdepodobne nepriaznivý dopad na indie sféru a prináša tak celkové opomínanie nezávislých vôd, ktoré by si to však vôbec nezaslúžili. Aj preto vás dnes s radosťou pozývam na prvú regulárnu videohru od umelca s menom Gareth Damian Martin, ktorý sa do game kultúry už zapísal ako autor zbierky architektúry v interaktívnom prostredí (Heterotopias). Jeho vízia si v tomto prípade podala ruku so štúdiom Jump Over The Age a výsledkom sa stalo čerstvé vypustenie originálnej adventúrky In Other Waters, ktorú som pre vás s radosťou spracoval prostredníctvom verzie pre Nintendo Switch.

Počujete to? To sa vaše ruky a za zvuku fantázie dotkli neznáma...

Klik pro zvětšení (In Other Waters - recenze)

V hlavnej úlohe tejto jemnej parafrázy na dnes už takmer neexistujúce textové adventúry sa ocitne duo zástupcov dvoch svetov. Vašou rukou ovládaná umelá inteligencia umiestnená v špeciálnom podmorskom plavidle a vašimi činmi následne ovplyvnená a jemne dezorientovaná xenobiologička. Ocitáte sa spolu uprostred mimozemského oceánu, kde sa celé jeho prostredie len hemží neznámymi formami života na rôznych, z väčšej časti mikrobiologických, základoch. Hlavná pointa, prečo ťahať spomínaného odborníka naprieč neznámymi oceánom plným potencionálneho nebezpečenstva, je úplne jednoduchá. Ju ženie túžba po poznaní nových foriem života, ako aj záchrana tej vlastnej, a vás prirodzene neprekonateľný kódex, ktorý vám zabraňuje nevypočuť a následne nesplniť dané rozkazy človeka. Spoločne sa tak začnete brodiť čoraz komplikovanejším terénom, klesať a stúpať do rôznych vrstiev zdanlivo nekonečnej vodnej plochy, ale hlavne skúmať a zbierať vzorky.

Umelecké dielo alebo prvoplánový indie odpad?

Poprosím vás teraz, aby ste sa na malý moment zadívali smerom k obrázkom použitým v tomto texte. Akonáhle vstrebete túto minimalistickú formu grafického artu so špecifickým razítkom In Other Waters, pobrali ste vlastne všetko, čo hra po vizuálnej stránke ponúka. Je to ako sledovať kartografický radar jemne okorenený desiatkou farieb, ktorých špecifické spektrum odtieňa má znázorňovať skutočnosť, kde sa práve hlavní hrdinovia hry nachádzajú. Čím tmavšia kulisa ich obklopuje, v o to väčšej hĺbke práve operujú. Z pohľadu faktu, že ovládanie je rovnako strohé a človek, respektíve vy ako umelý mozog plavidla/základne/skafandra, v ktorom sedí spomínaný výskumník, len sleduje aktuálnu polohu a smer, to začne dávať zmysel až po nejakom čase. Xenobiologička po vás bude chcieť vydať sa na sever a je jej úplne jedno, že sa na tejto trase nachádza hromada prekážok, riešenie musíte nájsť vy, IA stvorená na tieto situácie.

Hra priam šitá pre Nintendo Switch

Určovať smer, výšku ponoru a pomocou špeciálneho zariadenia zbierať biologické vzorky je u In Other Waters, a špeciálne vo verzii na Switch, nesmierne intuitívne a jednoduché. Nech už zvolíte možno trocha nepraktický variant TV režimu, kde sa ovládanie prenesie striktne na dotykovú plochu, alebo siahnete po vôbec najlepšom variante, a teda handheld moduse. Tu jedným jediným prstom na obrazovke konzole zadávate nenáročné povely na presun plavidla, ako aj vytiahnutie vzorky z laboratória a jej neskoršie vypustenie na presnom mieste. Dostávame sa teraz do bodu, kedy hráč musí vyriešiť problém okolo spomínaných zátarás. Hneď v úvode na vás čaká niekoľko úsekov mapy, kde je nutné rozohnať biologickú masu neznámych živočíchov a miesto toho, aby ste do nich začali strieľať zo zbraní, ktoré mimochodom aj tak nemáte, tak ich zhluk nalákate na iné konkrétne miesto implementáciou jedného z vašich skôr nájdených vzorku. Podobných puzzle častí tu je dostatok a ich náročnosť stúpa s hernou dobou.

V skutočnosti klasifikujete úplne nový ekosystém

Vôbec najzásadnejšia sila tejto indie hry spočíva v unikátnej atmosfére poznávania a kategorizovania pre ľudskú rasu neznámych životov. Čím viac ciest vykonáte, o to viac nových živočíchov sa vám dostane do rúk a samotná odborníčka (mimochodom, jej meno je Ellery Vas) sa postará o ich kompletné zaznamenanie a dokonca vám poskytne aj zaujímavé nákresy. Pod hladinou cudzieho oceánu však nestrávite všetok čas. Chladnička so vzorkami sa skôr či neskôr naplní, a tak je nutné sa vrátiť späť na základňu a pristúpiť k celkovej analýze. Tento part hry hodnotím rovnako pozitívne, keďže je tu oveľa viac priestoru na diskusiu medzi doktorkou a vami, umelou inteligenciou. To, že si medzi sebou vytvárate čoraz silnejší vzťah, je skutočnosť, do ktorej vás nechcem teraz nejako hlbšie zatiahnuť, avšak chcem, aby ste vedeli, že aj keď In Other Waters možno vyzerá neskutočne primitívne a nudne, opak je skutočnosťou a ide o komplexné dielo plné doteraz nevidenej atmosféry. Dobre viete, ako ja sám tento konkrétny aspekt tlačím hore aj s finálnym hodnotením.

Miestami máte dojem, že hráte simuláciu...

Prvé nie práve komplexné prejdenie príbehu mi zabralo necelých desať hodín. Pre tých, komu sa ale v týchto netradične pojatých mimozemských vodách zapáči natoľko, že budú chcieť pátrať po druhoch, čo na svojej úvodnej ceste nenašli, je poskytnuté opätovné hľadanie a skenovanie. Ak si teraz odmyslím príbeh, ktorý silno brnká na potreby starania sa o ekológiu a elimináciu akýchkoľvek sebeckých pohnútok pri ničení prírody, je In Other Waters v istom bode simuláciou poznávania podmorských "cudzích" živočíchov a ich kompletnou kategorizáciou. Hra stojí momentálne niečo málo cez desať eur a ak uvažujete o dokonalom relaxe počas nútenej karantény, je toto ďalší bod na vašom zozname.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Jump Over The Age

Recenzovaná verze: Nintendo Switch Lite
85%