Element Space

Element Space - recenze
Element Space - recenze
12:00, 11.05.2020

Existujú videohry, kde je bežne informovaný a skúsený konzument schopný vyčítať jej zameranie, alebo podobnosť so slávnejšou predlohou, len pozretím si pár obrázkov a spustením videa. V prípade TBS projektu firmy Sixth Vowel, ktorá minulý rok uzavrela vývoj ich vesmírnej projekcie Element Space pre platformu Steam, však vyššie uvedená predstava nie je úplne presná. Ide totižto o zmes starej RPG školy s moderným pojatím ťahových bojov, ktorá vo finále nie je ani náhodou variáciou na slávny X-COM, ktorý som v ňom spočiatku videl aj ja sám. Hru som testoval prostredníctvom aktuálne vydaného portu pre konzoly (v mojom prípade to bola verzia pre PlayStation 4) a práve nad výsledkom tohto bádania sa teraz môžeme spoločne skloniť a čo to si o tejto zaujímavej indie hre povedať.

Ak to nie je X-COM, čo to teda vlastne je?!

Klik pro zvětšení (Element Space - recenze)

Cítim silný závan inšpirácie v legendárnom prostredí kuchyne zvanej BioWare. Práve tu sa evidentne autorom Element Space neskutočne páčilo, keďže mimo tradične pojatých súbojov v aréne, kde máte priestor na taktizovanie na štýl virtuálnej šachovnice, sa pozadie silne nakláňa na stranu série Baldur's Gate. Je to totižto práve sekvencia dialógov, ktorá svojou rozmanitosťou a RPG nádychom evokuje všetko, len nie striktne taktické UFO, kde sa hráči nemali časť zaoberať rozhovormi a ich následným dopadom na vývoj deja. U Element Space však koncept beží na dvoch pároch nôh a každá strana sa uberá iným smerom. Máme tu teda už spomenutú TBS koncepciu ťahovej akcie, kde si po zložení galaktickej jednotky plnej skúsených vojakov s odlišným výcvikom snažíte vybudovať povesť ostrieľaného bojovníka, ktorý nestráca svojich druhov a v boji je nesmierne efektívny. Tá druhá strana mince je naopak o diplomatickej ceste naprieč vesmírom, kde si kredity z boja môžete takpovediac premeniť na podanie ruky s rôznym typom frakcií. Rozprávanie sa pritom nie je len nejaká vata v plyšovej hračke, ktorá má funkciu natiahnutia časovej osy, to rozhodne nie. Tu si totižto môžete výberom z niekoľkých možností odpovedí poriadne skomplikovať svoju budúcnosť a rovnako tak aj pomôcť k jej svetlejším zajtrajškom.

Zlá technická stránka a neohrabané ovládanie

Tam, kde mňa osobne časť scenára odohrávajúceho sa v roku 2199 nesmierne potešila a na indie projekt tohto formátu som možno nebol vôbec pripravený vstrebať niečo tak komplexné, sa naopak v boji dostavilo číre sklamanie. Nie snáď, že by Element Space išiel nejakou výrazne zlou cestičkou kopírovania miliónkrát videných postupov, avšak výsledná technická stránka výrazne degraduje finálny pocit okolo hrateľnosti. Z pohľadu izometrickej kamery sa so svojou údernou jednotkou tradične presúvate pomedzi rôzne prekážky (kulisami sú tu vesmírne plavidlá, hangáre, sklady či diplomatické budovy) a krok za krokom sa snažíte eliminovať nebezpečenstvo okolo seba. Realizácia pohybu prostredníctvom analógovej páčky je ale veľkým kameňom úrazu a hlavný kurzor behá po obrazovke v prehnane frenetickom tempe. Horšia časť mojich skúseností sa potom krúti okolo neustáleho zasekávania postáv o rohy predmetov, či nelogické približovanie kamery do miest, kde nemáte šancu získať prehľad o situácii na bojisku. Aj keď osobne spadám medzi tú sortu recenzentov, ktorá radšej u podobných titulov ovládanie neberie zase až tak vážne (konzoly tu jednoducho na pomery tradičnej PC schémy dosť zaostávajú), v prípade tohto titulu je to nanešťastie tak zlé, že jednoducho nemám dôvod ovládanie cez gamepad prejsť len tak mávnutím ruky. Tu si autori totižto evidentne s celkovým portom nedali toľko práce, koľko by si zaslúžil.

Pestré schopnosti jednotlivých hrdinov potešia

Som teraz na vážkach, či je tu dôvod na nejaké odporúčania v zmysle nákupu portu, ktorý po technickej stránke nenapĺňa priemerné štandardy. Stále však vidím silný potenciál v už vyššie spomínanom dejovom pozadí ako aj RPG schéme vývoja postáv, s čím sa priamo spájajú aj dialógy. Jednotliví hrdinovia sú schopní v boji preukázať svojské postupy ako sa vysporiadať s nepriateľom, ktoré dokonca nepochádzajú od slávnejšej konkurencie a dokážu vás často vytiahnuť aj z nepriaznivých situácií v boji. Všetko sa tu odvíja od výberu jedného z troch stupňov obtiažnosti, kde tá úplne najslabšia otvára dvere práve pre vyznávačov kvalitného sci-fi scenára a v bojoch až tak nebazíruje na hlbokom stupni taktiky. Vyššie schodíky vás však privedú ku komplikovaným dopadom vašich prípadných porážok v boji, čo na úplne najvyššom poschodí náročnosti znamená permanentnú smrť pre člena posádky, ako aj nulové indície počas vedenia zložitých rozhovorov. Toto je ostatne ďalší pozitívny element, ktorý mi utkvel silno v pamäti a bol by som rád, ak by ste ho počas rozhodovania brali na zreteľ. Na jednu dobrú vec tu ale pripadne dvojica nepríjemných faktov. Samotné arény, nech už sú po stránke dizajnu vyvedené akokoľvek dobre, sú v mnohých kapitolách až prehnane veľké. Stáva sa tak, že po tom, ako vyčistíte oblasť od nepriateľov, strácate body hodnotenia na základe pracného presunu jednotiek z bodu A do bodu B. A podobných podivností by sme tu našli viacero.

Nevyvážená kvalita zvuku v pozadí

Ide zvlášť o problém v hlasovej stope, kde dabing na moment vytvára dojem totálneho amaterizmu, aby to následne preložil viac či menej podarenou snahou o hranie na city. Osobne dávam prednosť situácii, kde autori s menším rozpočtom radšej dabing ako taký vynechajú, než aby dochádzalo k celkovej nevyváženosti hlasovej stopy. Čo povedať záverom? Element Space je zaujímavým TBS pokusom s krásne postavenou dejovou linkou, ktorý by však potreboval opraviť ako technickú stránku animácií či pohybu kamery, tak aj zlé ovládanie. Pre fanúšikov žánru sa však momentálne jedná o to lepšie z nezávislej produkcie, čo si v sebe navyše nesie istý kus správne zvolenej poklony starým RPG príbehom.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Sixth Vowel

60%
Kvalitný príbeh a slušné herné mechaniky sa topia v nedokonalej technickej stránke