Detached

Detached - recenze
Detached - recenze
10:45, 14.01.2019

Poľské vývojárske zázemie pre nás v súčasnosti ponúka akýsi punc atraktivity, a to hlavne vďaka jednej nemenovanej spoločnosti, ktorá svojou trilógiou o lovcovi príšer z románov zasadila akýsi nepísaný precedens. Ten sa týka pozitívneho predsudku, že všetko, čo pochádza z poľských kuchýň, musí byť automaticky potenciálna bomba. Realita je samozrejme dosť iná a skôr opačná, keďže nejedno menšie štúdio z Varšavy nás už dokázalo jemne povedané sklamať. Ako na tom však bude Anshar Studios z Katovíc, to si nechám ako pointu textu nižšie.

Virtuálna realita a vesmír pasujú k sebe ako vajce k vajcu.

Klik pro zvětšení (Detached - recenze)

Je to rovnako možno menšia zásluha predsudkov, každopádne segment virtuálnej reality sa v spojení s hrami často necháva strhnúť názorom, že je reálne len pár konceptov a prostredí, ktoré v tejto oblasti môžu ponúkať niečo jedinečné a zážitkom aj originálne. U VR to sú teda horory prekladané chladným vesmírom. No a práve na obežnú dráhu milióny svetelných rokov ďaleko sa môžete pozvať vďaka projektu Detached. Jeho koncept a príbeh je prostý ako facka. Vykonávate povolanie vesmírneho skladníka, ktorý sa po nájazde pirátov na vaše pracovisko (niekoľko vesmírnych staníc) ocitol v životu nebezpečnej situácii. Z tej sa dá dostať len opätovným reštartom dôležitých programov riadiaceho systému, ktorý je však ako na potvoru roztrúsený hore dole na oblasti niekoľkých kilometrov. Aby však motivácia bola o to adrenalínovejšia, tak na vás visí zodpovednosť za ďalšieho člena posádky, ktorý je na tom (teda aspoň podľa rádiovej komunikácie) ešte oveľa horšie.

Začína závod s časom a gravitáciou.

Klik pro zvětšení (Detached - recenze)

Celý čas hrania ste v podstate usadený v útrobách špeciálneho skafandru/vozidla s priezorom vybaveným ukazovateľom kyslíka a energie. Čas je proti vám a vašou úlohou je bojovať nielen rýchlo, ale aj efektívne. Celá hrateľnosť je potom postavená na zvládnutí pohybu v nulovej gravitácii a samozrejme cez VR rozhranie. Pomocou trysiek na vašom obleku manévrujete do strán, ako aj meníte výškový rozdiel, to všetko v akomsi reálnom spracovaní. Je jasné, že virtuálna realita tento fakt len umocní, každopádne za asistencie pomerne kvalitného grafického spracovania môžem Detached klasifikovať ako jednu z tých krajších záležitostí, minimálne čo do vesmírneho segmentu. Je to ako keby ste sa ocitli na samom konci sveta, kde nie je nič, len neosobná komunikácia s počítačmi a váš pomaly sa vytrácajúci dych. Cestou hore dole po rôznych stanovištiach sa snažíte prekľučkovať pomedzi sériu obmedzení a pritom si ešte stíhať brať kade tam rozhádzané kyslíkové nádoby. Nikto sa vám počas troch hodín hrania pritom nepostaví do cesty, je to teda ako komplexnejšia forma interaktívneho bludiska s VR helmou na hlave.

Je mi zle od žalúdka, ako keby som zjedol vesmírneho chrobáka prešpikovaného púpavou.

Klik pro zvětšení (Detached - recenze)

Systém pohybu je plne voľný, a teda sa logicky naskytne otázka, ako na tom je takzvaný "sickness effekt", a teda klasické žalúdočné problémy. Musím povedať, že aj keď som už za tie roky dosť zocelený a počas testovania desiatok VR hier som zažil všeličo, Detached so mnou značne zamávalo. Kvitujem pozitívne snahu autorov eliminovať problémy pomocou akéhosi zúženého rozhľadu počas točenia kamerou, avšak aj keď síce týmto krokom zredukovali celkové ťažkosti okolo žalúdka, zároveň zhoršili celkovú prehľadnosť pohybu. Často som sa tak nevedel pri prudších otočkách zorientovať a keď si uvedomíte, že práve rýchle riešenie okolo hľadania ideálnej cesty vpred, niekedy je to doslova behanie z bodu A do bodu B a zase späť na začiatok, je alfou a omegou celej hry, nastáva dosť zásadný problém s celkovou kvalitou hrateľnosti. Všetko sa však dá zopakovať ako aj natrénovať, a to teraz nehovorím len o pohybe ale aj samotnom zvládnutí svojho tráviaceho traktu.

Kto by to čakal, že práve v takejto hre nájde multiplayer.

Klik pro zvětšení (Detached - recenze)

Príbeh ako taký v spojení s pár zaujímavými momentmi, vo vypätej situácii boja o posledné zbytky kyslíku, môže zachrániť aj nedokonalé ovládanie a orientáciu ako takú. Čo som však trošku nepochopil, respektíve by som to ešte pred prvým spustením neočakával, tak projekt obsahuje aj multiplayer. Nepodarilo sa mi nanešťastie ani po hodinách čakania pripojiť čo i len do jednej hry, a tak vám musím informácie podať len na základe dodatočného výskumu. Režim pre viacerých hráčov je v skutočnosti 1v1, kde sa na väčšej ploche a v otvorenom vesmíre snažíte pozbierať určité balíčky a následne ich prepraviť na konkrétne miesto skôr než váš protihráč. Je to ostatne dosť logická náplň pre niečo takéto, s ohľadom na pointu singl režimu, každopádne osobne som to nemal ako otestovať a tak konečné číslo skôr odráža samotný príbeh a jeho sprievodné javy.

Svetlé momentky typickej vesmírnej klaustrofóbie striedajú nepríjemné fyziologické prejavy z VR periférie.

Neviem prečo, ale ak si odmyslím fakt, že Detached nie je akčnou hrou v pravom slova zmysle, tak by som ho pokojne mohol označiť za akési dopravné DLC k legendárnemu Descentu, zvlášť s prívlastkom nejakej reality a reálneho pohybu. Kto je však u VR citlivý na voľnú kameru, bude mať pri hraní tejto záležitosti dosť veľké problémy.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Anshar Studios

Klik pro zvětšení (Detached - recenze)

Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO (PSVR)