V-Rally 4

V-Rally 4 - recenze
V-Rally 4 - recenze
08:56, 01.11.2018

Kdysi poměrně známá série V-rally, která se na přelomu tisíciletí snažila konkurovat nakonec o něco úspěšnějšímu Colin McRae Rally, se na naše herní zařízení vrací po více než šestnácti letech. Větší provázanost s původními díly byste ale hledali. Celá značka V-Rally spadla pod křídla vydavatelství Big Ben, které se rozhodlo pokračování svěřit svému před nedávnem koupenému studiu Kylotonn Games. Pokud se ptáte, co se stalo s původními autory ze studia Eden Games, tak ti se v poslední době vzhlédli ve hrách pro Nintendo Switch a mobilní telefony.

Nefalšovaná arkáda

Sázka na Kylotonn se ale zprvu nezdála jako úplně špatná volba. Tento francouzský tým se totiž soustředí výhradně na závodní hry. Jejich tituly sice nikdy nepatřily mezi to nejlepší na poli tohoto žánru, ale třeba taková série WRC po přechodu ke Kylotonnu nabrala konečně ten správný směr. Kromě výjimky v podobě britských Codemasters byste zkrátka jen těžko našli tým, který by měl se specifickým žánrem rallye her více zkušeností. V-Rally 4 ale bohužel dokazuje, že ani zkušenosti nemusí k vytvoření dobré hry stačit.

Klik pro zvětšení (V-Rally 4 - recenze)

Vývojáři mohli v poklidu využít kvalitní základ ze solidního WRC 7 z loňského roku, které nabídlo povedený mix arkády a simulace. V případě V-Rally 4 ale byly jakékoli prvky simulace odstraněny, takže můžete svůj volant odložit a místo něj vzít do ruky klasický gamepad. Samotný arkádový jízdní model ale rozhodně nepatří mezi mínusy hry. Jízdní vlastnosti jednotlivých aut mají velmi blízko k pocitu ze starých dílů již zmíněné série Colin McRae Rally, která byla následně přetransformována v její dnešní odnož s názvem DIRT.

Nevyváženost jednotlivých závodů a umělé inteligence je naprosto tristní a způsobuje, že samotný váš um a výkonnost má na výsledek poměrně malý vliv.

Uklouzaný a nevyzpytatelný jízdní model jednotlivých vozidel mě ve V-Rally jednoduše bavil, což je u arkádové závodní hry naprosto zásadní. U srovnání se sérií Colin McRae/DIRT ještě nějaký čas zůstaneme. Vývojáři se totiž u této série inspirovali nejen v oblasti jízdních vlastností, ale také samotnou herní náplní, režimy a vozovým parkem. Ve V-Rally 4 na vás tak čeká hned několik disciplín, mezi kterými najdeme klasické rallye i rally-cross, závody do vrchu, klání s nadupanými buginami nebo režim Extreme-Khana, který je variací na slavnou Gymkhanu. V Dirtu tento mix fungoval ve své době více než obstojně, takže proč by nemohl u V-Rally také, říkáte si? Jak vidno, není to tak jednoduché.

Takto kariéra vypadat nemá

Kamenem úrazu čtvrtého V-Rally je režim kariéry. Naprosto standardní začátek v podobě výběru levného auta a odjetí pár závodů ničím nepřekvapí. Samotné závodní klání se v určitých intervalech objevují a trochu nepochopitelně také po čase mizí na interaktivní mapě světa. Zásadní problém představuje už samotná skutečnost, že hra nezohledňuje výkonnost vašeho auta, a tak před závodem vlastně jen stěží odhadnete, zda váš stroj bude k zajetí solidního výsledku stačit. Jeden závod třeba bez problémů vyhrajete, aby vám soupeři hned v následujícím nedali nejmenší šanci.

Klik pro zvětšení (V-Rally 4 - recenze)

Nevyváženost jednotlivých závodů a umělé inteligence je naprosto tristní a způsobuje, že samotný váš um a výkonnost má na výsledek poměrně malý vliv. Daleko více záleží, zda se zrovna trefíte do správného závodu nebo si ve správný čas koupáte dostatečně silné auto. Ideální situace, kdy opravdu bojujete o každou desetinu, a každá chyba znamená zasloužený trest, ale dosáhnete opravdu málokdy. Buď soupeře porážíte rozdílem třídy, nebo stejným způsobem prohráváte.

V rallye kategorii nechybí legendy jako Lancia Stratos, Ford Escort RS 1600 nebo Renault Alpine A110.

Z tohoto důvodu hra v pozdějších fázích postrádá jakoukoli motivaci k hraní. Nejste vůbec tlačeni k tomu, abyste se postupně zlepšovali nebo využívali poměrně rozsáhlých možností v oblasti vylepšování vozidel. Každé auto disponuje řadou zpočátku uzamčených vylepšení, které si odemykáte najímáním mechaniků a členů týmu. Tento robustní prvek je ale díky již zmíněné nevyváženosti AI naprosto zbytečný.

Stejný neduh zabíjí i jinak solidní a zejména různorodý vozový park. V rallye kategorii nechybí legendy jako Lancia Stratos, Ford Escort RS 1600 nebo Renault Alpine A110. Místo logického rozdělení do tříd například podle roku výroby se ale autoři rozhodli vše smíchat do jednoho pytle, čímž vzniká do sebe absolutně nezapadající mix naprosto odlišných aut. Relativně vyrovnaný katalog aut nabízí pouze rally-cross.

Klik pro zvětšení (V-Rally 4 - recenze)

Jediným reálným způsobem, jak se dopracovat na konec kariéry, je jezdit jedny a ty samé závody stále dokola a postupně si vydělat na opravdu výkonné auto, které poté svou výkonností stačí soupeřům i v těch nejtěžších závodech a finálním šampionátu. Kvůli časovému omezení jednotlivých závodů není hra absolutně stavěna na střídání kategorií, což by měl být jeden z hlavních taháků hry a rovněž prvek bránící repetitivnosti obsahu. Místo svěžího závodění s různorodou technikou tak jen tupě vyděláváte peníze ježděním stále stejné disciplíny.

Zábava zejména ve dvou

Je to škoda, protože samotný zážitek z ježdění není vůbec špatný. Zábavný jízdní model a různorodé vlastnosti jednotlivých vozů doplňuje pestrá soupiska tratí. Podíváte se například do zasněženého Ruska, pouštní Keni nebo sekvojových lesů na území Spojených států. Tratě jsou navíc i v případě rallye erzet dostatečně dlouhé a od sebe navzájem odlišné. Zamrzet naopak dokáže špatný kolizní systém a minimální deformace aut při nárazu.

Klik pro zvětšení (V-Rally 4 - recenze)

Kromě podrobně popsané kariéry hra již další singleplayerový mód nenabízí, takže dříve či později nahlédnete do kolonky multiplayeru. Jeho online část ale zeje prázdnotou a kvůli absenci komplexnějšího lobby narazíte na hráče jen výjimečně. V-Rally naštěstí obsahuje také lokální split-creen. Ten je podle mého vůbec tím nejlepším módem celé hry. Nabízí totiž čirou zábavu bez zbytečných věcí navíc. Režim rozdělené obrazovky vývojáři naroubovali na všechny výše zmíněné závodní kategorie, takže vám gaučová seance nějaký čas vydrží.

I přes zábavný jízdní model a poměrně pěkné tratě ale dle mého názoru čtvrté V-Rally za plnou cenu nestojí.

Se split-screenem se trochu překvapivě nezhoršuje grafika. Ona audiovizuální stránka není kdovíjaká ani v singleplayeru. Na srovnání s velikánem arkádového jezdění v podobě Forzy Horizon může pochopitelně V-Rally zapomenou. V mnou testované PC ale na druhou stranu nejde o nic tragického. Je to takový ten střed, který rozhodně nenadchne, ale ani příliš neurazí. Slabší grafika je navíc vykompenzována poměrně zdařilou optimalizací.

Klik pro zvětšení (V-Rally 4 - recenze)

I přes zábavný jízdní model a poměrně pěkné tratě ale dle mého názoru čtvrté V-Rally za plnou cenu nestojí. Kromě split-screenu totiž hra nabízí pouze nepovedenou kariéru s nekonzistentní obtížností a opakující se náplní. Když k tomu připočtěme nevýraznou grafiku a mrtvý online, tak dostane naprosto průměrný titul, který se jen tupě snaží kopírovat recept několik let starého Dirtu.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Comgad

Klik pro zvětšení (V-Rally 4 - recenze)

Ceny hry V-Rally 4 srovnáte na Zboží.cz.

Klik pro zvětšení (V-Rally 4 - recenze)

50%
V-Rally 4 trpí nevyváženou umělou inteligencí a naprosto špatně postaveným kariérním režimem. Alespoň do průměru hru vytahuje zábavný jízdní model, různorodá technika a dnes již téměř zapomenutý split-screen.