The American Dream

The American Dream - recenze
The American Dream - recenze
19:42, 19.03.2018

Zámorie s vlajkou Spojených štátov amerických je stále aj dnes stelesnením splnených snov nejedného obyvateľa chudobnejšej časti zbytku sveta. Známa fráza o krajine neobmedzených možností síce možno v očiach triezvych ľudí bledne pod ťarchou šialených udalostí na tamojších stredných školách, ale dobre vieme, že ide len o špičku ľadovca oveľa väčšej masy problémov, ktoré sa na tomto území generujú už po stáročia. Austrálska spoločnosť Samurai Punk sa rozhodla, že vo svetle politickej nekorektnosti spracuje striktnú VR arkádu na motívy klasickej doby päťdesiatych rokov, kedy USA žiarilo svojským štýlom a kedy hrdosť vlastniť zbraň bola viac než zákon. Výsledkom ich práce je skutočný a šialene interaktívny príbeh o jednom americkom sne, ktorého môžete byť aj u vás doma súčasťou. Stačí sa len druhýkrát narodiť.

Od kolísky do hrobu a vždy so zbraňou v ruke.

Klik pro zvětšení (The American Dream - recenze)

Projekt The American Dream môžeme pokojne radiť do kategórie tých bizarnejších VR akcií, kde sa koncept sústredí na sediaceho hráča a ponúka mu možnosť realizácie so strelnou zbraňou v ruke. Testovanou verziou bola v mojom prípade hra na PlayStation 4, a teda PSVR, čo znamenalo nutnosť pripojiť pohybové duo ovládačov Move a modliť sa, aby všetko fungovalo tak ako má. Dobre totižto vieme, ako môže, inak zaujímavý projekt, tvrdo naraziť na ľadovec s menovkou technických nedostatkov, čo sa však našťastie v tomto prípade nestalo. Obe moje ruky krásne kopírovali a prenášali pohyb priamo do hry, a tak mi neostávalo nič iné, než si skutočne skúsiť prežiť svoj americký a simulovaný život. Z obrázkov medzi textom môžete vyčítať prítomnosť papierových robotov, čoby kulisy, ktorá má za úlohu simulovať reálnych Američanov a navodiť vám tak pocit, že skutočne rastiete od plienok až do dospelosti.

Toto je v rade už druhý projekt, aký môžem suverénne označiť za priateľský k vášmu zdraviu.

Nečaká vás teda ani bolesť hlavy a už vôbec nie simulovaný žlčníkový záchvat. Ako je na tom ale samotná zábava? Vývojári v zásade vsadili na jednu kartu a to je šialené vyobrazenie úsmevných "amíkov" ako so zbraňou v ruke vykonávajú každú možnú činnosť. Otvárajú si plechovky od fazule zbraňou. Zhasínajú svetlo výstrelom zo zbrane. Prepínajú televízne kanály pomocou letiacej guľky a dokonca si nábojom objednávajú chutný hamburger. Toto nafúknuté a za vlasy pritiahnuté klišé ako z jednej epizódy seriálu Simpsons potom de facto slúži ako hlavná koľajnica pre celý koncept hry. V ňom sa narodíte ako malý hrdý občan USA a ešte než si stihnete vypýtať kópiu ústavy, strčí vám do ruky niekto pár poloautomatických zbraní. Postupne sa tak oboznamujete s náplňou vášho bežného dňa a každá dekáda vo vašom živote logicky prináša aj nové a zaujímavé situácie na zapojenie starých dobrých deväťmilimetrových argumentov.

Dobrý pocit zo streľby by mohol byť umocnený vibráciami, to sa ale v prípade Move periférie samozrejme nestalo.

Jednotlivé úrovne vo vašom živote sú samozrejme spojené s US kultúrou roku 1950, a tak sa pozriete na klasický dvorček za domom, kde vám otec hodí pár loptičiek. Zoberiete brigádu ako obsluha umývačky, či si skúsite vrznúť na prvom rande. Všetko je pritom spojené s faktom, že neustále držíte v ruke pár zbraní rôzneho druhu. Arzenál má reálne zázemie v populárnych značkách a správa sa vo vašich rukách tak, ako by sa správať mohol aj v skutočnosti. Budete teda musieť neustále nabíjať (dokonca niekedy aj priam ručne), aby bolo možné dokončiť danú minihru čo najefektívnejšie. Na jej konci vás potom čaká menšie vyhodnotenie výsledkov a navýšenie vášho konta o sumu v dolároch, za akú si v neskoršej fáze môže zase kúpiť nové vybavenie. Nečakajte však nejaký komplikovaný strom nákupu s veľkým stupňom náročnosti, všetko je tu skôr na vlne formality a štatistiky. Ale aj to málo, o čo sa koncept snaží, vytvára zaujímavú atmosféru, akú som ešte u VR hry nezažil.

Zvuk by mohol tlačiť trošku viac na pílu, hlavne s ohľadom témy, v akej sa hra pohybuje.

The American Dream je vec, akej nemôžete uprieť srdcervúcu snahu o inováciu v oblasti dôvodov, prečo okolo seba metať rukami a mykať hlavou ako blázon. Jeho základná myšlienka je možno v zásade banálne prostá, ale samotný obsah skrýva pár originálnych a technicky dobre podporených nápadov. Behom pár hodín si prejdete simulovaným životom bežného Američana na LSD, ktorý sa rozhodol použiť pušku miesto pera a skúsiť tak prežiť plnohodnotný život. Nie je to len o bezhlavom strieľaní do všetkého, čo sa pohne, ale aj o pátraní po bonusoch či dokonca správnych pohyboch pri tanci. Poteší pekná a správne sterilná grafika a naopak zamrzí nevyužitý potenciál hudobnej kulisy. Stále mám však chuť sa pri ďalšom zapnutí PSVR k celej hre ešte na moment vrátiť a skúsiť si to znova. Predsa len, kedy naposledy ste dostali šancu prežiť reálny americký sen?

Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Samurai Punk

Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO (PSVR)

72%