Fear Effect Sedna

Fear Effect Sedna - recenze
Fear Effect Sedna - recenze
14:31, 06.03.2018

Skoro dvacet let stará série Fear Effect mi vůbec nic neříká. Proto bylo třeba před psaním této recenze udělat menší průzkum. Dobové IGN udělilo prvnímu dílu 8.9 a druhý vyšel trochu naprázdno s horší sedmičkou. Fear Effect byla evidentně alternativa k Resident Evilu a to zejména stylem kamery. Příběh zasazen do cyberpunkového světa a propletený mýtickými stvořeními. A skupinka hlavních postav, kde dvě hlavní ženské představitelky jsou více než kamarádky. Toť stručně co jsem si odnesl o Fear Effect.

Klik pro zvětšení (Fear Effect Sedna - recenze)

Co s tím v roce 2018? Inu, Square Enix umožnil oživení starších (a pro něj zřejmě nezajímavých) značek pomocí licence Square Enix Collective. A přesně pod to spadá i Fear Effect Sedna. Vývojáři ze Sushee úspěšně vybrali na hru na Kickstarteru a dali se do práce. Výsledek je zde nyní. Třetí pokračování Fear Effect, které vychází na PC, PS4, XONE a právě testovaný Switch. Co zůstává zachováno? Čtyři hlavní postavy - Hana, Rain, Deke a Glas. Ti se setkávají díky neúspěšné loupeži artefaktu v Hong Kongu, která je zavede až do Grónska. Zde se dozvíme něco o historii Inuitů a také o děsivých stvořeních s jinou DNA než lidskou. Nemyslím si, že by příběh byl nějak špatný. Podle toho, co jsem četl, tak možná na sérii je i nadprůměrný. Prezentace v podobě stylových anime filmečků také neurazí. Bohužel dabing už není tak silnou stránkou. Kolem a kolem, tohle je ten nejmenší problém, který hra má.

Hra totiž zahodila své kořeny, co se týče gameplaye, a šla na to úplně jinak. Nově se vše odehrává na izometrickém, předrenderovaném pozadí, kde ovládáme postavy. Autoři měli velké ambice nenechat hru pouhou akcí a zařadili sem také taktický mód, který propagují jako způsob řešení náročných situací. Opak je pravdou. Taktický mód je naprosto nefunkční, možná až rozbitá herní součást, kde sice lze navolit až tři akce pro každou postavu, ale jejich vykonání je otázkou vteřin. V tu chvíli je boj už tak chaotický, že nemá význam pauzovat a vymýšlet cokoliv strategického. Prostě to dorubat násilím. K čemu jsou různé speciální schopnosti postav, když jejich použití akorát zdržuje - což stojí zdraví postav. Nebo je jejich účinek tak zbytečný, že nestojí za to je vůbec využívat.

Ve výsledku tedy vše končí u prachsprostého vystřílet vše, co se hýbe. Malé záblesky, že se část povede vyřešit stealth stylem, jsou vyjímky potvrzující pravidlo. Bohužel ani to střílení není zábavné. AI protivníků má za úkol pouze naběhnout na dostřel a sypat do vás smršť kulek. A to platí i pro AI spolubojovníky, ti se také postaví a střílí. Výsledkem je, že protivníci padnou a snad jedna z vašich postav přežila a jde se dál. Je to loterie a gameplay téměr nulový. Skoro jakoby autoři věděli, jak špatně nadesignovaný systém mají, protože lékárniček najdete všude ohromné množství. A to jsem nezmínil boss fighty. Ty jsou neskutečně otravné a chvílemi i hloupě neférové, že jakákoliv zábava z hraní jde stranou. Hlavní mechanika strachu postav, která by měla zvyšovat damage za cenu většího poškození, nehraje žádnou roli a je naprosto zbytečná.

Tudíž zůstává pouze jedna zábavná část - puzzly. Levely obsahují celkem slušnou řádku hádanek. Od získání kódu ke dveřím, po hackování terminálu nebo bezpečnostních kamer. Téměr každá hádanka je unikátní a neopakuje se jedna mechanika dokola. Pár hádanek je ukryto i v samotném herním prostředí a ty zabaví také. U této altivity jsem se bavil - jenže. Ano i tady máme jedno velké ale a to, že hra po chybném pokusu na hádance spustí dlouhou a dlouze přeskakovatelnou animaci nebo nápis Game Over. Takže hádanka trvající pokus cca 10 vteřin je prodloužena o dvojnásobně dlouhé aktivity s přeskakováním sekvence a klikáním na load. Zbytečné peklo, které ničemu nepomáhá, ani nijak nemotivuje hrát pečlivěji.

Grafické zpracování je celkem dobré. Pozadí jsou moc dobře nakreslené a dají připomenout třeba Shadowrun: Returns, který sdílí cyberpunkové prostředí (ale zmíněná starší hra vypadá lépe). Že občas dokáže pozadí s hudbou vytvořit tísnivou atmosféru dokazuje, že art část studia umí. Ona celkově podkresová hudba je velice dobrá a tématicky sedící na žánr. Bohužel zvuky všeho ostatního jsou tragické. Střelba zní jak z flusačky a zbytek nestojí za řeč. Stejně špatně jsou na tom animace postav. Zejména robotický boss vypadá jak z minulého století.

Opravdu nevím, jestli je Fear Effect Sedna hrou, kterou si fanoušci série vysnili za dvacet let. Po designové stránce se jedná o naprostý propadák. Žádná herní mechanika nefunguje správně. Buď měla být hra střílečkou nebo pořádnou strategií. Teď se snaží o oboje a úplně špatně. Co naplat, že by se tu našly fajn nápady (puzzly), hezké prostředí nebo celkem ok příběh, když herně akorát frustruje.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Sushee

SLABÉ
40%