RIME

RIME - recenze
RIME - recenze
10:05, 22.06.2017

Je to málokrát do roka, kdy gamepad chytám do rukou s trochou sentimentální náladou si zahrát něco emocemi nabitého. Nemám na mysli srdcervoucí příběh blockbusterově vyprávěného příběhu a lá The Last of Us (i když to je libůstka sama o sobě), ale mám na mysli hry typu Unravel nebo The Last Guardian. Prostě najednou odložím samopal s pekelně ostrýma kulkama, zahodím v dáli kouzelnou hůlku sesílající hromy blesky nebo se nebudu honit za merunou, abych vsítil gól s Ronaldem či Messim (ať se vyvaruji klubové nesnášenlivosti).

Konečně nastala letos ta chvíle a mé sentimentálně naladěné já se dočkalo očekávaného titulu - RIME. Z ničeho nic na mě zaklepalo toto dobrodružství na dvířka (došel mi e-mail od šéfredaktora) a já se nebál hostovi otevřít dveře a vpustit jej dál (nainstalovat hru).

Klik pro zvětšení (RIME - recenze)

Pojďte dál, máte za sebou dlouhou cestu

Tak by se slušelo hosta přivítat. Po předlouhé a nelehké cestě není divu, že je potřeba hosta trochu hýčkat. Ale nechme těch eufemismů. Narovinu: RIME má za sebou fakt nelehkou cestu vývoje. Od původních záměrů se nejspíše značně finální produkt hodně liší. Což je nejspíše způsobeno tím, že distributoři se na projektu solidně střídali. Nejdříve se o RIME ucházel Microsoft, taktéž o něj stálo Sony, a to se asi před rokem zřeklo této hry. Těžko říct, zda byly problémy s komunikací nebo prostě a jednoduše došla borcům z japonského gigantu trpělivost.

Klik pro zvětšení (RIME - recenze)

Nakonec našel distributor Gray Box, a hra tak mohla vyjít na více platformách a ještě se i v budoucnu dostane na Nintendo Switch. Ale naštěstí se povedlo vývojářům z madridského studia Tequila Works dotáhnout titul do úspěšného konce a už se jen modlí, aby si hráči jejich pohádkové dobrodružství užili. Osobně jsem hru hrál na PlayStation 4 Pro a mohu říci, že i přes tolik komplikovaný vývoj mě hra bavila a užil jsem si ji.

Pokud bych ji měl nějak žánrově zaškatulkovat spíše bych ji zařadil do puzzle her. Sice občas budete přeskakovat z římsy na římsu, běhat či hledat správnou cestu, ale nejvíce se bude vyžadovat spolupráce s vaší šedou kůrou mozkovou.

Klik pro zvětšení (RIME - recenze)

Kdesi uprostřed oceánu

Snad každá hra má nějaké své "pohánědlo". Mnohdy tímto motorem bývá příběh. Jednou je prezentován filmovými scénami, jindy zase stačí pár animací doprovázené dialogy a jindy zase příběh prezentuje kniha vyprávějící dobrodružství. Zde je onen motor prezentován bez jakýchkoliv slov. ANO. Za celou dobu hraní nepadne ani jediné slůvko, nezazní jediný dialog. Takže neangličtináři nemusí hartusit, že je titul bez české lokalizace, protože ona v případě RIME není vůbec zapotřebí.

Klik pro zvětšení (RIME - recenze)

Rád bych ještě poznamenal k tomu, že ve hře nezazní jakékoliv repliky, že mi to ani nijak nevadilo a veškerý obsah nebo sdělení, jenž nám hráčům chtěli autoři říct je vcelku jasné. I když občas je zapotřebí číst mezi řádky, ale vše pochopí snad každý průměrně inteligentní človíček.

A o čem že RIME vlastně je? Bojím se vskutku cokoliv naznačit, protože vše, co s hlavním hrdinou prožijete, budete chtít zjistit sami. Ale asi se nedopustím žádného spoileru, když prozradím, že se ujmete malého chlapce, který ztroskotal na malebném ostrově, neznámo kde, uprostřed oceánu po tragické nehodě. A to, co bylo před tím, než se chlapec dostal na ostrov a co na něm dosáhl, chcete vážně zjistit sami, ne z této recenze.

Klik pro zvětšení (RIME - recenze)

Ostrov se srdcem na dlani

Původně snad jeden ze záměrů bylo, aby RIME spadal do open-world her. A snad i díky bohu, že tomu tak není. Budete procházet řadou koridorových pasáží, která vám sice občas dovolí se porozhlédnout po okolí, ale vždy vedou k jasnému cíli. Pravdou je, že se vám tu a tam v těchto uzavřených lokalitách povede mírně zabloudit anebo narazit na nějaké to tajné zákoutí.

Jak jsem zmiňoval, jediné, co budete ke hraní potřebovat z vašich dovedností je šedá kůra mozková. Protože, abyste se dostali dál, musíte řešit jednu zapeklitou hádanku za druhou. Jejich obtížnost není však nijak přemrštěná a občas vám chytře umístěná kamera napoví, co se od vás očekává. Ale v ostatních případech jste odkázání jen sami na sebe. To by mohlo některým zhýčkaným hráčům vadit, že vás hra prostě nevodí za ručičku a neříká přesně, co máte dělat. Prostě na to musíte přijít sami. Ale tohle není z mé strany kritika, ba naopak si tohoto kroku ze strany autorů nesmírně vážím. Je fajn, že hádanky nesouvisí vždy s prezentovanými prvky, ale taktéž musíte zapojit samotné prostředí ostrova nebo vzít v potaz denní dobu (plynule se střídá den a noc). Jak jste asi pochopili, tak gró hry jsou hádanky, ale nechybí zde i takové věci jako je přeskakování z římsy na římsu nebo lezení po skalách směrem vzhůru vrcholkům hor apod.

Klik pro zvětšení (RIME - recenze)

Chápu, že RIME není hrou úplně pro každého. Vždyť zde nezazní jediný výstřel, dokonce nenajdete ani žádný klacek, kterým byste udeřili blížící se zvířecího nepřítele. Ne ne. Tohle zde vůbec není, maximálně budete před daným nepřítelem utíkat. Toť vše. Navíc tento titul není ani nijak dlouhý, což už jako výtku určitě berte. Protože hra stojící na PS4 aktuálně okolo tisíce korun, kterou dohrajete za přibližně pět až šest hodin bez motivace k znovuhratelnosti mi přijde jako solidní nářez v poměru cena/délka hry. Takže zde určitě palec dolů.

Klik pro zvětšení (RIME - recenze)

Pohádkové scenérie

Ale nechme délku stranou. Však není tu určitě to úplně nejdůležitější. A i těch pět hodin autorům úplně stačilo, aby mě donutili si RIME pořádně užít a zanechat ve mně nesmazatelnou stopu, kterou jsem od tohoto typu her očekával stejně, jako se to loni povedlo autorům Unravel.

Snad za to může i tak krásná pohádková grafická stylizace s pestrými barvami, s mořem tak průzračně modrým, jak z letáků cestovních kanceláří, a tak hezkými západy slunce, jak ze Lvího krále. Nicméně i přes to, že hru pohání Unreal Engine, občas došlo k propadu framemate - nic katastrofálního, jen jsem si toho asi 2x povšimnul. Ale zpět na líbeznou notu, protože hudební doprovod dotváří celou atmosféru tohoto příběhu, který si budete chtít prožit - tedy za předpokladu, že hře dáte šanci.

Klik pro zvětšení (RIME - recenze)

Fascinující dobrodružství, ale za jakou cenu?

Asi tak bych to možná shrnul jednou větou. Vývojáři ze studia Tequila Games vám i přes zdlouhavý a nelehký vývoj přináší moc hezký, emocemi nabitý příběh, který ke svému vyprávění nepotřebuje ani jedno slovo. Pohádkové grafické zpracování i soundtrack maximálně prohlubují tento zážitek v němž se zapotí vaše mysl. Ale za jakou cenu? Hodně velkou, protože vše zvládnete projet za přibližně pět až šest hodin, což je vskutku málo, když si uvědomíme, že motivace ke znovuhratelnosti chybí a cena se pohybuje okolo tisíce korun. Ale i přesto si říkám, že toto dobrodružství na pohádkovém a téměř pustém ostrově stálo za to a nesmazatelně ve mě zanechalo stopu na kterou budu dlouho vzpomínat.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Grey Box.

Klik pro zvětšení (RIME - recenze)Recenzovaná verze: PS4 Pro

80%