Thimbleweed Park

Thimbleweed Park - recenze
Thimbleweed Park - recenze
09:45, 11.04.2017

Je to už viac ako tri roky, čo sa cez Kickstarter opäť pripomenul Ron Gilbert. Človek zodpovedný za nejedno krásne detstvo odohrávajúce sa koncom osemdesiatych a začiatkom deväťdesiatych rokov. Ron totižto práve vtedy vysypal na rastúcu hernú scénu hry ako Maniac Mansion a The Secret of Monkey Island, ktoré dnes už hrdo radíme pod kultové záležitosti a pri ich vyslovení sa tvárime ako po požití tých najchutnejších jedál sveta. Ron po boku rovnako skúseného kolegu z branže Garyho Winnicka, ktorého by ste našli podpísaný takisto pod menovanými značkami, prišiel na scénu s virtuálnou časovou kapsulou a nazval ju Thimbleweed Park. Táto klasická, ako technickým spracovaním tak celkovým antré, point-and-click adventúrka dokázala behom pár dní zaplatiť svoj vývoj a vyzbierala takmer trištvrte milióna dolárov. Dnes tak definitívne nastal čas vrátiť sa do doby minulej a pripomenúť si čaro hier, ktoré nepodliehali žiadnemu mediálnemu cirkusu a už vôbec im nešlo len o zisk. Pevne sa pripútajte, bude to jazda aká tu nebola tridsať rokov!

Thimbleweed Park je duchovný nástupca Maniac Mansion a Secret of Monkey Island.

Klik pro zvětšení (Thimbleweed Park - recenze)

Stačí sa ostatne pozrieť na jeden jediný obrázok z tejto hry z roku 2017 a okamžite si spomeniete na všetky tie úsmevy pod logom LucasArts. Thimbleweed Park je totižto ako pohyblivá pohľadnica s novým príbehom, ktorý musia doceniť pamätníci a mali by rovnako milovať aj mladosťou obdarený hráči. Ron opäť vytvoril krásny príbeh točiaci sa okolo záhadnej vraždy v malom mestečku, ktoré ako keby jemne parodovalo Twin Peaks a predkladalo to ústrednými postavami z The X-Files. Miesto Muldera a Scullyovej tu máme nie príliš dynamické duo FBI detektívov Angela Ray a Antonio Reyes. Jeden je nováčik a druhý ostrieľaný samotár, ktorému vôbec nepasuje práca vo dvojici. Práve tento scenár poskytuje už v úvode sériu zaujímavých a často vtipných rozhovorov, ktoré tryskajú pod ironickým tónom a dokážu motivovať hráča na vedenie dialógov za každej okolnosti. Tabuľa Thimbleweed Park však skrýva populáciu s číslovkou osemdesiat a spomínaný agenti nebudú ani náhodou jedinou hrateľnou zložkou tejto voňavej klasiky. Kliknúť si budete môcť na brutálne ostrého klauna so slovníkom rumunského robotníka alebo dokonca ducha v zemi hnijúcej mŕtvoly. Pestrosť postáv je natoľko veľká, že budete mať čo robiť desiatky hodín a stále nebude isté, či ste dokázali objaviť každý kút tohto zábavného parku.

Stará škola, ktorú však môžu dať aj neskúsení.

Vraciame sa tu teda do minulosti, avšak vývojári mysleli aj na súčasné štandardy čo do náročnosti hier a akési vodenie za ručičku. Aj preto ponúkajú možnosť prejsť si ich dielo v dvoch režimoch. Jeden je prispôsobený casual vzorke a druhý je naopak šitý na mieru všetkým milovníkom starých adventúriek. Nech už si vyberiete jednu alebo druhú možnosť, čaro príbehu sa vám nijako nezriedi. Prídete však v jednom prípade o nádherne prepracované hádanky, ktoré otestujú vaše racionálne myslenie a vyťažia mozog na vysoké percento. Ústredné vyšetrovacie duo bude zbierať dôkazy vedúce k odhaleniu vraha, avšak než sa chladné putá dotknú jeho zápästí, strávite hodiny a hodiny zbieraním či kombinovaním predmetov za účelom postupného odkrývania jednej komplikovanej záhady. Mestečko ako také je obrovské. Ponúka ako centrum tak aj predmestie, či divokú prírodu. Na každý kúsok mapy sa môžete dostať s rôznymi postavami a práve tie sú kľúčovým elementom na plné pochopenie mechaník a možností tohto diela. Ron bol schopný využiť potenciál dnešných hracích zariadení a aj keď jeho nové dieťa po technickej stránke síce nedisponuje oslnivou grafikou, ponúka o to väčší obsah. V meste je totižto obsiahla telefónna sieť plná krátkych čísiel, a teda ľudí, kam si môžete zavolať. Na väčšinu z nich sa skutočne dovoláte a z toho si asi už viete predstaviť, aká porcia textu sa vám v rôznych rečiach dostane do uší. Úžasne jednoduchý nápad prepojený na hádanky, u ktorého som strávil len tak pár hodín.

O soundtrack sa postaral Steve Kirk, autor hudby pre FarmVille či Star Wars: The Old Republic

Grafika je teda poskladaná z klasických pixelov, ktoré sú zároveň metaforou na nutnosť prehľadať všetko v interiéroch a exteriéroch za účelom hromadenia predmetov a stôp. Tieto dobové metódy ako získať pozornosť hráčov nemusia byť pre každého pozitívne, avšak v mojom prípade to zase raz zafungovalo ako pred desiatkami rokov. Thimbleweed Park vzdáva hold rôznym značkám a nesnaží sa o žiadnu inováciu. Je to jednoducho tiket do divadla hernej histórie, ktorý si vychutnáte ako sám, tak aj v kruhu priateľov. Nie je totižto nič lepšie než dať hlavy dohromady a skúsiť vyriešiť stovku puzzle hádaniek kolektívnym myslením. Hra ako taká je dostupná na PC a Xbox One. Ja osobne som testoval práve konzolovú verziu a s tým sa spája ovládanie, ktoré je ako predpokladáte viac šité na mieru myške než ovládaču. S týmto súhlasím a určite sa PC hráčom bude Thimbleweed Park hrať prirodzenejšie. V prípade konzole si musíte na všetko namieriť pracne cez páčku alebo prepínať body záujmu okolo postavy. Keďže však na udelenie príkazu potrebujete kliknúť na konkrétny povel, je nutné najprv nasmerovať kríž na daný povel a potom ho spojiť s predmetom či postavou. Toto často pri skúšaní rôznych kombinácií berie zbytočne veľa času a je to aj jemne otravné. Aj preto som sa rozhodol, že udelím menšie zrážky v hodnotení. Viem si totižto predstaviť scenár, akým sa konzolová verzia mohla odlišovať od PC a byť v tomto ohľade na rovnakej úrovni.

Zábava a zase len zábava, ktorá vás nepustí.

Thimbleweed Park nie je žiadny HD remaster dávno zabudnutej klasiky, aj keď ponúka dve technologické verzie (jedna je striktné retro a druhá jej moderná podoba). Je to úplne nová hra postavená na koncepte éry minulej, ktorá mňa osobne pohltila, a to hneď na pár týždňov. Je zábavná, je tajomná a rovnako čarovná ako zmes rozmazaných pixelov na moderných televízoroch. Dnes, kedy sa každá firma naháňa za dokonalosťou, je práve toto žiarivým príkladom, aby sme nezabúdali na históriu, bez akej by samotný pokrok neexistoval. Podporte Thimbleweed Park a ukážte aké srdce hráča vo vás drieme.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Terrible Toybox

Recenzovaná verze: Xbox One

92%