Dead Rising 4

Dead Rising 4 - recenze
Dead Rising 4 - recenze
12:00, 05.12.2016

Špecifický pojem Zombie je dnes už záležitosťou masovej pop kultúry, ktorá urazila veľmi dlhú cestu od banálnej povery z oblasti ostrova Haiti až po metaforu na bdelý stav legitímne žijúcich osôb. Od roku 1929, kedy bolo toto slovo vôbec prvýkrát použité v literatúre, sa naša civilizácia s obľubou strašila akýmisi hororovými predstavami o živých mŕtvych, ktorí po nociach vyliezajú zo svojich hrobov a jedinú obživu vidia v podobe našich mäkučkých mozgov. Knihy po čase vystriedali lacné filmy ako defilé niečoho nového a nim zase s príchodom technického pokroku do sveta interaktívnej zábavy šliapli rovno na krk stále populárnejšie videohry. Zombie sa tak razom prehrýzli cez mozgy masového konzumu a aj vďaka tomu dnes poznáme napríklad slávnu sériu Resident Evil. Tá bola svojho času stelesnením hororovej atmosféry poháňanej citom pre detail. Aké by však boli naše životy, keby sme sa v nich len báli a zabúdali na úsmev? Ako protiklad preto prichádza na scénu legenda japonskej starej školy dizajnérstva a vizionár v oblasti produkcie Keiji Inafune, aby nechal vzniknúť značku prepletenú humorom a pevne zviazanú s tématikou živých mŕtvych. Prichádza svieži vietor menom Dead Rising!

Keiji Inafune je skutočná osobnosť. Jeho rukopis je vytlačený pod kultovými sériami ako Mega Man, Onimusha, Resident Evil a Street Fighter. V súčasnosti však už na Dead Rising nepracuje a nepodieľal sa ani na novej časti.

Klik pro zvětšení (Dead Rising 4 - recenze)

Určite mi odpustíte ten roztiahnutý úvod plný nedávnej histórie, avšak som presvedčený o jeho dôležitosti a to konkrétne voči predmetu našej dnešnej recenzie a nechám ho s hurónskym rehotom infikovať aj nasledujúci text. Prvá a s humorom premiešaná zombie apokalypsa pod firmou Capcom teda vypukla ešte v roku 2006 a bola sprevádzaná veľkolepým štartom novej konzole spoločnosti Microsoft. Xbox 360 mal tak eso v rukáve a v podstate titul, ktorý dovtedy nikto nevytvoril. Sandbox prepojený so zombie anabázou, kde jeden hrdina môže zobrať do ruky takmer všetko naokolo a použiť to ako zbraň na obranu pred kráčajúcimi kusmi mäsa. Ja sám som si prvý diel Dead Rising zakúpil ako svoju úvodnú hru k novej mašinke so zeleným X na čele a možno aj preto sa v ten deň začala písať dlhá stať jednej hráčskej vášne. Dlhých desať rokov vydržala táto exkluzivita, aby nakoniec nedávno podľahla v boji so súčasným trendom portov a rôznych HD návratov. Dnes už je hra dostupná na všetko a medzičasom rozšírila svoje rady o ďalšie dve regulárne časti. Avšak tá najnovšia, a teda Dead Rising 4, sa už zajtra oficiálne prebudí k životu a skúsi zabojovať o šedú kôru mozgovú majiteľov konzole Xbox One (ročná exkluzivita pred konkurenčnou Playstation 4) a PC mašiniek. Aké sú jej kvality z pohľadu skalného sympatizanta a je pre vás dávna minulosť tejto série prekážkou pred možnou kúpou novej časti?

Čas už tu nehrá žiadnu rolu.

Tisne sa na jazyk veta v zmysle zabudnutia na minulosť, avšak pri opise DR 4 to nebude tak úplne jednoduché. Vôbec prvým hrdinom tejto IP bol fotograf a reportér Frank West. Charizmatický novinár, čo sa úplnou náhodou pripletie do malého mestečka uprostred Colorada, aby ako jediný prežil epidémiu schopnú zmeniť ľudí na hnijúce kreatúry z mäsa a kostí. Proti nemu tak stoja doslova hordy pomalých a nemotorných príšer, čo idú po jeho tele ako muchy po mastnote. Frank teda nemá iného východiska, a tak berie všetko, čo sa mu pripletie do ruky a skúša sa presekať na slobodu cez preplnené nákupné centrum. Tento scenár sám o sebe možno svojou jednoduchosťou nikoho nenadchne, avšak hráčovi dával v tej dobe určitú voľnosť v konaní, ktoré však bolo pod tlakom časovej linky. Práve pojem čas, za ktorý sme museli zachrániť svoj zadok a pritom sa ešte vysporiadať s pár šialenými vrahmi, bol veľkou prekážkou pre značnú hráčsku obec a koncept, na ktorom séria Dead Rising tak nejako žila až do tretej časti, sa do najnovšieho dielu už nedostal. Dostal sa tam však po desiatich rokoch opäť náš milovaný Frank a s ním aj druhá a znova raz pekne krvavá pozvánka do mestečka Willamette, kde to všetko celé začalo.

Nevstúpiš dvakrát do tej istej zombie apokalypsy.

Zhrňme si teraz fakty. Nový Dead Rising je teda opäť TPS sandbox v akčnom pojatí s RPG prvkami, avšak už bez akéhokoľvek obmedzovania v podobe tikajúcich hodín. Hlavný hrdina sa vracia na miesto činu, kde svojho času bojoval o holý život, avšak teraz ide tak nejako dobrovoľne poháňaný chuťou satisfakcie a prípadnej nominácie na Pulitzera. Malebný a snehom prekrytý Willamette nám tak vo vianočnom čase rozpovie príbeh o zriadení vojenskej základne, ktorá má experimentovať so zombie vírusom za účelom zlepšenia obrany celého štátu. Ako ale už tušíte, niečo sa s prepáčením pekne poserie a Frank je zase raz až po krk v hustej melase z krvi. Je jasné, že vývojári v tomto prípade opäť vsádzajú na banalitu zápletky a ak vám poviem, že príbeh nie je vôbec argument na to, aby ste bežali pre túto hru ozlomkrky do obchodu, určite mi dá veľa kolegov za pravdu. Ja vám však teraz predostriem argumenty, čo vás ku kúpe dokopú. Punc originality u série Dead Rising vždy spočíval v niekoľkých oporných bodoch. Otvorená krajina plná stoviek samočinných zombie, ktoré sa s chuťou vrhajú na chutné mäsko verzus nekonečná možnosť ich rozsekať na márne kúsky a to vďaka tisícke zbraní a ich kombinácií. Toto všetko podporené drsným humorom a kvalitnou zvukovou stopou tesá moje odporúčania do náhrobnej dosky neexistujúcej konkurencie.

Masová zombie genocída s obsesívnou povahou.

Mapa Willamette a jeho priľahlých oblastí je samozrejme opäť väčšia než plocha, po ktorej sme sa preháňali v tretom diely série. Hlavná dejová linka bola rovnako premiérovo rozdelená na akési kapitoly, avšak samotná novinka spočíva v spojení s faktom, že hlavný hrdina je novinár a jeho motiváciou je vypátrať pôvod šírenia nákazy a dôsledného zdokumentovania dôkazov. Okrem toho, že sa budete teda väčšinu času snažiť presekať cez zástupy nemŕtvych, sem tam vytiahnete aj svoj fotoaparát a zahráte sa na detektíva. Čaká na vás zbieranie stôp, klasifikácia udalostí a vyhodnocovanie postupu ako ďalej. Toto je hnacím ústrojenstvom a dôvodom, prečo vlastne Frank zotrváva na hrane medzi životom a smrťou tam, kde by už každý podľahol, vzal nohy na ramená a utiekol preč. Koho už teraz napadlo pár príkladov ako využiť foťák aj na niečo zábavnejšie než len zber faktov, určite vás poteším. Systém odmien a skúseností cez likvidáciu zombie bol po novom spestrený možnosťou tvorenia zaujímavých fotografií vás a okolia. Môžete si spraviť selfie so stovkou zombie postávajúc v kostýme prostitútky pred vypáleným kostolom a tešiť sa tak prísunu bodov. Oveľa viac však dostanete za fotografiu tej istej scény s jedným malým rozdielom, a to konkrétne v podobe rovnakého počtu zombie ležiacich na zemi a pomletých na kašu. Variácie môžu byť rôzne a čím viac necháte prehovoriť kreatívnosť, o to viac vás hra odmení.

Už žiadne nudné cestovanie hore dole.

Počas rôznych diskusií okolo tejto značky som sa stretol s pár námietkami, ktoré sa priamo spájali s Dead Rising 3 a systémom opakovaného vracania sa na miesto, kde už ste predtým boli. Komu tento fakt prekážal, môže sa určite zase o kúsok viac tešiť na štvorku. Každá časť mapy, ktorú už tak nejako preleziete a odomknete si v nej svoje vlastné safe zóny (tie sú rovnako domovom pre všetky vedľajšie postavy, čo sa vám podarí počas hrania zachrániť), má rýchle prepojenie na kompletnú mapu a ak vás nejaká vedľajšia misia bude chcieť poslať na opačný koniec vašej stávajúcej pozície, nebude nutné už cestovať veľké vzdialenosti ale stačí len využiť rýchly presun. Medzi ďalšiu novinku potom určite musím zaradiť aj samotné zvyšovanie úrovne levelu u spomínaných bezpečnostných zón. Čím viac charakterov sa vám podarí do nich dostať, o to viac nových vecí si môžete u nich nakúpiť a zároveň tak odomknúť aj skryté časti RPG vývoja vašej postavy. Celé to je krásne napojené na motiváciu preliezať každý dom a obchod na mape a prehľadávať všetky šuplíky, v ktorých sa môžu skrývať dôležité predmety. Mapa je obrovská a zrovna tak veľká je paleta možností, čo na nej robiť a nenudiť sa. Aby tých noviniek nebolo málo, evolúciou prešli aj nepriatelia. Po novom už môžete naraziť na novú sortu zombie, ktorá je jednak rýchlejšia než staršie verzie a navyše aj agresívnejšia. To opäť mení taktiku postupu a vyžaduje od hráča rýchle konanie.

Všetko sa dá skombinovať a všetko sa počíta.

MacGyver by sa mal od nášho Franka čo priučiť. Minimálne v zmysle akéhosi párenia a kombinovania rôznych predmetov, a to od kancelárskeho vybavenia až po nákladné vozidlá. Capcom a samozrejme hlavne jeho americká pobočka sa opäť utrhli z reťaze a implementovali do hry návody na vytvorenie šialene bizarných zbraní a strojov, to všetko za účelom skvalitnenia likvidačných prác. Zombie sú jednoducho v tejto hre všade. Masy nepriateľov tak stoja v uličkách, v zničených obchodoch, na strechách domov, v podzemných garážach či na hlavných diaľniciach. Aby ste boli schopní získať všetko to, čo vám koncept tejto hry ponúka, je nutné likvidovať zombie v obrovskom počte. Práve na to slúži využívanie mechanických strojov a klasických predmetov, čo poznáte z bežného života. Dosť ťažko sa mi tu opisuje niečo, čo vám asi jednoduchšie vysvetlí video o pár riadkov nižšie, jedno však k tomu musím dodať: je to ukrutne nádherná a do červena vyfarbená jazda! Tam, kde som takmer lapal po dychu pri snahe prekonať nekonečne dlhú sériu v zabíjaní bez jediného prerušenia, sa vo mne následne pohľad na počet aktuálne zlikvidovaných príšer stal reálnou satisfakciou a nádhernou odmenou.

Evolúcia medzi arzenálom, tak by som mohol označiť Exoskelet, ktorý si v hre môžete na seba navliecť.

Klobúk dole pred autormi. Aj keď rozsekáte päťsto zombie na jednom mieste, ich telá tam ležia ako krvavá spomienka až do momentu než sa pohnete o ulicu ďalej. Táto skutočnosť dotvára úžasnú atmosféru a vôbec mi pri hraní nevadilo nejaké to oneskorené načítavanie textúr či zubaté hrany. Pri takto veľkolepom projekte, kde musí v jednom snímku hra vytvoriť stovky samočinných objektov, je nutné rátať s pár kompromismi a som rád, že tie nejdú na úkor hrateľnosti ale v úvodzovkách len tej vizuálnej stránky. Zábava má hold niekedy prednosť nad krásou a to je dobre. Neexistuje žiadna iná séria, či už v modernej ére videohier alebo v minulosti, ktorá by mala takto širokú škálu interakcie. Tu môžete zobrať do ruky až na pár vecí úplne všetko! Hlavného hrdinu prezliekate ako bábku do čoho sa vám len zachce. Ako budete putovať mapou, nasadíte mu na hlavu všetko možné aj nemožné a keďže univerzá hier a sérií spoločnosti Capcom čítajú desiatky populárnych značiek a raz taký počet ich hrdinov, Frank West si bude musieť obliecť veľké množstvo kostýmov a stane sa tak aj vašou rukou dokonalým modelom.

Okrem režimu pre jedného hráča sa môžete skúsiť zabaviť aj u kooperácie pre štyroch, avšak nie v príbehovom pojatí.

Nový Dead Rising je z môjho pohľadu dokonalou formou myšlienky, ktorú kedysi Keiji Inafune naznačil prvým dielom. Hra v sebe spája prostredie vhodné na sebarealizáciu zábavnou formou likvidovania nekonečných hôrd zombie. Podnecuje kreativitu používania predmetov, núti hráča nezanevrieť na vývoj hlavnej postavy a stále skúšať vyhladiť nakazené obyvateľstvo mestečka Willamette. Nie je to možno Survival horor v takej formulke ako si to v iných hrách predstavujeme, avšak o to viac je originálnejším dielom, ktoré musíte najprv vyskúšať a potom vynášať súdy. Aj keď by som rád hre udelil maximálne hodnotenie, musím zraziť pár percent za nie úplne dokonalé ovládanie.

Často sa vám môže stať, že budete chcieť zdvihnúť niečo, čo sa však prekrýva s inými predmetmi a tak sa budete otravne naťahovať a dodatočne vyhadzovať veci z inventára. Nejaký ten bug sa rovnako nájde. Opakujem, že tá rozloha a obsah prevyšuje všetko to, čo ste doteraz hrali, a teda je to aj trošku očakávané. Stále však moje srdce piští láskou k novému spracovaniu série, bez ktorej si dnes už svoje hráčske dni neviem predstaviť. Po prejdení hlavného príbehu sa aj naďalej môžete zabávať pátraním po neobjavených miestach na mape a navýšiť si tak už značnú porciu prežitých hodín. Toto musíte jednoducho hrať a to čo najskôr.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Microsoft s.r.o.

Recenzovaná verze: Xbox One
93%